Raid 5. Hjälp efter byte av moderkort (Akut)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vinslöv
Registrerad
Dec 2010

Raid 5. Hjälp efter byte av moderkort (Akut)

Har bytt moderkort till ett likadant. Ett P8P67-PRO-ASUS. Har ju kört med raid5 (4 st 2 tb) men nu när jag ska starta de med det nya moderkortet kommer det upp Status Failed.

Sen är där en av hårdiskarna där det står Non-Raid Disk och dom andra 3 står det Member Disk (0).
Hur ska jag göra för att få igång min raid5 igen? Har ju filer jag måste komma åt.

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Nu utgår jag från att det handlar om "hårdvaru" RAID. Att flytta ett RAID 5-set kräver att den nya kontrollern stödjer konfigurationen. Är det samma kontrollerkrets, t.ex ICHxR och av samma generation på nya och gamla är det vanligen bara att konsultera manualen.
Jag skulle dock flytta tillbaka hårddiskarna innan konfigurationsinformationen skrivs sönder.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vinslöv
Registrerad
Dec 2010

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO_R... Det är de moderkortet jag använder. Bytte ju för det va ju fel med sata portarna. Kör ju raid5 genom moderkortet inbyggda raid.

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Koppla kablarna till samma uttag och disk som gamla.
Se till att du har samma inställningar i RAID-BIOS på nya som gamla.

KLART.