Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

XBMC lokalt konfigurera

Hejsan!

Börjar bli sjukt sugen på HTPC och XBMC nu! Väntar på ett ekonomiskt tillfälle bara!
Finns det något sätt jag kan börja "använda" det, samt konfigurera det innan jag har den datorn jag ska ha det på? Sen bara föra över det?
Är sugen på att gå in på djupet så att säga, att lära mig programmet, samt hur jag kan få det personligt.

Som jag förstår det kör man alltså XBMC igenom ett operativsystem? Så att XBMC är egentligen "bara ett program"?
En underfråga då blir ju självklart om XBMC är mer eller mindre det enda som körs på HTPCN? Och att den i så fall körs i helskärm och blir lite som operativsystemet (nej, inte ett riktigt operativsystem) men det blir det visuella, som syns, för datorn? Det jag är osäker på, och vill komma bort ifrån är att man startar datorn och sedan behöver klicka på XBMC på skrivbordet innan man kommer igång.

Tack massa på förhand!
Richard L

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nitta
Registrerad
Jul 2001

Du kan ju testa XBMC lite på din dator om du vill.
Det går att köra som ett program under windows, linux eller osx eller så kör man XBMC Live så blir XBMC det enda grafiska gränssnitt du har på datorn.
Läs gärna även Wikin och i forumet på http://xbmc.org

tillägg
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Hejsan!

Oj, Live låter ju det som jag vill ha. Fast kan jag konfigurera det på nuvarande dator och sedan föra över det till datorn som ska inhandlas?

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nitta
Registrerad
Jul 2001

Tror inte det går göra så men du kan ju t.ex förbereda biblioteket med Ember Media Manager såhär: http://www.howtogeek.com/61976/how-to-use-ember-media-manager...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av inkui:

Hejsan!

Oj, Live låter ju det som jag vill ha. Fast kan jag konfigurera det på nuvarande dator och sedan föra över det till datorn som ska inhandlas?

Det du säger tror jag inte är så enkelt, men att lära dig programmet för att enkelt installera på den nya datorn är ju att rekommendera.. Har du ett extern bibliotek (alltså en NAS eller filserver osv, media på annan dator än den nya) Så kan du med hjälp av t ex Media Companion fixa covers, info osv för alla grejer i förväg. En viktig del av detta är att först och främst i den nya configen att "exportera bibliotek" redan innan du ens lagt till media - då läser den all info från den externa lagringen istället för att ladda ner egna covers m.m.