Hur ska jag sätta alla fläktar??

Permalänk

Hur ska jag sätta alla fläktar??

Hejsan, Det är såhär att jag tänkte byta riktning på mina fläktar som sitter på Corsair H50 radiatorn ska blåsa inåt i chassit istället för utåt, men hur ska jag då sätta dom andra fläktarna? Har förtillfället; 120mm insug i front,samt 120mm insug i sidopanelen. Så hur ska jag sätta??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

du kommer få mer värme i chassit ifall du ändrar det så.

Skulle behålla H50 åt det hållet det är, och sido fläkten som ut, och fram insug.

Bättre ha mer utsug än insug. (enligt mina tester)

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Okey. Då har jag en fråga, Om jag väljer att behålla som det är. Är det inte då bättre att ha 2 fläktar som drar in "kallare" luft? eller påverkas inte varm luft av kallt luft så att varm luften blir kallare, eller är det helt enkelt bättre att försöka få ut värmen 2 fläktar och dra in kall luft med en?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Okey. Då har jag en fråga, Om jag väljer att behålla som det är. Är det inte då bättre att ha 2 fläktar som drar in "kallare" luft? eller påverkas inte varm luft av kallt luft så att varm luften blir kallare, eller är det helt enkelt bättre att försöka få ut värmen 2 fläktar och dra in kall luft med en?

Nej, eftersom det är lättare (och mer kontrollerat) att dra in kalluft genom diverse springor än att försöka trycka ut luft genom samma springor.

Optimalt är att ha en aning mer utblås än insug då detta gör att en del luft även dras in genom den relativt öppna fronten på datorn, och därför kyler även sånt som inte har en fläkt framför sig som exempelvis hårddiskar.

Dock bör man självklart ha i åtanke att exempelvis nätaggregat och grafikkort med referenskylare också är utblåsfläktar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Flera insug är bara bra om du är petig med damm i datorn förutsatt att du har dammfilter på alla insug, du får väll laborera lite och kolla vilka temps du får.

Permalänk

Så jag ska alltså ha kvar som jag har nu?

120mm insug front
120mm insug sidan
2x 120mm utsug över radiatorn

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Ser jättebra ut, du ska inte ha mer insug än det du har iallafall. Mer utsug möjligen, men att sätta alla fläktar inåt känns väldigt dumt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Så jag ska alltså ha kvar som jag har nu?

120mm insug front
120mm insug sidan
2x 120mm utsug över radiatorn

Eventuellt kan du testa och se vilket som ger lägst totaltemperatur, fläkten i sidan in eller ut, men i övrigt ser det helt OK ut.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okey Vilket ger lägre temps i själva lådan? sidofläkt in eller ut?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2