Permalänk
Medlem

Konstiga Temp Värde ? efter ny bygg

okej så nu har jag satt ihop den nya datorn som har:

Asus Crossair Formula V Moderkort.
16 GB ddr3 1600Mhz Crossair RAM
2x HD Radeon 6950 (2gb/e)
AMD phenom II x6 1100T B/E.
H70 Liquid Cooler for CPU.
750W Crossair PSU ( inga 80 plus ).
----------------------------------------------------

Nu till det konstiga problemet. först och främst. åter igen så fick jag BSOD fast denna gång var det elq62x64.sys.
annars det vanliga http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1022380-hd-6950-c...

systemet har nyss formaterats, alla drivrutinerna är uppdaterat.

men nu dyker denna upp. i BIOS så visar det att min CPU har en temp på över 55C. i start läge. det gick up till 79C. bara I windows. ( det visade Asus Suit II ), MEN- kör jag "Aida64" så visar att jag har en CPU temp på 32C. ? vaf*n?
och systemet är INTE O.C. inte nog med att den är inte O.C den har till o med dragit ner mina RAM Mhz från 1600 till 600ish. :S

så vad ska jag lita på ? Vad BIOS visar eller vad Aida64? på min förra system så stämde Aida till 90 % gällande C.

sen lyser en LED lampa vid CPUn som visar att den är på "CPU- HIGH". de som har denna kort vet vad jag pratar om :S det skall tydligen gå lite för mycket ström till CPUn. MEN. inne på bios så har den inte ens tillräklig för "normal" läge :S

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har du uppdaterat bios?

ja det har jag. sista versionen på BIOS

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

Kolla med coretemp och realtemp också, ser det bra ut där kan du nog borse från bios höga värden, men dom flesta nya moderkort både för AMD och Intel visar ofta felaktig temp under idle, load brukar stämma bättre..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

coretemp och aida hade nästan likadana temp. så jag litar på de istället.

sen kommer vi till detta snygga problem.

Visa signatur

PC:
AMD Phenom II x6 1100T Black Edition.-- Asus Crossair Formula V.-- 16 GB Crossair DDR3 (1600mhz) Minne.-- G-kort= söker för tillfälle, PSU: 750W crossair ( ikke 80 plus )

Permalänk
Medlem

Coretemp/speedfan visar temperaturen i cpun/kärnorna medans BIOS, HWmonitor visar temperaturen mellan moderkortet och cpun som kan skilja sig med 10 grader eller mer.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense