Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Som tusan.. Jag tror allt jag vet vilka de är ute efter isf.

De bästa raidarna?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Permalänk

Jag tycker det är ganska så uppenbart att breivik var en asocial människa som inte hade några kontakter.

Det jag dock stör mig på är att det är så extremt mycket stängda dörrar bakom det hela, jag är knappast inte ensam om att vilja höra vad breivik säger. Och norge har gjort allt för att visa sitt rätta jag, tvärt emot än vad stadsministern sa att de skulle göra: http://www.youtube.com/watch?v=8oPbd9UvZuY&feature=youtu.be&t... Mer öppet och mer demokrati, vilket jag inte tycker de har gjorts i breiviks fall.

En intressant artikel om detta: http://www.newsmill.se/artikel/2011/07/29/d-rf-r-b-r-r-tteg-n...
Även om jag tycker att häktningsförhandlingarna också borde ha varit öppna, argumentet emot att han kunde ha haft kontakter utanför knappast är troligt. Men om vi antar att han skulle ha kontakter, så vad skulle breivik kunna förmedla som han inte redan hade gjort?
Nej det handlar om att citat: "Röster höjs nu för att rättegången mot Anders Behring Breivik ska genomföras i tysthet för att han inte ska kunna sprida sin propaganda." Alltså folk som är emot åsiktsfrihet.

Nu kommer såklart breivik säga en massa skit som gör många upprörda, men att han säger det i rättssalen och deras censurmaskin hindrar oss att få tal del av detta ser jag som samma sak. Jag vill personligen höra honom och se hans kroppsspråk när han säger dumma saker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

”Spelade World of warcraft på heltid”

Första sidan på DN.se. Stor rubrik.

Jaha... och? Vad vill de säga med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

”Spelade World of warcraft på heltid”

Första sidan på DN.se. Stor rubrik.

Jaha... och? Vad vill de säga med det?

Att de vill satsa på sensationsrubriker/artiklar precis som Aftonbladet och Expressen istället för att satsa på riktig journalistik.
Det ligger rätt i tiden att skylla allt på datorspel som inte har något som helst att göra med någonting.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Satt och kollade lite på live-sändningen tidigare idag. När Breivik sitter helt oberörd, men blir rörd till tårar när han får se sin egna film (alltså propagandafilmen han gjort) vrider det sig lite i magen.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att tycka det är så oerhört intressant att se hur Breivik reagerar och gör. Man har ju sett det tidigare, men sällan så här lugnt och teatraliskt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Kan inte låta bli att tycka det är så oerhört intressant att se hur Breivik reagerar och gör. Man har ju sett det tidigare, men sällan så här lugnt och teatraliskt.

Jo, tycker också att det är rätt fascinerande.
Hans beteende torde göra det fullständigt klart att han har någon sorts allvarlig personlighetstörning med svår narscissism, schizofreni eller liknande.
Exakt vad felet är psykiatriskt sett är jag inte kunnig nog att uttala mig om, men att han skulle vara helt "frisk" verkar iallafall för mig totalt uteslutet.

Bara hans min där han lyser upp med ett brett leende när han får se sig själv och sin bombbil rulla fram och att han gråter för att han blir så rörd av sin egen uppläsning av sitt manifest är ju bara så sjukt att det nästan är komiskt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag skulle kalla Breivik för mediakåt, där han är beredd på att göra vad som helst för att få den uppmärksamhet som han vill ha.
Det är visserligen enkelt att få uppmärksamhet om man så vill, se nakenjanne i dokusåpan farmen som exempel, men Breivik ville ha en annan slags uppmärksamhet.
Ser man gärningen som hans mål (att påverka invandringspolitiken), så har han missat målet rejält. Sedan goolar han som värsta tuppen, men förklaring till detta är enkelt, då huvudsyftet med dådet, (enligt min uppfattning) är just är den uppmärksamhet som han ville ha.

Annars en intressant rättegång och jag tycker det är helt klart rätt att visa den för allmänheten, information är bara nyttig och det ger oss bättre förståelse hur visa tänker och rättsväsendet fungerar.

*edit*
Angående mediakåt så finns det många som söker uppmärksamhet på nätet (såsom youtube), men inte på den grad att deras ungdom och uppväxt med mera kommer upp utan endast uppmärksamhet på deras egna villkor.

*edit2*
Jag har inte sagt att Brevik inte bryr sig om invandringspolitiken, bara det att min tolkning av hans agerande är att det mesta handlar om han själv och han gör saker främst för sin uppmärksamhets skull.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

kl 9 är det dags. Ska bli intressant att både se och höra vad han säger.
http://www.svd.se/

edit: nähe, ingen live TV idag. Domarna har beslutat om det.

Permalänk
Medlem

http://www.expressen.se/nyheter/live/folj-rattegangen-mot-bre...

Direkt från rättegångs-salen... Bättre bildkvalite än den på svt play

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X