Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Oooh det dök upp mer saker nu när jag kom längre in i Tech Tree, verkar väldigt väl integrerat i spelet med MechJeb tycker jag

Landar massa skit på månen men har inte helt kopplat det här med att landa på en bestämd plats ännu, verkar som att mina motorer tar för lång tid att bromsa så jag hamnar aldrig riktigt där jag siktar. Blir väl "to the youtube!" och lära mig mer helt enkelt ^^

Ska läsa mekanik denna termin och börjar redan se fram emot det pga det här spelet

KSP är minsann underbart. Jag kan göra de vanliga sakerna utan mechjeb, men orkar inte köra utan. Staging och rendezvous/dockningar t.ex.

Man hittar ju nya utmaningar med tiden. Som att mellantanka ett spaceplane och landa på Laythe och ta sig tillbaka. Massor av räddningar av jebediah.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tog duna som första ställe att ta en kerbal och Eve var första landningen av en sond.

Lade precis en sond på Duna (råkade välta vid landning, men fortfarande intakt nog att samla och skicka vetenskaplig data).

Jeb skall ju komma hem efter varje uppdrag på ett säkert sätt. Enda tillfället när någon annan kerbal skall ut och flyga är att de är passagerare när Jeb rattar

Än så länge har jag inte utvecklat ball nog teknik att landa och återvända från Duna med Jeb.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluf:

Lade precis en sond på Duna (råkade välta vid landning, men fortfarande intakt nog att samla och skicka vetenskaplig data).

Jeb skall ju komma hem efter varje uppdrag på ett säkert sätt. Enda tillfället när någon annan kerbal skall ut och flyga är att de är passagerare när Jeb rattar

Än så länge har jag inte utvecklat ball nog teknik att landa och återvända från Duna med Jeb.

Beroende på hur bekant man är med spelet så behöver man inte mer än ca 500Science för att ta sig fram och tillbaka till Duna. Det är främst dockingports och solpaneler som tar en massa science, Fuel Lines är skönt att ha men inte ett måste.

Går att ta sig till Mun på alla saker man får vid start och man klarar även Duna på under 300Science om man är riktigt duktig

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har tagit mig till Mun och Minmus utan problem, och hem

Men jag har stora problem att lyckas docka, eller att ens komma nära i mina försök att bygga en rymdstation eller ett större skepp för vidare resor ut i universum. Funderar på att ta hem MechJeb för lite assistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Jag har tagit mig till Mun och Minmus utan problem, och hem

Men jag har stora problem att lyckas docka, eller att ens komma nära i mina försök att bygga en rymdstation eller ett större skepp för vidare resor ut i universum. Funderar på att ta hem MechJeb för lite assistans.

Vilken del av dockningen är det du har problem med?
Att komma i samma bana och inom nån kilometer ifrån stationen eller att faktiskt "pricka hålet" perfekt när du väl är nära?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av sockerbagaren:

Jag har tagit mig till Mun och Minmus utan problem, och hem

Men jag har stora problem att lyckas docka, eller att ens komma nära i mina försök att bygga en rymdstation eller ett större skepp för vidare resor ut i universum. Funderar på att ta hem MechJeb för lite assistans.

http://www.youtube.com/user/szyzyg?feature=watch
Scott Manly för massa kerbal videos och en skön dialekt.

Docking:
http://www.youtube.com/watch?v=AHkY3FusJIQ&feature=c4-overvie...

Permalänk
Hjälpsam

När det gäller att pricka hålet, ett väldigt enkelt tips är att balansera modulen.

Dvs, kontrollera var du har center of mass, och sedan sätter du lika antal styr-raketer på samma avstånd ovanför som under. Det resulterar ut att när du styr den i docking mode så åker den endast åt det hållet som du vill.

Lika mycket kraft på båda sidor om tyngdpunkten Då blir det MYCKET lättare att pricka.

- och sedan så klart missbruka fast-forward för att stabilisera oönskad rotation

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fick just upp första delarna till min första rymdstation i omloppsbana, hade massa bränsla kvar så lade den i omloppsbana runt Mun istället för Kerbin. Slog mig nu att då måste även alla kommande bitar åka till Mun istället för Kerbin... ruh roh!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Vilken del av dockningen är det du har problem med?
Att komma i samma bana och inom nån kilometer ifrån stationen eller att faktiskt "pricka hålet" perfekt när du väl är nära?

Pricka hålet är väl inte problemet då jag sällan kommer så nära. Det är att hamna i samma bana, brukar gå att trixa till och sen så att säga "jaga i kapp stationen".

Skrivet av chrisragnar:

Tack, precis vad jag behöver. Kvällen och helgen räddad när man är gräsänkling.

