Modda en intern dvd-brännare/hårddisk till extern dvd-brännare/hårddisk.

Permalänk
Medlem

Modda en intern dvd-brännare/hårddisk till extern dvd-brännare/hårddisk.

Hej.

Äger ett Fractal R3 chassi som har endast 2 stycken 5,25" platser, där ena platsen huserar en optisk enhet varv den andra en en fläktkontroller.
Jag använder väldigt sällan dvd-läsaren, kanske någon gång om året, och vill gärna ta bort den ur chassit.
Men eftersom jag kanske kommer att använda den igen vill jag modda den till en extern dvd-läsare istället för att köpa en ny.

Går det att via en esata kabel ansluta dvd-läsaren till moderkortet (detta så att data kan överföras) samt via denna transformator ge ström till dvd-läsaren?

I teorin borde det funka men kanske esata skulle krångla därför frågar jag er för säkerhets skull:).
Går det också att tillämpa principen på en hårddisk istället för dvd-läsare?

Då kan man bygga snygga plexilådor till dvd-läsaren och hårddisken och ha dem som externa.

Permalänk
Medlem

Ja, SATA stödjer det så kallade "Hot-swap", att kunna koppla in och ur SATA enheter under drift. Jag gör det med mina hårddiskar, borde inte vara något problem med en optisk enhet. Däremot kan det kräva ett litet bättre nätagg än budget, då när du kopplar in t.ex. en hårddisk blir den spänningsfall, har du andra hårddiskar på samma "lina" så kan de påverkas av det. Har hänt mig en gång, fick starta om datorn för OS disken gillade inte spänningsfallet. Annars kan ett externt nätagg vara att rekommendera.