SATA 6Gb/s kablar, förlust/skada?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2009

SATA 6Gb/s kablar, förlust/skada?

Hej!

Förlorar jag prestanda om jag kör SATA 6Gb/s kablar till mina vanliga SATA 3,0 Gbit/s hårddiskar? Kan diskarna ta skada av detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011

Sata 6 kablar skiljer sig inte från sata 3 elektriskt. Det är striktare begränsningar i deviationer på vad SATA6 tillåter, men dessa krav är bara plus även för långsammare standarder.
(Kort sagt; det är högre kvalitets krav)

Precis som med CAT5 vs. CAT6 kablar för 'LAN'. Kravet på extra skydd i CAT6 kablar är bara bra även för CAT5 enheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av eXale:

Sata 6 kablar skiljer sig inte från sata 3 elektriskt. Det är striktare begränsningar i deviationer på vad SATA6 tillåter, men dessa krav är bara plus även för långsammare standarder.
(Kort sagt; det är högre kvalitets krav)

Precis som med CAT5 vs. CAT6 kablar för 'LAN'. Kravet på extra skydd i CAT6 kablar är bara bra även för CAT5 enheter.

Okej tack! då slipper jag eventuellt köpa nya kablar.

Vilket av dessa alternativ är klokast?

Moderkort SATA 3Gb/s -> Kabel SATA 6Gb/s -> Hårddisk SATA 3Gb/s
Moderkort SATA 6Gb/s -> Kabel SATA 6Gb/s -> Hårddisk SATA 3Gb/s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Gunvald1:

Okej tack! då slipper jag eventuellt köpa nya kablar.

Vilket av dessa alternativ är klokast?

Moderkort SATA 3Gb/s -> Kabel SATA 6Gb/s -> Hårddisk SATA 3Gb/s
Moderkort SATA 6Gb/s -> Kabel SATA 6Gb/s -> Hårddisk SATA 3Gb/s

Övre.

Det nedre blockerar en 6gbps port utan anledning

Icke Sandy Bridge system har desutom 6gbp platser som är lite långsammare och ökad latency, till och med 3gbps enheter blir långsammare än vanligt på dessa portar. Dessa äter desutom upp några pci-e lanes, och kan störa USB3 funktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av eXale:

Övre.

Det nedre blockerar en 6gbps port utan anledning

Icke Sandy Bridge system har desutom 6gbp platser som är lite långsammare och ökad latency, till och med 3gbps enheter blir långsammare än vanligt på dessa portar. Dessa äter desutom upp några pci-e lanes, och kan störa USB3 funktioner.

Okej, men sitter på ett P67 Pro (sandy bridge).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Gunvald1:

Okej, men sitter på ett P67 Pro (sandy bridge).

Då är det nedre inte så mycket av ett problem - men jag håller mig ändå till tipset att sätta den in 3gbps port, då inget vinns på att sätta den in en 6gbps.

När möjligt, matcha port versioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av eXale:

Då är det nedre inte så mycket av ett problem - men jag håller mig ändå till tipset att sätta den in 3gbps port, då inget vinns på att sätta den in en 6gbps.

När möjligt, matcha port versioner.

Ursäkta mig men förstår inte riktigt vad du menar med att Sandy portarna är långsammare och kan förstöra, vad ska man göra åt saken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Gunvald1:

Ursäkta mig men förstår inte riktigt vad du menar med att Sandy portarna är långsammare och kan förstöra, vad ska man göra åt saken?

Sandy Bridge är -inte- påverkat av detta, då 6gbps portarna är direkt kopplade till chipsettet, precis som 3gbps portarna. På gammla moderkort (X58 osv) används en separat men billig SATA kontroller för 6gbps portarna som är lite långsam, och kan konfliktera med USB3 hastigheter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av eXale:

Sandy Bridge är -inte- påverkat av detta, då 6gbps portarna är direkt kopplade till chipsettet, precis som 3gbps portarna. På gammla moderkort (X58 osv) används en separat men billig SATA kontroller för 6gbps portarna som är lite långsam, och kan konfliktera med USB3 hastigheter.

Samma gäller faktiskt även vissa Sandy-kort, och definitivt P8P67 Pro. Det kortet har nämligen två av sina fyra interna SATA6-portar kopplade till en separat Marvellkontroller.

Men så har kortet också åtta interna SATA-portar och två eSATA.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync