Hur mycket bättre blir det att ha spel på ssd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Maj 2010

Hur mycket bättre blir det att ha spel på ssd?

Hej jag undrar egentligen hur mycket bättre det blir att ha spel på sin ssd?

Skrivet av Lan:

Inte mig veterligen, tror inte någon gjort en djupgående studie i det egentligen. Det finns säkert många varianter av spel och situationer där SSD's läs/skrivhastigheter har olika betydelse, det beror på hur ett spel är kodat och hur det körs.

1, Om spelet laddas upp i ram minnet och körs därifrån (typ CS:S eller Battlefield etc) så vinner du bara i startup och laddningstid mellan rundorna.
2, Om spelet laddas upp när du färdas i det, i realtid (WoW, ARMA 2, Oblivion) så vinner du i startup men också i att du inte tappar lika mycket FPS (det behöver inte vara märkbart då mekaniska hårddiskar är snabba de också) när spelet laddar texturer.

Bland det mest krävande jag kan tänka mig är att flyga jetplan på låg höjd i ARMA 2, där ska jädrar i mig många texturer laddas illa kvickt. Jag skulle inte påstå att det är det mest nödvändiga av alla förbättringar man kan göra med en dator, långt ifrån. Det är ganska marginell vinst man gör.

Summering: Om du vill kan du säkert använda ovan antaganden och skapa en lista, alla open world spel hamnar genast i kategori 2.

Vi borde alltså göra en lista på vilka spel som utnyttjar ssd till det mesta, och dela upp det i kategorier som Lan gjorde.
då kan de som funderar på att köpa ssd och ha spel på kolla denna lista för att se om det lönar sig.

De spel som det hjälper att ha ssd(kategori 2) :
Wow
Arma 2
Total War

Intel core i7 920 @3.5Ghz |Gigabyte GA X58 ud3r|MSI GTX 770 SC|Cooler master 1000w|Corsair xms3 6gb|1,3 tb hdd| 256gb OCZ ssd| Zalman cnps 9900|Bitfenix colossus|3d vision|
http://www.sweclockers.com/galleri/7919-nya-hornan-och-uppgra...

Citera gärna så jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

Hoppla, det blev ett direkt citat. Då får jag väl flika in att jag mycket väl kan ha fel i mina antaganden då jag inte är programmerare egentligen men det borde vara ungefär rätt - i annat fall välkomnar jag självklart rättelser och det tror jag TS också gör.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

De enda jag märkt skillnad i är ARMA 2 och Total War-spelen.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Zcenicx:

De enda jag märkt skillnad i är ARMA 2 och Total War-spelen.

Då kommer dem med i listan.

Intel core i7 920 @3.5Ghz |Gigabyte GA X58 ud3r|MSI GTX 770 SC|Cooler master 1000w|Corsair xms3 6gb|1,3 tb hdd| 256gb OCZ ssd| Zalman cnps 9900|Bitfenix colossus|3d vision|
http://www.sweclockers.com/galleri/7919-nya-hornan-och-uppgra...

Citera gärna så jag hittar tillbaka!