Permalänk
Medlem

[Q] Hur mycket ström levererar VGA?

*tråd låst av GAPa*

Jag har låst tråden eftersom det mig veterligen oundvikligen skulle bli fråga om en laserpekare med så hög effekt att det skulle krävas tillstånd för att få inneha den på allmän plats. Med hänsyn till de många bekymmer kopplade till starka laserpekare som det rapporterats om i media på sistone har jag valt att låsa tråden, även om jag givetvis förstår att trådskaparen inte har några onda avsikter. Jag hoppas att trådskaparen och alla andra har förståelse för beslutet.

Om det skulle vara så att jag har missuppfattat något när det gäller det tekniska eller något annat, tveka inte att höra av er till mig direkt.

Okej så jag har haft som fundering länge att bygga en laserpekare med hjälp av en vanlig dvd laser, men jag har fastnat lite för vad jag vill använda för strömkälla. Ett eller två batterier är ganska kostsamt i längden och därför vore det bra med två valmöjligheter, exempelvis:

Ström via usb/vga/firewire osv.

Men då har jag fastnat lite.

Enligt wikipedia.org's sammansatta information om VGA så har de tre första stiftens funktion 0.7V p-p men även att stift 9 har +5VDC.

Röd markerar de stift jag bara "antar" eller snarare tror det är.

Då vore ju tanken att man på något finurligt sätt anslöt stiften med varann för att driva ström från ett grafikkort (exempelvis) och sedan till laserns on/off och sedan själva lasern.

Däremot vet jag inte om detta är en möjlighet överhuvudtaget eller inte, sen vet jag inte direkt riskerna med att göra detta med en VGA anslutning eller annat.

Medan jag då antar att vi säger att VGA ger oss 7.1 V och FireWire ger oss ca 30 V och att USB ger oss ynka 4.5-5 V så utgår jag då från att vi måste skapa en resistans av något slag om man ska använda FireWire?

Någon som provat detta förr eller förstår sig på sånt här bättre än jag?
Notera att mina kunskaper inom elektronik är relativt små.

V.v. se kommentar i blått. Tack!
Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Vad gäller USB måste du göra en handskakning med gränssnittet innan du får ut alla volt, innan den är gjord har du bara tillgång till 500mV (tror det var den spänningen) och jag är nästan säker på att även fireware kräver det.

Det leder till att du måste har ett chip emellan som triggar igång porten.

På VGA kanske du kan få ut allt på en gång, men jag tror inte den tål för mycket belastning då det ska gå genom ett grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Skogga:

Vad gäller USB måste du göra en handskakning med gränssnittet innan du får ut alla volt, innan den är gjord har du bara tillgång till 500mV (tror det var den spänningen) och jag är nästan säker på att även fireware kräver det.

Det leder till att du måste har ett chip emellan som triggar igång porten.

På VGA kanske du kan få ut allt på en gång, men jag tror inte den tål för mycket belastning då det ska gå genom ett grafikkort.

Nej, du ska inte behöva någon handskakning för det..
Däremot är det så att på dumma laddare ska du kortsluta datapinnarna med ett 200 ohm motstånd för att enheten ska förstå att den får plocka upp till 1A.
500mA är standardströmmen för USB, alltid på 5V.

Då USB levererar 2.5W räcker det gott och väl till din laserdiod, även med effektförlusten i motståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Nej, du ska inte behöva någon handskakning för det..
Däremot är det så att på dumma laddare ska du kortsluta datapinnarna med ett 200 ohm motstånd för att enheten ska förstå att den får plocka upp till 1A.
500mA är standardströmmen för USB, alltid på 5V.

Då USB levererar 2.5W räcker det gott och väl till din laserdiod, även med effektförlusten i motståndet.

Du har helt rätt, det var strömmen som var låst till 100mA innan man gjorde något, hade för mig att det krävde handskakning.. men det funkar tydligen som du säger även genom att kortsluta med ett motstånd för att få ut alla 500mA (1,8A i vissa fall).

http://electronics.stackexchange.com/questions/5498/how-to-ge...

Permalänk
Testpilot

Du kan inte använda röd/grön/blå-signalen till att ta ut en spänning, vad som menas med 0.7V p-p är att signalen varierar mellan 0V och 0.7V beroende på färgstyrkan. Vid vitt har alla tre signalerna en nivå på 0.7V men vid svart ligger det på noll. Färgsignalerna är just bara signaler och kan inte driva något då de inte levererar någon ström att tala om.

