Permalänk
Medlem

Städa Datorn

Hej! , Har nu märkt att min dator har blivit ganska dammig igen och jag undrar hur jag ska få bort allt damm från komponenterna. Dammsög datorn senaste gången, men har nu läst att man inte ska göra det. Så hur ska jag gå tillväga för att få bort allt damm från den? Tack på förhand Har hört att tryckluft är bra men om man använder det så far väl bara dammet runt i datorn , tex om jag blåser av damm från grafik kortet så far det till moderkortet istället

Permalänk
Medlem

ställ datorn utomhus och blås rent:D

Permalänk
Medlem

Plocka ut allt sen tar du en dammtrasa och sveper rent i hela chassit ev tar lite luft på burk, till komponenterna så ta luft på burk för att få bort allt smått skitdamm som sätter sig bra på komponenterna. Så gjorde jag i alla fall så passade jag på att göra en finare kabeldragning samtidigt.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske , men kan man köra med tryckluft samtidigt som datorn är igång , blåser inte luften ut då från alla chassifläktar?

Permalänk
Avstängd

Den ska inte vara igång kan jag rekommendera

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Dum fråga kanske , men kan man köra med tryckluft samtidigt som datorn är igång , blåser inte luften ut då från alla chassifläktar?

säkrare med luft på burk då tryckluft kan innehålla kondens och kortsluta datorn
och även med luft på burk skulle jag inte ha datorn på

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Jag bar ut min dator till garaget och blåste rent med tryckluft (inte fullt tryck). Provblåste lite på papper innan och märkte inte nå kondens. Sen så lät jag datorn stå ett tag innan jag starta den ifall det skulle kommit in nå fukt. Blev rent i alla fall sen är det ju bra o torka med någon trasa där man kommer åt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB