Partionering vid nyinstall

Permalänk
Medlem

Partionering vid nyinstall

Tänkte formatera om windows 7.
Satte i skivan, formaterade systemdisken.
Den är på 500GB, men jag kan inte ta den disken och dela upp efter jag formaterade.

Utan när jag installerar då blir system disken 500GB och jag måste använda mig av ett program inne i windows för att sen dela disken.
Varför är det så?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Hej! du kommer aldrig kunna dela upp hårddisken efter installation, du får göra det i samband med installationen, det är rena barnleken att partionera upp disken. Installera om windows på nytt och dela upp den, det valet kommer ganska tidigt i installationen. MVH

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att krympa partitionen med windows egen diskhanterare. Sen skapar man bara en ny partition av det nya utrymmet. Man bör dock defragmentera före man krymper den.
För att du ska kunna dela upp hårddisken vid installationen måste du välka dom avancerade inställningarna och skapa en mindre partition för windows och en större för resten av hårddisken.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael.lindahl87:

Hej! du kommer aldrig kunna dela upp hårddisken efter installation, du får göra det i samband med installationen, det är rena barnleken att partionera upp disken. Installera om windows på nytt och dela upp den, det valet kommer ganska tidigt i installationen. MVH

haha varför skulle det inte gå? ;P
Har gjort det tusen ggr, partion magic fungerar fin fint.

tidigare windows installerna har jag kunnat dela upp den vid det stadiet. men fasen inte i 7an där måste jag i efterhand alltid =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Toivo83:
Det går med Win 7 DVD/USB också.

Först måste datorn startas från Win 7 DVD/USB.

Sen väljer man Avancerat och när man kommer till stället där man väljer hårddisk/partition så finns ett till Avancerat alternativ som ger dig möjlighet att ta bort och skapa nya partitioner och lägga in SATA drivrutiner mm.

Jag föredrar att först göra en mindre partition med Windows CD/DVD/USB.
När installationen är klar går jag till diskhanteraren och fixar andra partitioner.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Permalänk
Medlem

LÄS ordentligt under installationen vad som står så hittar du snart alternativen för att partitionera hur du vill redan vid installation. /tummen_upp

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

LÄS ordentligt under installationen vad som står så hittar du snart alternativen för att partitionera hur du vill redan vid installation. /tummen_upp

OKEJ, ska ta och göra det nästa gång

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Du kan titta på dessa bilder så är det lättare att förstå hur du skall skapa nya partitioner på hårddisken, jag hittade inte några bra bilder på svenska som visar hur man väljer storleken på partitionen så dom är på engelska.

Här väljer man Anpassad (avancerat) för att göra en ren installation

Och här klickar du på Enhetsalternativ (avancerat) som ger möjligheten till att Ta bort och skapa Ny partition

På denna hårddisk ligger det redan Windows 7 på Disk 0 Partition 2 och dessutom en reserverad 100MB partition som Windows 7 själv skapar, båda dessa partitioner kan du radera genom att klicka på Ta bort.

Nu finns det en hårddisk utan några partitioner så du skall klicka på New (Ny) för att skapa en partition som är lagom för Windows 7

Nu väljer du vilken storlek som system partitionen skall ha, jag tycker att 50GB (51200MB) är lämpligt för mig men om du vill installera många och stora spel så kan du skapa större systempartition, det går att skriva in siffrorna för storleken på partitionen direkt med tangentbordet om markören är i rutan, det kan ta lång tid att ställa in storleken med pil knapparna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan titta på dessa bilder så är det lättare att förstå hur du skall skapa nya partitioner på hårddisken, jag hittade inte några bra bilder på svenska som visar hur man väljer storleken på partitionen så dom är på engelska.

Här väljer man Anpassad (avancerat) för att göra en ren installation
http://img35.imageshack.us/img35/5820/w7anpassad.png

Och här klickar du på Enhetsalternativ (avancerat) som ger möjligheten till att Ta bort och skapa Ny partition
http://img7.imageshack.us/img7/1336/w7enhetsalternativ.png

På denna hårddisk ligger det redan Windows 7 på Disk 0 Partition 2 och dessutom en reserverad 100MB partition som Windows 7 själv skapar, båda dessa partitioner kan du radera genom att klicka på Ta bort.
http://img194.imageshack.us/img194/7497/w7tabort.png

Nu finns det en hårddisk utan några partitioner så du skall klicka på New (Ny) för att skapa en partition som är lagom för Windows 7
http://img20.imageshack.us/img20/1921/w7ny.png

Nu väljer du vilken storlek som system partitionen skall ha, jag tycker att 50GB (51200MB) är lämpligt för mig men om du vill installera många och stora spel så kan du skapa större systempartition, det går att skriva in siffrorna för storleken på partitionen direkt med tangentbordet om markören är i rutan, det kan ta lång tid att ställa in storleken med pil knapparna.
http://img64.imageshack.us/img64/228/w7storlek.png

Hur många MB är 150/200/500GB ? Alltså exakt siffra, vet du det? Så att man inte får 499/498GB i Windows sedan, tycker att det ser fult ut. Jag skulle vilja ha jämna tal om du förstår hur jag menar.

Exempel

C: 500
D: 500

inte

C: 498
D: 485

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan räkna själv, 1GB = 1024MB.

150GB = 153600MB

200GB = 204800MB

500GB = 512000MB.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan räkna själv, 1GB = 1024MB.

150GB = 153600MB

200GB = 204800MB

500GB = 512000MB.

Ahh tack, 1024 då, tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com