Apple gör nytt rekordkvartal – vinsten ökade med 125 procent

Permalänk

Själv har jag inte gillat den riktning Apple har tagit sedan cirka 2005, där merparten av energin har gått till att utveckla iPod och sedermera iOS till bekostnad på OSX och Mac som har blivit mer och mer söta och lättanvända datorer för modeslavar och teknikilliterata, istället för det kompetenta system det hade potentialen att utvecklas till. (Exempelvis saknas det en towerdator som inte är så fruktansvärt dyr som MacPro utan mer motsvarar en vanlig PC, det saknas stöd för BluRay, USB 3 osv. I OSX borde framförallt Finder förbättras)
Men! Uppenbarligen är det ett framgångsrecept att göra som Apple.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när varenda sak som ploppar ur äpplet är eftertraktar, finns väl bara någon mjukvara som blivit dumpad det är allt. Och så kollar man på alla andra företag där det är produkter som floppar hela tiden.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har med Apple är att de ska hela tiden kasta skit på andra och ta åt sig äran för att hitta på saker. Samt att de säljer inga billighetsvarianter av sina laptops. Annars är det ett bra företag med solida produkter även om jag inte skulle köpa en p.g.a. stämpeln man får.

Permalänk

Det är bara att gratulera, från konkurshotade till ett av världens högst värderade företag.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Ser ingen anledning till varför införandet av en liten prefixbokstav skulle få folk att sluta använda stor bokstav i början av ett riktigt ord som är basen i ordet? Hade iMac hetat imAc hade du haft en vettig poäng, men inte nu.

Jag bara skojade lite

Men känns som om jag är den enda som stör mig på att alla produkter från Apple, eller till Apple produkter alltid börjar med ett litet i och efter namnet på den produkt. T.ex iPhone osv.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså....äckligt är vad det är...fyfan...
Ge dem 10 (5..?) år i samma fart och alla kommer gå runt med jävla iShoes, iCap, iPhone, iCar oCh fOlk kOmmer iNte kUnna sTava lÄngre. Fyfan....

Hur kan det vara äckligt? Alla har ett val, det är så att de tvingar dig att köpa I-prylar... Det kommer alltid finnas de som vill stå ut från mängden och människan vill framåt hela tiden så jag tror knappast att alla kommer stå och stampa kvar med deras I-produkter.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

Enda problemet jag har med Apple är att de ska hela tiden kasta skit på andra och ta åt sig äran för att hitta på saker. Samt att de säljer inga billighetsvarianter av sina laptops. Annars är det ett bra företag med solida produkter även om jag inte skulle köpa en p.g.a. stämpeln man får.

Det är just det som gör att de har blivit så stora som de är, inga budget varianter som tar bort statusen som man får med en I-produkt nu för tiden.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Att De gjorde pengar visste jag men detta var ju en hel del över vad jag trodde. Beror ju mest på Iphone och Ipad som sagt Deras överpriser är kanske inte så felsatta ändå?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dai the Flu:

Då kan du fortsätta med att förklara varför DU tror att Apple har blivit så framgångsrikt ekonomiskt, haha.

Jag anser att det är för att deras produkter är överhypade. Visst, de gör bra produkter, men en alldeles för hög prislapp för min smak. Visst, andra företag har inte mycket bättre priser på deras färdiga produkter, men hade t.ex. Samsung och Apple hade bytat plats så hade det varit Samsung jag hade gnällt på. Har inget emot Apple i sig, utan folket som köper det de ser på reklamer utan att kolla på konkurrenternas alternativ.

Fortsätter Apple att växa så kommer priserna också (antagligen) att göra det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag bara skojade lite

Men känns som om jag är den enda som stör mig på att alla produkter från Apple, eller till Apple produkter alltid börjar med ett litet i och efter namnet på den produkt. T.ex iPhone osv.

