köprråd; Chassi och kylning

Permalänk

köprråd; Chassi och kylning

Hej!

Jag har börjat tröttna på lådan jag har, och den nuvarande (avsaknaden) av kylning som det ger...

Så jag tänkte höra efter om lite råd vad gäller ett nytt chassi.
Det jag helst vill få ut av det, är självklart en bra kylningsförmåga (bra luftflöde), men också att man ska kunna få det relativt tyst.

Jag har också funderat på att köpa till extra/nytt kylsystem för mitt grafikkort. Så lite hjälp där skulle också vara underbart.

budget för chassi är under tusenlappen iaf.
Och budget för kylning ligger väl där runtikring också (har tittat lite på vattenkylning).

Vad gäller vattenkylning så är jag en total rookie där... så om ni kan hjälpa till vad som skulle passa för mitt nuvarande kort skulle jag vara väldigt tacksam.
( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602777 )

Tack på förhand för hjälpen, och jag ska självklart försöka komplettera med mer info om nuvarande chassi etc om det behövs

Tack!
MVH
//Jonas

Permalänk
Medlem

Låda under tusingen är väll FD Define standard valet, en hygglig kompromissa av bygg kvalitet, kylning och ljudnivå. Eventuellt komplettera med någon eller några extra chassi fläktar om du vill ha mer kylning på bekostnad av ljudnivå. Men du behöver det knappast.

Vattenkylning som går att använda för att kyla ett grafikkort, det vill säga inte ett fabriks slutet system typ Corsair H50, kostar närmare 3000:- om du ska kyla både CPU och GPU, om du inte hittar nått begagnat.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Annars kan du ta Raven Rv03 dock kostar det runt tusenlappen. Jag väntar på att få hem mitt ! Hört att det är bra luftflöde = bra kylning!

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av lideri:

Låda under tusingen är väll FD Define standard valet, en hygglig kompromissa av bygg kvalitet, kylning och ljudnivå. Eventuellt komplettera med någon eller några extra chassi fläktar om du vill ha mer kylning på bekostnad av ljudnivå. Men du behöver det knappast.

Vattenkylning som går att använda för att kyla ett grafikkort, det vill säga inte ett fabriks slutet system typ Corsair H50, kostar närmare 3000:- om du ska kyla både CPU och GPU, om du inte hittar nått begagnat.

Tack! Det chassit ser ju riktigt bra ut!

Vad gäller vattenkylning så hade jag spanat in något sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617765
Men det passar till ett GeForce GTx 470.... och jag har ett 460, tror du det skulle passa...? Det kanske funkar lika bra med något annat... det fanns några att välja på hos komplett.se

Det som stör mest just nu vad gäller ljudet är fläkten på grafikkortet som går upp på högre hastigheter så fort det får jobba lite (= jag spelar).
Så det chassit du föreslog med någon extra fläkt i eller två skulle nog fungera fint...

Skrivet av Krullieboy:

Annars kan du ta Raven Rv03 dock kostar det runt tusenlappen. Jag väntar på att få hem mitt ! Hört att det är bra luftflöde = bra kylning!

Tack för förslaget, men jag skulle nog bara bli mörkrädd av att det låg en alien och tryckte under mitt skrivbord =S...

Tack båda två för svaren!
MVH
//Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av LosDondros:

Det som stör mest just nu vad gäller ljudet är fläkten på grafikkortet som går upp på högre hastigheter så fort det får jobba lite (= jag spelar).

Raven 03 är ett självklart val när det gäller det Om du kollar på RV03 chassit så har du en 120mm längst bak, där I/O-panelen vanligtvis brukar sitta. Iaf, om du sätter en..säg en Silverstone Air Penetrator 120mm som blåser inåt så kommer den att blåsa direkt på kortet. Eftersom fläkten är specialgjod just för det ändamålet.

http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

Dessutom har du 2st sådana 180mm i botten av chassit som också kommer kyla grafikkortet mer än nog. Alternativet är väl att isf ändra fläktprofil

Visa signatur

Krusidullen är stulen