Grafikproblem med GTX 560 Ti SOC?

Permalänk
Medlem

Grafikproblem med GTX 560 Ti SOC?

Jag fick precis ett ganska läskigt grafikfel när jag tabbade ur från Lara Croft and the Guardian of Light för att sätta igång Minecraft. Bilden frös och det blev konstiga färger, men efter en trycka-på-knappen-omstart startade den igen.

Jag tankade i alla fall GPU-Z för att kolla temperatur och den ligger väl på cirkus 65 grader när jag har igång Minecraft vilket antagligen inte är det tyngsta spelet när det gäller grafik. I Windows har jag runt 40 grader.

Är det något som ser fel ut? Jag har vad jag vet de senaste drivrutinerna, det vill säga 275.33.

Minns jag rätt fick jag den reviderade versionen av GTX 560 Ti SOC, alltså den som inte var för högt överklockad.

Bör jag vara rädd eller kan detta vara en engångsföreteelse? Det har alltså inte skett innan och då har jag ändå spelat mer grafikkrävande spel som Portal 2 och Just Cause 2.

Permalänk
Medlem

Jag ringde Inets support nu och de bad mig stänga av något kallat Intel C-state i BIOS, det vill säga någon form av energisparfunktion. Om inte det löser problemet är de tvungna att ta in den på reperation, men det känns väl ändå som att det är något med grafikkortet som spökar?

En bild på problemet:

Edit: Jag ringde nu till Inet än en gång och klagade, men att de ska skicka ett nytt grafikkort är tydligen helt omöjligt. De måste ta in och sitta på burken (jag fick den ihopsatt av dem) i ett antal veckor. Sista gången jag köper av dem, speciellt när de knycklade till mitt chassis botten lite grann också.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte att det här räknas som bump så jag kör en liten uppdatering och nu hände det när jag satt och surfade i Firefox också.

Skulle man kunna sätta i ett år gammalt budgetkort (Asus EAH4350)? Det är ju PCI-Express så det skulle väl inte skada mer än att jag inte kan spela mina spel då det är ett ganska långsamt kort? Mest för att se att det verkligen är grafikkortet som det är fel på då... Kan man i så fall ha båda korten i och välja vilket som ska användas?

Nu när det här kortet inte längre säljs av Inet undrar jag också vilket kort man ska få be att byta mot? Jag vill ju minst ha ett exakt lika bra kort så att det inte blir något nedköp.

Edit: Grafikfelen i Windows sker nu typ med en minuts mellanrum. Konstiga fyrkanter syns, skärmen slocknar och sedan visas detta:

Jag kan sedan fortsätta att surfa i en minut innan en ny attack. Notera då att jag kör en äldre version drivrutiner nu (270.66). Just nu sitter jag i felsäkert läge med alldeles för låg upplösning för att slippa problemen, men de verkar synas här också.

Permalänk
Avstängd

Testa med ditt gamla grafikkort, det kan ju underlätta felsökningen åtminstonde.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av viek:

Edit: Jag ringde nu till Inet än en gång och klagade, men att de ska skicka ett nytt grafikkort är tydligen helt omöjligt. De måste ta in och sitta på burken (jag fick den ihopsatt av dem) i ett antal veckor. Sista gången jag köper av dem, speciellt när de knycklade till mitt chassis botten lite grann också.

Det är väl inte så konstigt att Inet inte vill att du är inne och pillar i datorn om deras 2års garanti på sin montering skall gälla???!!

Hade du monterat själv hade du ju bara kunnat gå in med grafikkortet eftersom du isåfall köpt det separat och sagt att det är fel på det och du vill ha ett nytt.

Nu har du ju köpt en hel dator, så självklart måste du lämna tillbaka den produkt du köpt för felsökning av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Testa med ditt gamla grafikkort, det kan ju underlätta felsökningen åtminstonde.

Jag ska pröva det, ja.

Skrivet av Ixos:

Det är väl inte så konstigt att Inet inte vill att du är inne och pillar i datorn om deras 2års garanti på sin montering skall gälla???!!

Hade du monterat själv hade du ju bara kunnat gå in med grafikkortet eftersom du isåfall köpt det separat och sagt att det är fel på det och du vill ha ett nytt.

Nu har du ju köpt en hel dator, så självklart måste du lämna tillbaka den produkt du köpt för felsökning av dem.

Det var visst inte så självklart då jag tydligen kunde skicka tillbaka endast grafikkortet.

Tips på grafikkort med samma eller bättre prestanda och liknande pris (GTX 560 Ti SOC kostade 2317 kr i mars) emottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viek:

Det var visst inte så självklart då jag tydligen kunde skicka tillbaka endast grafikkortet.

Vilket väl snarast tyder på att inet är extra snälla och gör ett undantag för dig? Eller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av viek:

Jag ska pröva det, ja.

Tips på grafikkort med samma eller bättre prestanda och liknande pris (GTX 560 Ti SOC kostade 2317 kr i mars) emottages tacksamt.

Radeon 6950 är lika snabb, GTX570 och Radeon 6970 är 10-20% snabbare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vilket väl snarast tyder på att inet är extra snälla och gör ett undantag för dig? Eller

Enligt den här killen var det standard.

Skrivet av anon89694:

Radeon 6950 är lika snabb, GTX570 och Radeon 6970 är 10-20% snabbare..

Hur är det med exempelvis MSI GeForce GTX 560 Ti Hawk 1GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viek:

http://www.inet.se/artikel/5409274/gigabyte-geforce-gtx-560ti...

Permalänk

Det låter helt ärligt talat exakt som att grafikkortet har pajat, är det ingen garanti från Gigabyte då? Ska du köpa nytt så köp ett 560ti DirectCUII riktigt bra kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Det låter helt ärligt talat exakt som att grafikkortet har pajat, är det ingen garanti från Gigabyte då? Ska du köpa nytt så köp ett 560ti DirectCUII riktigt bra kort!

Jag satte i ett lite äldre Radeon för något dygn sedan och har inte haft något problem sedan dess så det var nog kortet.

Jag finner dock kortvalet svårt:

Permalänk
Skrivet av viek:

Jag satte i ett lite äldre Radeon för något dygn sedan och har inte haft något problem sedan dess så det var nog kortet.

Jag finner dock kortvalet svårt:

Mm vet synd att inte 560ti DirectCUII finns hos inet, men det är inte så farligt dyrt på komplett heller, kolla! Ja alltså har du råd med ett GTX 570 så tycker jag absolut att du ska köra på det

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Nu skickade tydligen Inet tillbaka mitt kort då de inte kunde finna något fel på det. Jag har nu suttit i två veckor med ett äldre Radeon-kort som fungerat prima förutom att det är för segt att spela spel på. Inet rekommenderar mig att testa andra minnen samt installera om Windows. Räcker inte mitt nätagg på 550 W till trots att Inet påstår att det är tillräckligt? Jag vet inte vad jag ska göra, men jag ser inte fram emot att vänta ytterligare två veckor när jag är tvungen att skicka in det igen.