HDD "Gömmer" SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2006

HDD "Gömmer" SSD

Tjena

Köpte en Corsair SSD 120gb GT nyligen.

Har haft lite problem som många andra med svårt att få kontakt till bios med den, men med mycket fixande funkar det helt ok nu.

Oavsett. Det jag inte löst är; Jag har en 1tb HDD som jag vill sätta in också. Men så fort jag sätter in den i datorn så hittar inte bios min SSD.

Någon som har tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2006

UPDATE: Verkar som min hotswap orsakar problemet. Har en Corsair 800d, någon som haft motsvarande problem med den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Hade ett liknande problem när jag installerade en ny 2tb disk, testade att fippla med satakontakterna byta port så att säga och så fick jag det att fungera tillslut, vet inte varför det blev som det blev. Tror dock det berodde på att jag satte ssd'n och 2tb disken i sata 6gb/s portsen, sen när jag lät ssd'n vara kvar i 6gb/s och satte 2tb i 3gb/s så fungerade det fint av någon anledning

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Antagligen vet inte bios vilken hårddisk du ALLTID vill starta från.
Enklast är att byta plats på SATA kablarna som redan nämnt.

Annars får man gå i bios och välja EXAKT vilken du vill starta från. Detaljerna varierar men ofta finns det en speciell boot lista med konstiga modell namn. Den använder man när man har flera av samma typ av lagring eller vill starta från USB. Ibland är listan gömd i den vanliga boot listan och ibland är den helt utanför i närheten.

Jätte vanligt att folk går till fel ställe i bios och väljer fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2006

Jo, men grejen är att den hittar inte ens min SSD i någon av portarna sålänge min HDD är i. (Om SSD'n är i hotswapen)
Har den direktkopplat med satakabel till moderkortet nu och allt funkar super. Men tror jag kanske kan ha ett gammalt chipset på 800d'n som bara går 3gb sata och inte 6 och kanske där problemet ligger