Permalänk
Medlem

Tog mig nu med en modul till (en landare) till min Mun-station. Lyckades flytta över Bob från modulen till stationen. Lyckades dock inte docka men lyckades dunka av en solpanel från stationen innan mitt rcs bränsle tog slut Slutade med att jag försökte landa landaren utan mellandockning istället men kraschade ungefär 72km från Jebs ställe. Närmaste jag lyckats ta mig hittills

Kollade en youtubetutorial om docking nu så blir väl ett till försök senare skulle jag tro.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Willhelm:

Tog mig nu med en modul till (en landare) till min Mun-station. Lyckades flytta över Bob från modulen till stationen. Lyckades dock inte docka men lyckades dunka av en solpanel från stationen innan mitt rcs bränsle tog slut Slutade med att jag försökte landa landaren utan mellandockning istället men kraschade ungefär 72km från Jebs ställe. Närmaste jag lyckats ta mig hittills

Kollade en youtubetutorial om docking nu så blir väl ett till försök senare skulle jag tro.

Bästa tipset jag har är att använd "Chase-Camera". Ändra kameratyp genom att klicka C, (kan vara V).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DavidtheDoom:

Bästa tipset jag har är att använd "Chase-Camera". Ändra kameratyp genom att klicka C, (kan vara V).

Kamerabyte är V, medan C skickar in dig i cockpiten. Inte optimalt när man håller på med en känslig manöver.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shudnawz:

Kamerabyte är V, medan C skickar in dig i cockpiten. Inte optimalt när man håller på med en känslig manöver.

Det var därför jag sa att det kan vara 'v'

Chase-cam är troligen den bästa typen av cam som finns i KSP.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Pricka hålet är väl inte problemet då jag sällan kommer så nära. Det är att hamna i samma bana, brukar gå att trixa till och sen så att säga "jaga i kapp stationen".

Enklaste sättet att komma fram till stationen är att först se till att stationen ligger i en cirkulär bana (så att apoapsis och persoapsis är på samma höjd), sedan skjuter du upp raketen lite innan stationen är rakt ovanför.

För att sedan komma exakt fram till stationen lägger du din persoapsis eller apsoapsis i samma höjd som stationen är på, den andra lägger du lite ovanför/nedanför. Lägger du apsoapsis högre än stationen så kommer du färdas "långsammare" än stationen så att den kommer "åka ikapp dig", lägger du istället persoapsis nedanför stationens bana så kommer du "åka ikapp stationen". Detta kan du tänka som att du tar ytterkurvan/innerkurvan i ett lopp.

Nästa steg är att när du har antingen persopasis eller apsoapsis på stationens bana att klicka på stationen och ta "select target". Detta kommer göra att du får upp markeringar för hur långt ifrån varandra ni kommer vara. Efter något/några varv kommer dessa punkter vara nära varandra, och när de är så nära som du tror att de kommer komma kan du börja justera så att när du är i punkten som skär stationens bana så ändrar du din apsoapsis/persoapsis så att din bana blir mer och mer identisk med stationens bana.

Till slut kommer du nu vara inom nån kilometer ifrån stationen och då är det bara att köra mot den.

Kan spela in en video där jag gör just detta om du vill

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Enklaste sättet att komma fram till stationen är att först se till att stationen ligger i en cirkulär bana (så att apoapsis och persoapsis är på samma höjd), sedan skjuter du upp raketen lite innan stationen är rakt ovanför.

För att sedan komma exakt fram till stationen lägger du din persoapsis eller apsoapsis i samma höjd som stationen är på, den andra lägger du lite ovanför/nedanför. Lägger du apsoapsis högre än stationen så kommer du färdas "långsammare" än stationen så att den kommer "åka ikapp dig", lägger du istället persoapsis nedanför stationens bana så kommer du "åka ikapp stationen". Detta kan du tänka som att du tar ytterkurvan/innerkurvan i ett lopp.

Nästa steg är att när du har antingen persopasis eller apsoapsis på stationens bana att klicka på stationen och ta "select target". Detta kommer göra att du får upp markeringar för hur långt ifrån varandra ni kommer vara. Efter något/några varv kommer dessa punkter vara nära varandra, och när de är så nära som du tror att de kommer komma kan du börja justera så att när du är i punkten som skär stationens bana så ändrar du din apsoapsis/persoapsis så att din bana blir mer och mer identisk med stationens bana.

Till slut kommer du nu vara inom nån kilometer ifrån stationen och då är det bara att köra mot den.

