Vilken SSD ska jag köpa? Behöver Snabbt Svar!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Maj 2011

Vilken SSD ska jag köpa? Behöver Snabbt Svar!!!

Har en subnotebook med AMD E-350 CPU och ska köpa en SSD till den, men vet inte vilken.

Funderar på följande,

http://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Men är inte säker på om datorn kan hantera den.

Har även kollat på denna,

http://www.inet.se/artikel/4301744/ocz-ssd-vertex-2-60gb

Vilken ska jag välja?? Har ni andra förslag?

Tack!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Varför skulle din dator inte kunna "hantera" den första disken?

Agility3-disken har ju avsevärt högre prestanda, till fördel mot Vertex2, som dessutom blir utfasad av modernare Vertex3.

Jag skulle rekommendera Agility-disken.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

En del riktigt små notebooks har 1.8-tums diskar(hade det iallafall innan) Sen är det svårt att veta vadför gränssnitt etc. du har. Du råkar inte sitta på en länk till själva datorn?

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Leifson:

Varför skulle din dator inte kunna "hantera" den första disken?

Agility3-disken har ju avsevärt högre prestanda, till fördel mot Vertex2, som dessutom blir utfasad av modernare Vertex3.

Jag skulle rekommendera Agility-disken.

Jag hörde någonstans att AMD E-350 processorn inte kan hantera Agility gränssnittet (6,0 gb/s).

Vet inte om det är sant, men jag vill inte punda ut pengar för att sedan få reda på att disken inte fungerar.

Skrivet av HugSeal:

En del riktigt små notebooks har 1.8-tums diskar(hade det iallafall innan) Sen är det svårt att veta vadför gränssnitt etc. du har. Du råkar inte sitta på en länk till själva datorn?

Det är en Lenovo S205 som jag ska ha. Jag är hundra procent säker att det är 2,5 tum som gäller.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860130

Finns specifikation där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008

Lånar tråden lite. Ska själv köpa en SSD så småningom. Har kikat på Corsair SSD Force 3 Series 120GB. Vill i alla fall ha en 120gb:are. Men sen så tänkte ja på att den disken har Sata 6.0gb/s. Tror inte mitt moderkort har sån port? Tror det bara är 3.0Gb/s. Då gissar jag på att jag inte kan utnyttja disken till fullo? Gör det då någon skillnad att köpa en SSD med 6.0gb/s och en 3.0gb/s?

Tacksam för svar

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750 Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: i5-3570K Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 1600MHz 8GB
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

jag köpte enn force series GT120gb för 2400kr hos inet, väldigt nöjd med den, läste i swedroids recension att icke GT serien hade nå strul? minns inte vad..

jag har min i en äldre laptop utan sata 6GB/s osv och det är ändå en sjuk skillnad.