Jag är lätt lite grinig på morgonen (läs: eftermiddagen, som är motsvarande på sommaren), ursäkta om det råkade koncentreras lite mycket åt ditt håll

Det är lätt att man tycker det är irriterande som svensk, men samtidigt har jag förståelse för namnet. Ett prefix med små bokstäver är verkligen inte ovanligt i tekniksammanhang, och det används ofta i programmering eller strängvärden i konfigurationsfiler. Apple har helt enkelt också applicerat det på hårdvara, sen vad "i" står för får man väl klura en aning över själv.

Men smaken är som baken

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Jobs filosofi är att skapa produkter de själva vill använda och är villiga att betala för så jag tvekar ärligt talat. Det är också en av anledningar till deras framgång.

Skrivet av davaa:

Fortsätter Apple att växa så kommer priserna också (antagligen) att göra det.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiXeR:

Jobs filosofi är att skapa produkter de själva vill använda och är villiga att betala för så jag tvekar ärligt talat. Det är också en av anledningar till deras framgång.

Du menar nog "han själv vill använda". Det är troligen ett av de mest toppstyrda företagen i sin storlek.

Personligen är jag likgiltig till Apple produkter; de skapar inget "vill ha" hos mig. Fast jag är intresserad av Apple som företag och är lite fundersam på hur hållbar företagets struktur är i längden. Till skillnad från Microsoft har de i alla fall inte försökt få in en fot i alla marknader, men å andra sidan lever Apple framför allt på sitt varumärke, vilket i mycket fortfarande är kopplat till en person. Några bakslag, ingen Jobs, och marknadsvärdet kan falla snabbare än förväntat. Fast å andra sidan börjar Apple bli ekonomiskt "fet" och kan nog i nuläget klara mer motgångar. Hur duktig företagsledare Jobs är visar sig först när han kliver av.

...

För att kasta in en fackla: Apple var först med en dock... not!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Jag anser att det är för att deras produkter är överhypade. Visst, de gör bra produkter, men en alldeles för hög prislapp för min smak. Visst, andra företag har inte mycket bättre priser på deras färdiga produkter, men hade t.ex. Samsung och Apple hade bytat plats så hade det varit Samsung jag hade gnällt på. Har inget emot Apple i sig, utan folket som köper det de ser på reklamer utan att kolla på konkurrenternas alternativ.

Fortsätter Apple att växa så kommer priserna också (antagligen) att göra det.

Ja visst är deras produkter överhypade men tänk vilket jobb dom lagt ner på att skapa detta. Det finns ingen bättre applesäljare än ägaren till en apple produkt själv. Klart att apple, och vilket annat företag som helst, vill att sina egna produkter ska bli hypeade men det kan de själv inte skapa utan det är konsumenterna själva som skapat hypen. Det är ju tack vare detta apple har växt som de har.

Skrivet av davaa:

Har inget emot Apple i sig, utan folket som köper det de ser på reklamer utan att kolla på konkurrenternas alternativ.

Att ha något emot folk som inte söker efter massa alternativ till en produkt låter allt lite knepigt. Det intresset är iofs en av de saker som håller en hemsida som denna vid liv men varken min pappa, mamma eller ännu mindre min morfar har ett så starkt intresse för att leta efter "bättre/alternativa" produkter. Då handlar den inte bara om apple produkter utan hittar dom en billig tv som verkar fungerar för dem, inte åker de runt till massa andra affärer eller researchar en massa på internet innan ett sådan köp.

Intressant tanke angående prissättningen, när de släppte deras nya macbook pro nu i april hade den faktiskt ett lägre grundpris än föregående model. Vad det gäller iphonen så har den haft ungefär samma pris vid lanseringarna. Visst de nya har varit lite dyrare men det kostar ju lite att ta fram en ny model, kvittar om det är en mobiltelefon eller en soffa.