Kan spela in en video där jag gör just detta om du vill

Tack men jag har löst det tack vare tipsen på scott manleys youtube klipp och några ytterligare klipp, fast jag skulle nog kunna göra det betydligt mer bränsleeffektivt.
Började bygga en station i helgen, och när jag skulle docka del fyra råkade jag komma åt skiftknappen och plöjde rakt genom solcellerna. Så nu måste jag planera en räddningsaktion och hämta Jeb från den strömlösa stationen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sockerbagaren:

Tack men jag har löst det tack vare tipsen på scott manleys youtube klipp och några ytterligare klipp, fast jag skulle nog kunna göra det betydligt mer bränsleeffektivt.
Började bygga en station i helgen, och när jag skulle docka del fyra råkade jag komma åt skiftknappen och plöjde rakt genom solcellerna. Så nu måste jag planera en räddningsaktion och hämta Jeb från den strömlösa stationen

Ah, bästa spelet där man själv bygger storyn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

kerbal är mitt nya favoritspel och är riktigt skoj

men har inte kommit så långt än men till månen och hem igen gick tillslut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lyckades landa Jeb på Mun nu efter att ha räddat honom från en tidigare incident men motorn exploderade på grund utav en felaktig design i landningsstadiet, hur jag ska hämta hem honom får jag klura lite på nu.

Permalänk

Jag har bara haft det ett par dagar men vilket roligt spel! Jag har inte lyckats ta mig ut i omloppsbana än dock. Har ni några tips och trix om hur man ska göra?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har bara haft det ett par dagar men vilket roligt spel! Jag har inte lyckats ta mig ut i omloppsbana än dock. Har ni några tips och trix om hur man ska göra?

Byggknep och tips hur du får science har du här: http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/62814-Tutorial-Be...
Skitbra guide för en komplett nybörjare. Av bara farten går den igenom massor man behöver veta för att lyckas i spelet.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har bara haft det ett par dagar men vilket roligt spel! Jag har inte lyckats ta mig ut i omloppsbana än dock. Har ni några tips och trix om hur man ska göra?

Kan även rekommendera Scott Manley på youtube

http://www.youtube.com/user/szyzyg

Lärde mig mycket.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Byggknep och tips hur du får science har du här: http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/62814-Tutorial-Be...
Skitbra guide för en komplett nybörjare. Av bara farten går den igenom massor man behöver veta för att lyckas i spelet.

Skrivet av sockerbagaren:

Kan även rekommendera Scott Manley på youtube

http://www.youtube.com/user/szyzyg

Lärde mig mycket.

Tack för era svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något bra tips hur man bygger en rover? Jag fattar inte hur jag ska fästa den vid en raket utan att den blir oanvändbart instabil.

Bränna runt på Kerbin är ju inga problem dock. Ser fram emot att göra detsamma på Mun och köra in den sista sciencen jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Är det någon som har något bra tips hur man bygger en rover? Jag fattar inte hur jag ska fästa den vid en raket utan att den blir oanvändbart instabil.

Bränna runt på Kerbin är ju inga problem dock. Ser fram emot att göra detsamma på Mun och köra in den sista sciencen jag behöver

http://forum.kerbalspaceprogram.com/threads/51875-How-do-you-...

Finns lite inspiration här

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på Kerbal spaceprogram billigast? jag har hittat för 130 spänn än så länge

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Någon som vet var man kan få tag på Kerbal spaceprogram billigast? jag har hittat för 130 spänn än så länge

Detta är det billigaste jag sett också, £11.99 från GameFly (gissar att det är samma erbjudande du hittat?)

Det är ett riktigt kul spel så det är bara att slå till

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Detta är det billigaste jag sett också, £11.99 från GameFly (gissar att det är samma erbjudande du hittat?)

Det är ett riktigt kul spel så det är bara att slå till

Köpte det nu

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tack för länken!

Många verkar placera dom under själva landaren och inte ta dom tillbaka till orbit. Ska man bygga den storleken jag tänkt mig så är nog det det enda vettiga alternativet (att börja med).
Man kan ju alltid lassa en rover full med prylar för experiment, köra runt och samla in datan, plocka ned datan i en command module, skicka dit en räddningsfarkost och sedan köra hem med den. Inte alls omständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Många verkar placera dom under själva landaren och inte ta dom tillbaka till orbit.

Första gångerna försökte jag använda de minsta dockningsportarna och passa in höjden exakt så att det gick att haka på rovern igen, bara för att inse att skiten ändå kommer att lämnas i omloppsbana eller krasha på Kerbin så jag slutade strula med det och bytte till en decoupler i stället.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag som fortfarande inte har tagit mig till månen efter 22 timmar!
Alldeles fruktansvärt dålig på detta spel. omloppsbana och skit fungerar och jag har spenderat otaliga timmar på nätet och läst guider.
mao. lärde mig mer om fysik med hjälp av KSP än min fysiklärare.

TWR > arkimedes princip

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI