Noob fråga om raid diskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Sep 2005

Noob fråga om raid diskar

hej hopp!

jag har en "gammal" dator från 2006 som min flickvänn ska få då hon vill spela sims och nfsu osv, men när jag köpte den datorn så var moderkortet bara för sata diskar och jag hade bara ide. jag pratade med en datafirma här i stan som satte in kontrollerkort (2 st) så att jag kunde få mina 5 extra diskar att funka. dem funka osv och controllerkortet hittade dem men eftersom min flickvänn ska ha datorn formaterade jag den för nån dag sen.

nu hittar den inte dem hårdiskarna varken i "den här datorn" eller i diskhanteraren (windows xp home btw) (dator->hantera bla bla) MEN diskarna hittas när när man startar datorn och man ser kontrollerkorten skanna efter diskar.

hur ska jag få datorn att hitta diskarna igen? jag antar att jag måste installera några drivare till kontrollerkorten men hur tar jag reda på vad jag ska installera? och hur får jag det att funka sen?

Hjälp! ^.^

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz | Qpad MK-50 | Deathadder 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

öppna datorn och läs på kontrollerkortet och googla på beteckningen.