Styra min Studiodator med en surfplatta

Permalänk

Styra min Studiodator med en surfplatta

Hey,

Jag sitter och jobbar professionellt i studio på heltid och har nu några saker jag vill effektivisera.

Jag har studiodatorn i rum 1 som vi kallar för kontrollrummet och rum 2 som är inspelningsrummet.
När jag spelar in min röst i rum 2 vill jag kunna styra rum 1 (datorn som är en PC) istället för att ta av mig lurarna och behöva gå in i rum 1 varje gång för att ta bort en ljudfil, ändra till ny kanal eller vad det än må vara.

Jag skulle vilja använda någon form av surfplatta för endast detta samt kunna läsa text under inspelningen, ingenting annat utan endast styra min studiodator från inspelningsrummet.

Då är min fråga:
Vilken surfplatta (likt ipad) är bäst/prisvärdast för ändamålet?

Tack på förhand,

Albin Loán

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Lär ju vara en som kan fjärrstyra en PC med windows (antar jag?).

Jag använder min HTC Sensation (android) tillsammans med appen Unified Remote och kan styra musen och tangentbordet på de datorer jag vill. Problemet med detta är ju att jag måste se skärmen på datorn för att kunna navigera då telefonen bara blir input. Detta kan ju lösas med att koppla en skärm som speglar det som händer på studiodatorn så du ser direkt ifrån studion (ifall du inte gör det idag).

Men annars en app som du kan köra remote desktop i windows med typ? Borde finnas.

EDIT:
Här är ett alternativ (borde väl finnas i "HD" så det passar för en tablet eftersom det är det du vill använda dig av.)
http://www.xtralogic.com/rdpclient.shtml

Jag använder teamviewer mellan datorer och läste att det finns teamviewer mobile också. Kolla det riktigt smidigt dator till dator.

EDIT2:
Finns till ipad och android
http://www.teamviewer.com/sv/download/index.aspx

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag skullle säga EEE pad transformer. Du får med programvara för just detta ändamål

Permalänk

Tror jag har hittat en lösning faktiskt.

Jag har laddat ner TouchDAW till min HTC Desire och har sett videos för detta och verkar fungera superb!

Återknyter om detta.

Tack för era svar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Tror jag har hittat en lösning faktiskt.

Jag har laddat ner TouchDAW till min HTC Desire och har sett videos för detta och verkar fungera superb!

Återknyter om detta.

Tack för era svar.

kolla teamviewer annars om inte det funkar någe bra

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

kolla teamviewer annars om inte det funkar någe bra

Dock inte effektivt att arbeta från en mobil. Då är det bättre med dessa DAW program som styr kanal för kanal samt mixer med mera integrerat i appen direkt mot mitt musikprogram.

Tack dock, teamviewer använder jag till annat, superb program.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Wyse Pocketcloud som är till för Iphone och Ipad