Ifixit plockar isär nya Macbook Air

Permalänk
Melding Plague

Ifixit plockar isär nya Macbook Air

Vanan trogen lägger Ifixit beslag på nya Macbook Air och gör processen kort med den ultrakompakta bärbara datorn. Under aluminiumskalet döljs en mängd skräddarsydda komponenter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det framgår riktigt, men det går alltså inte att uppgradera RAM, men det går att duppgradera till större SSD. Bara så det inte blir några missförstånd

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Suck på Apple. Uppgradering av datorn är ett måste, annars måste man byta ut hela datorn... Så klart, det är ju precis vad Apple vill.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Suck på Apple. Uppgradering av datorn är ett måste, annars måste man byta ut hela datorn... Så klart, det är ju precis vad Apple vill.

Det är just där Apples styrka ligger, få användare som betalar mycket att inte bry sig, utan gladeligen köpa nytt nästa år.

Permalänk
Medlem

Scumbag apple, tar bort bakgrundsbelyst tangentbord i andra generationen, tar tillbaka det i 3'e och kallar det en ny feature.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Varför är min stationära hemma så jäkla stor när det finns så där små komponenter?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Varför är min stationära hemma så jäkla stor när det finns så där små komponenter?

För dom antagligen är kraftfullare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det är just där Apples styrka ligger, få användare som betalar mycket att inte bry sig, utan gladeligen köpa nytt nästa år.

Precis. Nästan utnytjande av dom ovetande. Själv har vi alltid haft datorkunniga i närheten, både vänner och släcktingar, så har det varit behov att uppgradera något så är det dom som gjort det. Inte konstigt att folk tror att Apple är bäst när dom ligger med skyhöga priser.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturzhelm:

För dom antagligen är kraftfullare

Och billigare per prestanda.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

varför kan jag inte byta upp ram minnet i min mobil? varför kan jag inte byta upp ram minnet i min tablett osv
denna typ av dator, är väll kanske inte den dator man köper om man vill byta massa delar. visst äre tråkigt att ram minnena ä fastlödda på denna, men samtidigt, det är ju en av anledningarna till att de kunnat göra den så pass tunn. massa special lösningar osv.

apple fick skit när de byggde in batteriet i sina bärbara. jag var högst kritisk, men nu äger jag en där batteriet är fast monterat, o än så länge upplever jag bara fördelar. och ja, det är visserligen en del som kan bytas i efterhand, till skillnad från ramen. men å andra sidan så slits det på ett annat sätt än ram minne gör.

Skrivet av Zyriak:

Min personliga erfarenhet (o då känner jag många me mac) är att de byter dator mer sällan än de vänner jag har med pc. men det kan säkert skilja från person till person. men känns som det där är ett argument som kommit fram på förutfattade meningar.

o att folk skulle tro att de är bäst pga. priset. är inte det att idiotförklara folk?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag köper inte någon typ av bärbar dator för uppgraderingens skull, allra minst en mini-dator som MBA. Så det spelar ingen roll för mig att man inte kan byta några delar. Såvida det inte är för att något gått sönder.

Det var ju för uppgraderingens skull jag köpte min vanliga PC utöver min MBP.

Ska dock bli roligt att se om denna artikel kan slippa anti-apple gnäll(notera att negativ kritik != anti-apple gnäll).

Permalänk
Medlem

För stationär ja men för bärbar, tveksam faktiskt. Med tanke på livslängden på en bärbar så räcker 4 gig rätt så länge. Vågar på stå att majoriteten av användare klarar sig med 2 gig ram om man surfar gör de flesta vardagliga saker. Hade en HP bärbar dator med 2 gig ram och windows 7 och den rullade utan bekymmer i 2 år. Ramhysterin som är idag förstår jag mig inte på, visst om man jobbar professionellt så är man i behov av mycket minne men som vanlig dödlig, njae.

Visst är det tråkigt att inte kunna bygga ut med mer minne men å andra sidan får man en ultrakompakt dator med hyfsad prestanda. Man kan inte få allt :).

Skrivet av Atlas Tasume:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Jag som ville se Mac Mini bli isärplockad.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är inte alls ett måste, varför skulle det vara ett måste om man inte tänker gamea på datorn? (Och köper man en MBA för att gamea eller göra något annat som kräver mycket kräm är man knäpp)
Min PC-burk uppgraderar jag sällan, kör den tills nästa generation CPU & grafikkort finns till humana priser och då blir det oftast en helt ny burk då dom gamla grejerna jag har inte längre är kompatibla/användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Jag som ville se Mac Mini bli isärplockad.

Vassego: http://www.ifixit.com/Teardown/Mac-Mini-Mid-2011-Teardown/613...

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Om vi slutar whina på Apple nu...

JESUS vad snabba iFixit är med att slänga upp en teardown!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Kalas

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd

Andra datorer

Jag vill att sweclocker plockar isär andra bärbara datorer, från andra märken.