Skickat från min iPad 2 (då det inte funnits, i mina ögon - efter många timmars research, några riktigt vassa konkurrenter till denna produkt)

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

Kommer sluta med att Apple och Google är de enda två överlevande företagen i världen

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Han eller de (applefolk) spelar väl mindre roll, faktum är att väldigt många uppskattar deras produkter och är villiga att betala, det visar försäljningssiffrorna. Sen att de inte faller dig i smaken är mindre viktigt då det funkar för massa andra människor :P. Alla företag som "mår" bra har oftast hård kontroll ovanför, det krävs bra ledare för att företaget ska lyckas, har du inte fungerande ledning så brukar det gå åt pipan, microsoft är inget undantag .

Vad som händer efter Jobs kan vi bara spekulera i men visst kommer Apple tappa i marknadsvärde, det tror jag på. Jobs är trots allt fronfigur för Apple och går nog inte att ersätta så lätt.

Skrivet av KimTjik:

Du menar nog "han själv vill använda". Det är troligen ett av de mest toppstyrda företagen i sin storlek.

Personligen är jag likgiltig till Apple produkter; de skapar inget "vill ha" hos mig. Fast jag är intresserad av Apple som företag och är lite fundersam på hur hållbar företagets struktur är i längden. Till skillnad från Microsoft har de i alla fall inte försökt få in en fot i alla marknader, men å andra sidan lever Apple framför allt på sitt varumärke, vilket i mycket fortfarande är kopplat till en person. Några bakslag, ingen Jobs, och marknadsvärdet kan falla snabbare än förväntat. Fast å andra sidan börjar Apple bli ekonomiskt "fet" och kan nog i nuläget klara mer motgångar. Hur duktig företagsledare Jobs är visar sig först när han kliver av.

...

För att kasta in en fackla: Apple var först med en dock... not!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Att ha något emot folk som inte söker efter massa alternativ till en produkt låter allt lite knepigt. Det intresset är iofs en av de saker som håller en hemsida som denna vid liv men varken min pappa, mamma eller ännu mindre min morfar har ett så starkt intresse för att leta efter "bättre/alternativa" produkter. Då handlar den inte bara om apple produkter utan hittar dom en billig tv som verkar fungerar för dem, inte åker de runt till massa andra affärer eller researchar en massa på internet innan ett sådan köp.

Intressant tanke angående prissättningen, när de släppte deras nya macbook pro nu i april hade den faktiskt ett lägre grundpris än föregående model. Vad det gäller iphonen så har den haft ungefär samma pris vid lanseringarna. Visst de nya har varit lite dyrare men det kostar ju lite att ta fram en ny model, kvittar om det är en mobiltelefon eller en soffa.

Skickat från min iPad 2 (då det inte funnits, i mina ögon - efter många timmars research, några riktigt vassa konkurrenter till denna produkt)

Jag ursäktar, skulle iväg på lunch och såg att jag missade en del i min kommentar.
Måste utöka min text "Har inget emot Apple i sig, utan folket som köper det de ser på reklamer utan att kolla på konkurrenternas alternativ.". Menade folket som köper Appleprodukter och hävdar att det är de bästa produkterna utan att kolla på konkurrenternas alternativ. 2 personer i min familj har en iPhone, 1 har 3GS och 1 har 4an och jag anser dem vara väldigt kompetenta. Var nära på att skaffa 3GS tills jag provade Android, och jag skulle inte på något sätt säga att Android är bättre än iOS, utan att jag tycker Android för nuvarande passar mig bättre. Det blir antagligen en ny mobil till vintern/våren, och har iPhone 5 kommit ut tills dess så lär det definitivt bli ett koll på den innan köp, annars ett flaggskepp på Android-sidan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror att trenden kommer att upphöra då folk upptäcker att det finns alternativ till Ihone osv som inte är lika begränsade. Men det ser ut som om folk tror på allt som sägs i reklamer även om det är nåt så korkad som Apple brukar komma med...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Wow imponerande av Apple! En sak som är värd att tillägga är att iPhone står för 47% av alla deras intäkter. Så de står och faller nästan på den produkten. Skulle Android fortsätta att växa och att Windows Phone 7 kommer igång och börjar plocka marknadsandelar kan det bli ett pressat Apple.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Hur kan det vara äckligt? Alla har ett val, det är så att de tvingar dig att köpa I-prylar... Det kommer alltid finnas de som vill stå ut från mängden och människan vill framåt hela tiden så jag tror knappast att alla kommer stå och stampa kvar med deras I-produkter.

Där har du fel!

Alla har inte ett val, det kallas grupptryck och, återigen, äckligt bra marknadsföring...dem är genier, det är dem. Någonsin hört någon säga "Åh awesome, har du en nokia!? jag ska också ha en sådan!"

tvivlar på det (Finns undantag)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Tror att trenden kommer att upphöra då folk upptäcker att det finns alternativ till Ihone osv som inte är lika begränsade. Men det ser ut som om folk tror på allt som sägs i reklamer även om det är nåt så korkad som Apple brukar komma med...

Eller när konkurrenter satsar på snyggare telefoner med hög kvalitetskänsla.

Permalänk
Medlem

Det går bra för både apple och Microsoft. Microsoft säljer 7 exemplar i sekunden medans apple har ökat med 125%!

Skrivet av Ladestam:

Kommer nog så småningom att dö....

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Dom skulle väl börja tillverka brödrostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Folk köper deras produkter för att det ger status med en iPhone eller iPad. De skulle kunna få en bättre mobil för halva priset men den är det inget äpple på. Samma med deras datorer.

Men tydligen anser miljontals användare att det är värt pengarna, så att hävda att de är fel ute med sin prissättning är inte annat än skrattretande, om du frågar mig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag köper en iPhone/mac av samma anledning som gör att jag inte köper en Volvo med Peugoet-motor under huven(vilket en del av deras modeller idag har). Gör en tillverkare allt blir den mer mån om vad den säljer och säljer således en bättre produkt.

Jag har svårt att se hur folk kan hävda att Apples produkter är överprisade när de säljer som de gör. Det mest intressanta är dock att deras aktie fortfarande är undervärderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det visar med tydlighet att produkterna är överprisade

eller att de säljer väldigt bra.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Eller inte.

säljer man bra, även med bra marginal på produkterna, så äre väll bra prissatt. skulle vara en annan femma om de hade hög marginal, o sålde dåligt.

men visst, om man ser ur konsumentsynpunkt så är ju lägre marginaler bra, när man köper. men det hämnar utveckling och är ju ohållbart. för konsument skulle det ju vara bäst om sakerna var gratis, men då skulle ju inget företag överleva

marknadsekonomi kallas det för. de tar betalt, vad folk är beredda att betala. skulle folk inte köpa, skulle de tvingas sänka priserna. detta är ju knappast specefikt för apple.

kollar du microsoft så är marginalerna rätt höga där med. OM man bara kollar på tillverkningskostnad, o inte väger in utvecklingskostnad för produkten och kommande produkter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Tjafsa mindre nu
*tråd en smula rensad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Frågan är ju varför ger det "högre status" med en iPhone eller iPad. Troligtvis har det med priset att göra. Alla känner igen Apples prylar, och vet att de är dyra. Hur blev de så dyra? Jag tror att det är för att design och kvalitet ligger långt före de flesta konkurrenter, och genomgående hög kvalitet och god design har gett deras varumärke hög status, och sen accelererar det vidare.

Vad är en "bra mobil", och var hittar man den för halva priset jämfört med en iPhone? Android som OS ligger fortfarande långt efter iOS på många sätt, och bättre hårdvara gör inte alltid en telefon "bättre", utan dyrare.

"Status" och "status", åk buss en gång och se alla små glin som sitter med sina iPhones... Vet inte om det är status längre att ha en iPhone, snarare att ha något annat som inte har ett äpple på sig!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Det går bra för både apple och Microsoft. Microsoft säljer 7 exemplar i sekunden medans apple har ökat med 125%!

Kommer nog så småningom att dö....

Vi får väl se om du säger det om ett halvår