Permalänk
Medlem

[Q] Återställa laptopbatteri

Okej, känner mig ganska dum som frågar detta med tanke på att jag själv tycker det låter konstigt och omöjligt.
Jag har två batterier, ett

Acer
"Lithium-ION Battery (LIP-6198QUPC SY6)"

samt ett batteri med specifikationen:

HP
"Battery: Date Code: 950874;
Rev: 2.00 SPS:443884-001;
Battery: Li-Ion 6 Cell;
Series: HSTNN-CB48
"

Anledningen till min fråga är på grund av att mina laptopbatterier har slutat "fungera", ibland funkar dom och ibland inte.
Datorerna dör i princip direkt efter att adaptern har dragits ur trots att batteriet sägs vara 100 % enligt operativsystemet.

Sen efter någon sekund (~3) så stängs datorn av.

Så därav frågan, kan man återställa dom så man kan ladda dom full igen?
Laptopbatterierna används dagligen och jag har inte direkt några planer på att köpa ett nytt
till någon av dom, däremot vore det väldigt skönt om dom funkade.

//Ursäktar för eventuell dubbelpost.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Troligen är de helt slut.

Köp nya pirat

Testat batteriåterställning ? På min maskin kan man göra det, då laddas batteriet 100%, töms helt och laddas igen, ska vara nyttigt .. men tveksam effekt om batteriet är slut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Går ju att öppna upp batteriet också och byta ut batterierna. Dock inget som jag testat men hört att det ska fungera.

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Går ju att öppna upp batteriet också och byta ut batterierna. Dock inget som jag testat men hört att det ska fungera.

jo oftas är laddningsbara större batterier uppbyggda av mängder med små battericeller typ AAA storlek eller iaf AA

men tyvärr om man inte kommer över riktigt billiga batterier så brukar det gå på minst lika mycket för dom batterierna som det skulle kosta att köpa ett piratbatteri.

ända fördelen fördelen är att du kan lägga u celler med hödre mAh äv standard cellerna fast då är det inte säkert laddkretsen pallar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Mjo men nu var tanken att återställa.. men mer bestämd fråga: hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Du har väl fått svaret ? Är batteriet kass så är det kass.

Annars skulle firmorna som säljer piratbatterier inte ha någon marknad

Laptopbatterier som dessutom används med datorn på o sladd i massa timmar med värme från elektronik osv åldras obönhörligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Återställa går inte, byta celler ska du inte göra.. Jag brände upp min gamla laptop när jag bytte ut "cellerna" i accen, har löd vana sen barnsben och gjorde inget större fel förutom att jag glömde isolera i den super trånga plast skalet.. plasten börja mjukna till och en liten låga poffa upp.

Men "pirat" batterier går på 300-400kr, ibland mindre.
Sök på batteri numret på google, batterikungen eller liknande.

Köper själv pirat batterier och TYVÄRR får man vara försiktig ibland, har fått ett par batterier med trasig kontakt eller kall lödning, men nemas problemas... har ju löd vana och fixat det lätt.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Återställa går inte, byta celler ska du inte göra.. Jag brände upp min gamla laptop när jag bytte ut "cellerna" i accen, har löd vana sen barnsben och gjorde inget större fel förutom att jag glömde isolera i den super trånga plast skalet.. plasten börja mjukna till och en liten låga poffa upp.

Men "pirat" batterier går på 300-400kr, ibland mindre.
Sök på batteri numret på google, batterikungen eller liknande.

Köper själv pirat batterier och TYVÄRR får man vara försiktig ibland, har fått ett par batterier med trasig kontakt eller kall lödning, men nemas problemas... har ju löd vana och fixat det lätt.

ah.. då var det som jag misstänkte då :/ ska göra som du sa och sen ska jag ringa ett företag som ligger här i närheten, dom säljer begagnade datordelar dels. Men synd att höra att man inte kan göra en återställning då

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40