vilken sata port? aktivera ahci?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Okt 2009

vilken sata port? aktivera ahci?

ska köpa mig ett nytt moderkort (asus p8p67 pro) och läste att där finns sata 3,0 gbit/s och sata 6,0 gbit/s och min fråga e då vilken av dem här portarna ska jag koppla in en vanlig mekanisk hårddisk i?

tänkte också först köpa mig en ssd men kom fram till att jag väntar ett tag med det, men om man har en ssd så brukar man ju aktivera ahci i bios, men behöver man aktivera ahci i bios om man bara ska köra en mekanisk hårddisk kommer det göra någon skillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008

Du behöver bara koppla in i sata 3,0, tror inte det finns någon anledning att aktivera achi heller (men du kan testa om IDE inte funkar)

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

AHCI fungerar även på mekaniska SATA diskar och är dessutom standard inställningen. IDE mode är mer som ett kompabilitetsläge för äldre operativsystem utan stöd för AHCI typ som win 98, 2000, Xp sp1 och sp2 (osäker på sp3 men tror det har AHCI stöd)

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av mnsn:

ska köpa mig ett nytt moderkort (asus p8p67 pro) och läste att där finns sata 3,0 gbit/s och sata 6,0 gbit/s och min fråga e då vilken av dem här portarna ska jag koppla in en vanlig mekanisk hårddisk i?

tänkte också först köpa mig en ssd men kom fram till att jag väntar ett tag med det, men om man har en ssd så brukar man ju aktivera ahci i bios, men behöver man aktivera ahci i bios om man bara ska köra en mekanisk hårddisk kommer det göra någon skillnad?

Det beror på om din hårdisk har Sata II eller Sata III. Sata II = Sata 3 Gb/s, Sata III = Sata 6 Gb/s