Det enda du kan använda är 5V-signalen, vad jag kan hitta så levererar den eventuellt upp till 500mA men jag hittar tyvärr inget definitivt svar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ah, men då återstår väl lämpligast USB uttaget? Utgår med denna frågan från de tidigare svar.

Ström ska alltså kopplas från Röd till positiv på lasern, sedan svart från lasern till GND (svart) på usb sladden, jag kanske har fel(?).

Detta gick jag utifrån detta schema:

Vad händer med Vit och Grön? Ignorerade?

Vad är de eventuella riskerna med att använda datorn som strömkälla?
Antar att det finns risker för att strömmen färdas fel osv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Ah, men då återstår väl lämpligast USB uttaget? Utgår med denna frågan från de tidigare svar.

Ström ska alltså kopplas från Röd till positiv på lasern, sedan svart från lasern till GND (svart) på usb sladden, jag kanske har fel(?).

Detta gick jag utifrån detta schema:

http://i51.tinypic.com/2m2etsj.png

Vad händer med Vit och Grön? Ignorerade?

Vad är de eventuella riskerna med att använda datorn som strömkälla?
Antar att det finns risker för att strömmen färdas fel osv.

Kan inte svara på någon av dina frågor, men kommer med en funderare.

När man gör USB-fläktar, så använder man bara t.ex en hane-hona usb förlängare, och klipper av så du får hanen, och binder endast svart och röd kabel. Efter detta så är det bara att koppla in och fläkten funkar.

Det kan inte funka med en laser?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan inte svara på någon av dina frågor, men kommer med en funderare.

När man gör USB-fläktar, så använder man bara t.ex en hane-hona usb förlängare, och klipper av så du får hanen, och binder endast svart och röd kabel. Efter detta så är det bara att koppla in och fläkten funkar.

Det kan inte funka med en laser?

Jo men det är min precisa idé, däremot vill jag ju veta specifikationerna först. Ingen idé att göra något om det inte vill funka sen, eller hur?
Har en 2 meters usb förlängning som ligger och samlar damm som ska användas och en gammal dvd läsare som jag ska ta lasern av.

Men hade väl hoppats på att det skulle funka med dessa grejerna, men får väl hoppas bara

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jo men det är min precisa idé, däremot vill jag ju veta specifikationerna först. Ingen idé att göra något om det inte vill funka sen, eller hur?
Har en 2 meters usb förlängning som ligger och samlar damm som ska användas och en gammal dvd läsare som jag ska ta lasern av.

Men hade väl hoppats på att det skulle funka med dessa grejerna, men får väl hoppas bara

Kommer följa tråden, har ett antal förlängare och 6 st CD/DVD läsare så

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

kan vara bra att veta om din laser klarar 5V... eller om det kommer säga POFF! lukta bränd elektronik och död laser.

sen kommer du väll behöva en lins som koncentrerar lasern till en stråle t.ex från en trasig laserpekare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för heads up @Rouge of Darkness, självklart kommer jag se över alla möjliga hinder och hindra att något går fel, sant, jag kommer behöva en speciell lins av något slag som jag får hitta på något sätt. Men just nu är det inte det som är problemet. Utan allt kommer ju i stegen:

1. Kontrollera spänning för komponenterna
2. Eventuell ström-källa (helst USB)
3. Demontera DVD
4. Fixa en sladd för ström-källan
5. Testa komponenterna
6. Montera ihop allt
7. Testa
8. Fixa eventuella problem
9. Resultat

Som sagt så vill jag begå så få misstag som möjligt, därför skulle jag velat att någon som är en "ninja" på elektronik ser över om jag valt rätt sladdar.

Kollade över lite om DVD läsare och brännare och fick reda på något om lasern, troligen kan det variera beroende på lasern men iaf så ska uppenbarligen 200mW -> 225mW vara högst i den.

Så för extern ström-källa till den (istället för USB om man inte är i närheten av dator eller vice versa) så duger 2st AA batterier.

Så hårdvarumässigt så behövs:

1x lång strömsladd som kan kapas för att dra mellan
2x AA Batterier (1.5 V) alt. USB sladd med överföring av ström
1x hållare för 2x AA batterier med output för ström
1x DVD laser
1x monteringslåda

Batteri - > Switch (on/off) - > Laser - > Batteri
Ska sluta skriva nu, blir lite långt

Kopplingsschema:

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40