Någon som läst följande kurser inom webbdesign, webbutveckling och programmering?

Permalänk
Inaktiv

Någon som läst följande kurser inom webbdesign, webbutveckling och programmering?

Jag har kommit in på följande kurser nu till hösten men står nu i valet och kvalet till vilka jag ska tacka ja till och om jag ska läsa 50% eller 75%. Är det någon här som läst någon av dessa kurser som kan berätta om er erfarenhet av dem?

Hur var tempot och hade ni några förkunskaper mm?

1. Grafisk design, introduktion 7,5 hp Kristianstad halvfart
2. Webbdesign med JavaScript och Document Object Model 7,5 hp Umeå halvfart
3. Webbapplikationer med PHP 7,5 hp Stockholm – Södertörn halvfart
4. Inledande programmering i Java 7,5 hp Luleå kvartsfart
5. Internet webbdesign med CMS 7,5 hp Luleå kvartsfart
6. Databaser, HTML, CSS och skriptbaserad PHP-programmering 7,5 hp Blekinge kvartsfart

Jag ska jobba halvtid och vara studieledig på halvtid samt har småbarn. Jag har jobbat som programmerare i 11 år med visual basic,.net, c#, vb.net, sql och har en del baskunskaper i html, css och php.

Permalänk

2. Webbdesign med JavaScript och Document Object Model 7,5 hp Umeå halvfart

Läser den nu i sommar...värdelöst upplägg, värdelös kurs-webb och oengagerade lärare.
Gjorde klart hela kursen på sammanlagt 4h, har läst rätt mycket JavaScript innan så jag antog att det skulle bli lätt, men inte så lätt.

Permalänk
Medlem

Vill inte sno tråden från jennymsson, men är det fler som upplevt liknande kurser på samma vi som mel0dy?

Jag har kikat lite på liknande kurser men har fått ett negativt intryck av allt som gäller webben (html, css, javascript, dom eller andra visuella tekniker främst, dock även php). Risken verkar enorm att man faktiskt hamnar hos en lärare som lärde sig HTML runt 1997 och är fast i gamla tekniker, eller med metodiken "nu för tiden behöver du inte skriva så mycket kod själv, det finns så mycket gratis på nätet, börja med dreamweaver och fokusera på att få det att se snyggt ut där istället"...

Jag får känslan av att kurser i ett par steg lägre språk (ex. java, c/c++) har bättre substans i sig och att högnivåspråk för webben tas oseriöst på något vis.

Någon som har lust att kommentera/dementera/konfirmera mina fördomar? Tänker främst på fristående kurser även om mina fördomar sträcker sig över hela program.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag tror egentligen inte det är ämnena utan det här med distanskurser... Jag läser på distans och på de kurser jag har läst har det varit platsgaranti och kontakten med lärare och responsen på det arbete man har gjort har varit minimal.. Lämnade in en rapport jag slitit med en vecka och fick tillbaks: "ok" kort och gott... Då blir man lite irriterad. Det är dock inte på något av universiteten som du räknade upp utan ett annat. Jag har läst ett par kurser i Webbutveckling på Luleå universitet och jag tyckte upplägget var ok, men läraren hade helt enkelt för lite tid, fick vänta flera veckor innan man fick svar på uppgifter mm. Universiteten vill ha pengar och maxar därför antalet studenter. Det är väl enklare att bara öka på antalet när man inte har ett fysiskt klassrum som kan bli fullt.

Men, för att ge nåt tips, jag tycker nog du kan prova 75% och se om det funkar - gör det inte det är det ju bara att slå av på takten. Om du har erfarenhet som programmerare har du säkert mycket lättare än den som kommer helt utan baskunskaper.

Permalänk

1. Grafisk design, introduktion 7,5 hp Kristianstad halvfart

Suuuuuuuperenkel. Kan inte säga att jag var sådär jätteimponerad med kontakten med lärarna osv. Väldigt lättförtjänta poäng.

Permalänk
Inaktiv

ojdå mel0dy, ja där ser man att det kan vara bra att höra efter andras erfarenheter av kurserna. Du tror inte att det var för att den gick på sommaren, med tanke på att lärarna också vill ha lite semester...?

låna tråden du pscs3 intressant att höra andras erfarenheter och omdömen

Amöban jo men visst är väl tanken med distansutbildningar att mycket är på eget ansvar, dvs lärarna ska finnas tillhands vid frågor i stort sett? Fast jag hade själv blivit upprörd om jag bara fått ok efter hårt jobb. Då hade jag velat fråga tillbaka med en förklaring vad ok betyder, om de menade att det "bara var" ok gjort eller att det var ett gensvar om att de mottagit uppgiften. Vänta flera veckor innan man får svar på en uppgift tycker jag inte är ok, så i sådana fall hoppas jag att varje studerande tar sitt ansvar att klaga till högre instans för att påverka att utbildningarna får högre kvalitet. Ja tack för tipset jag börjar luta mot 75% efter att ha hört andras omdömen.

Dai the Flu jasså jag som fick intrycket om att det var en lite svårare kurs, kanske för att jag själv är nybörjare på just det området och inte känner att jag har en konstnärlig ådra.

Tack för era svar och jag tar gärna emot flera intryck!

Permalänk
Medlem

Webapplikationed med PHP i södertörn är en kurs du kan i princip läsa på egen hand. det skulle ta dig 3 veckors arbete att klara av allt som kursen erbjuden om du tar o sätter dit ner och googlar runt lite!

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Skrivet av Wic:

Webapplikationed med PHP i södertörn är en kurs du kan i princip läsa på egen hand. det skulle ta dig 3 veckors arbete att klara av allt som kursen erbjuden om du tar o sätter dit ner och googlar runt lite!

Det som kan vara värt att tänka på är dock att det ser bättre ut på ett cv om man har en skola att hänvisa till än "3 veckor med google". Förutom det håller jag med dig om att det förmodligen går att lära sig på egenhand med hjälp av forum mm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tornado2251:

Det som kan vara värt att tänka på är dock att det ser bättre ut på ett cv om man har en skola att hänvisa till än "3 veckor med google". Förutom det håller jag med dig om att det förmodligen går att lära sig på egenhand med hjälp av forum mm.

Ja det är en av anledningarna till att jag vill läsa en kurs än att lära mig själv på egen hand. Jag har lärt mig redan en hel del på egen hand men vill ha lite dokumenterad erfarenhet.

En annan stor anledning är att också tiden är avgörande. Nu eftersom jag väljer att studera på högskola så får jag lov att enligt lag ta studieledigt från jobbet på halvtid. Det hade jag inte kunnat göra om jag hade tänkt läsa på egen hand endast och jag känner att tiden räcker inte till att jobba heltid och sedan efter jobb lära mig det jag vill samtidigt som jag har familj.

Permalänk
Moderator
Moderator

Glöm inte bort, om ni väljer att ta en kurs för att få CV dokument på att ni kan den, att det också ofta går att tenta av ett ämne för att påvisa kunskap.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado2251:

Skrivet av jennymsson:

Ja det är en av anledningarna till att jag vill läsa en kurs än att lära mig själv på egen hand. Jag har lärt mig redan en hel del på egen hand men vill ha lite dokumenterad erfarenhet.

Vi alla vet hur programmerings marknaden ser ut. Det är skills och portfolio som räknas, inte betyg eller CV. Plus att examen/betyg är ett av de mest överskattade koncepten genom tiderna.

Jag jobbar som konsult för ett stort bolag och tjänar riktigt bra med pengar utan nån examen eller utbildning. Allt handlar om hur mycket du är villig att satsa av din tid för att lära dig programmera. 3 veckor med google = en kurs --> en termin med google = en hel utbildning...

anyway, good luck oavsett

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com