Annars är detta bra en ren reklam artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Eller så kanske det postas för att folk är intresserade av vilka komponenter som finns i den nya airen... Kom nu inte och säg att sweclockers inte skriver om andra nyheter på marknaden och deras specs.

OT: Helt klart intressant, om man nu bara inte var student... blir nog en x101 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Tycker inte att det framgår riktigt, men det går alltså inte att uppgradera RAM, men det går att duppgradera till större SSD. Bara så det inte blir några missförstånd

Vart är SSD:n som du påstår är uppgraderingsbar?

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illya_:

Eller så kanske det postas för att folk är intresserade av vilka komponenter som finns i den nya airen... Kom nu inte och säg att sweclockers inte skriver om andra nyheter på marknaden och deras specs.

OT: Helt klart intressant, om man nu bara inte var student... blir nog en x101 istället.

Jag har sett sweclocker skrivit vad andra datorer, har för hårdvara. Det var inte det som var poängen.

Poängen var. Jag har aldrig sett sweclocker haft artiklar där man skruvar isär bärbara dator, än om det är från APPLE. Att mac world på IDG har det kan jag köpa. Men tycker inte det passar på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag vill att Sweclocker inför ett stavnings- och grammatikfilter som automatiskt korrigerar obegripliga inlägg från slarviga medlemmar.

Till ämnet. Jag tycker det är intressant att se vilken lösning Apple har för sin minsting där det mesta måste anpassas för att få plats. Dock ser jag inte tjusningen med att dissikera en dussinbärbar bestyckad med stadardkomponenter i stort sett rakt igenom.
Angående reklam... vad tror du finansierar Sweclockers egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joltic:

Vart är SSD:n som du påstår är uppgraderingsbar?

PÅ Ifix

"just like in the mid-2010 MacBook Air, the SSD is not soldered to the logic board. Thankfully this means you can upgrade the SSD for more storage, but you're still out of luck if you need extra RAM."

Permalänk
Hedersmedlem

Gnäll någon annanstans om det nödvändigtvis måste gnällas.
*tråd rensad*

Skrivet av Flogger:

Det roliga med dessa är väl främst speciallösningarna och det kompakta formatet. Om man vill se standardkomponenter kan man till exempel titta i galleriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

*tråd rensad*

Idén med kommenterar och forum är väl ändå att diskutera, både fördelar och nackdelar, känns lite märkligt när alla kritiska/negativa kommentarer plockas bort, så länge det inte bryter mot reglerna borde man kunna få diskutera ett ämne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

*tråd rensad*

Det roliga med dessa är väl främst speciallösningarna och det kompakta formatet. Om man vill se standardkomponenter kan man till exempel titta i galleriet.

Får man besvara ditt inlägg ?
Alla bärbara datorer är speciell lösningar.

Visst appel har andra lösningar än andra tillverkare. Enligt min åsikt, sämre lösningar för konsumenterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Idén med kommenterar och forum är väl ändå att diskutera, både fördelar och nackdelar, känns lite märkligt när alla kritiska/negativa kommentarer plockas bort, så länge det inte bryter mot reglerna borde man kunna få diskutera ett ämne.

Jadå, men det är inte tillåtet att trolla. Vi har till exempel användare som nästan enbart ägnar sig åt att skriva hatinlägg i apple-trådar och det gör ju varken forumet eller världen särskilt mycket bättre. Man får gärna kritisera nästan vad man vill, men det är till exempel lämpligt att vara saklig, tydlig med vad man menar och helst ha stöd för vad man säger.

Skrivet av Flogger:

Visst appel har andra lösningar än andra tillverkare. Enligt min åsikt, sämre lösningar för konsumenterna.

Du kan naturligtvis tycka som du vill, men predika inte för mycket (i för många trådar). Folk tröttnar.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad tror herrskapet att det är mellan nVidia GF 320m och Intel HD Graphics 3000?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Jadå, men det är inte tillåtet att trolla. Vi har till exempel användare som nästan enbart ägnar sig åt att skriva hatinlägg i apple-trådar och det gör ju varken forumet eller världen särskilt mycket bättre. Man får gärna kritisera nästan vad man vill, men det är till exempel lämpligt att vara saklig, tydlig med vad man menar och helst ha stöd för vad man säger.

Vad är att trolla ?

Det måste väll vara tillåtet att kritisk granska saker. Att få skriva sin åsikt. Det är helt accepterat att kritisk granska microsoft vilket har gjort kraftigt de senaste 10-15 år, och det har enligt mig gjort att microsoft gjort bättre produkter.
Varför är det inte tillåtet att granska apple på samma kriterier ?

Det finns några på detta forum som försvarar apple lika hårt som de skulle vara anställde av dom. Detta är att trolla enligt mig, inte att ge kritik.