Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005

Minnesluckor efter krogen.

Hej, känner att jag måste skriva av mig lite då jag börjar bli orolig för mig själv.

Vaknade upp imorse med ett jack i vänstra axeln, svullet, ömt och kan knappt röra armen. Problemet är att jag inte har en aning om vad som hänt.

Backar litegrann, jag började dricka strax efter att jag fyllt 17. Gick ut hårt och ökade, jag var killen på festen som söp omkull ungefär hälften av gångerna jag var ut och åkte på minneslucka 90 - 95% av gångerna. Såhär höll jag på tills strax efter att jag fyllt 20 när jag en lördagmorgon vaknar upp på sjukhuset med tre sjukskötersor runt om mig varav en höll fram en rullstol. Det var något av ett uppvaknande för min del, förstod då att jag inte kunde fortsätta på det viset.
Slutade dricka sprit helt och hållet, gick över till öl som jag inte var särskillt förtjust i så det blev bara 3 - 4st under en kväll och jag höll mig lugn.

Öl har dock blivit godare med tiden och igår minns jag att jag drack runt 10st samt en stor whiskey, om det var mer än så har jag ingen aning om. I och med detta så har minnesluckorna börjat återvända och det känns som om dom nu kommer ändå lättare. För någon vecka sedan fick jag minneslucka efter 4 öl. Känns inte bra, inte bra alls.

Som jag förstått det så kan alkoholen skapa hjärnskador som ska vara reversibla med medicinering i alla fall till en början. Någon som har koll på detta?

Sen vill jag höra från en tredje person hur illa detta låter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Äsch det är inte så farligt det med minnesluckor är helt olika jag dricker 2-3 gånger i veckan länge sen jag hade minnesluckor medans min polare som jag delar lägenhet med får väldigt lätt minnsluckor tror det beror på helt på hur du är som person men tror inte direkt din hjärna skadas. Isåfall skulle större befolkningen varit hjärndöda. Folk jag känner som börjar dricka efter de är 17 dricker oftast mest iaf bland de kretsarna jag håller till bland och de man träffar ute. Blir oftast att det är de som är fullast på hela festen. För mig låter det som vanliga kompisar som har lätt att få minnesluckor men du kan ha fått en smäll i skallen som skapade något. Drick öl skippa spritjäveln du är troligtvis som jag kan inte hantera spriten utan dricker den som vi dricker öl och sen går allt åt helvete!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Minnesluckor har man skaffat sig helt klart.
I höstas vaknade jag upp med förlorade plånbok, kavaj, glasögon och min telefon.
Jag hade blåmärken över hela kroppen i stort sett och de sista jag kom ihåg var att jag stod och snacka med en brud utanför en polares lägenhet, befann mig dock vid uppvaknandet kl 06.00 ungefär någon helt annanstans.

Vad som hände mig emellan dessa tider har jag fortfarande ingen aning om och vill nog garanterat inte veta heller, jag var självfallet berusad efter en 70cl vodka som jag hade kört under kvällen, men om jag blivit slagen eller liknande vet jag inte.

Mina ägodelar fick jag tillbaka senare under dagen (förutom glasögonen) när någon som jobbade på Konsum hade hittat grejerna och ringt upp min mor i telefonen.
Hade huvudvärk i ungefär 3-4 dagar efter denna händelse och efter det började jag ta det rätt lugnt på fester också.
Jag älskar öl så håller mig nästan bara till det nu och det fungerar bättre förutom ibland när man kan gå lös och dra lite för många, men minnesluckor slipper jag nu iaf.

Arius: Enda tipset jag kan ge dig är att försöka hitta en balans på vad och hur mycket du klarar av att dricka. Vet av egen erfarenhet som sagt att efter ett par öl kan det vara väldigt svårt att sluta dricka, det går liksom automatiskt.
Jag hoppas du fixar det, för luckorna är något man absolut vill slippa.

Lycka till!

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Har själv funderat på att göra ett experiment på hur mycket jag klarar. Själv får jag lätt minnesluckor utan att verka speciellt full. Det har slutat med vandringar på över milen, uppvakningar i random trappuppgångar och ganska många uppvaknanden på spårvagnar på diverse olika platser. Då jag inte märker av det själv när jag börjar bli full så är det riktigt svårt att styra. Därför behöver man lära sig Hur mnycket man tål en normal dag.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Verkar som du är en person som inte kan hantera sprit, sluta helt enkelt. Innan något dumt händer.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

vissa klarar inte dricka och kanske bör sluta med det helt eller helt enkelt veta sin gräns. att du själv blir rädd är ju inte speciellt bra. har en polare som dricker mer eller mindre varje helg så hela helgen är en minneslucka men han är glad endå. men han skadar sällan sig själv eller någon annan.

ska på tal om det snart i väg på grillfest och bli lite packad.

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Om öl börjar bli gott och du är orolig över spritmängden..

* Börja med en eller två mörka, matiga öl, så får du inte i dig något mer.
* Ät ordentligt innan du går ut.
* Drick vatten.
* Rör på dig så du inte soffsuper.
* Hångla mer, drick mindre.
* Drick hälften så mycket som du tror att du klarar av så blir du sådär härligt salongsberusad och det håller i sig länge.

Tips från en deltidsnykterist.

Annars så låter det allvarligt, Arius. Inte på grund av minnesluckor eller oro utan helt enkelt för att du trots upprepade dåliga erfarenheter bortser från dessa. Vad skulle hända om du blir deprimerad? Vad skulle hända om du råkade in på helt fel sällskap?
Ta tillfället att spela asket, vara ett föredöme för dig själv eller helt enkelt bara öva på din person.

Oroa dig inte över hjärnskador, är du i stånd att fråga dig över detta så är du inte hjärnskadad nog

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jul 2001

Känner igen mig från förra lördagen, jag har inga problem att hinka i mig 40öl, men i lördags blev det nästan heltsvart kommer inte ihåg mycket, så jag fråga om jag gjort något idiotiskt av mina kompisar (som jag inte brukar) men det var lugnt. Så nu har jag kommit fram till att jag dricker max 10öl, 6på förfesten och sedan 4på krogen. Saker blir inte roligare efter 10öl :S

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010

Fick tidigare minneslucka ungefär en gång i månaden, men min hjärna hindrade mig från att göra allt för dåliga saker. Dock ser jag det som ett stort problem att inte kunna sluta dricka när det är nog, så har numera rejäl koll på mig själv. Det du upplever låter farligt.

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jul 2001

Jag tror om man har samma tankesätt som min chef hade, kommer det bli roligare efter denna öl? sa han ja tog han en till, sa han nej då var det nog. Det är nog vad man ska börja sträva efter.

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Satans Helvete
Registrerad
Dec 2002

Du får väl ta och mogna lite, det är inte direkt jättesvårt att hålla igen lite på krogen. Tycker du att det är det så bör du söka hjälp för ditt alkoholproblem.

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Mar 2010

Att det är alkoholproblem säger väl sig självt, eller? Om sådana här saker händer och man ändå fortsätter dricka är det väl just det det handlar om. Bara för att över 10% av Sveriges befolkning lider av det ska vi inte börja kalla det något annat.

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Det där låter inte överdrivet bra. Även om det inte är en hjärnskada så låter det helt klart som om du har problem med alkohol och då ska man vara försiktig för det kan gå illa. Så himla kul är det inte att vara full så det är värt all skit som kan komma. Klarar du inte av att bara dricka en eller två öl på en kväll så ska du inte dricka alls.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005

Först, tack för alla svar!

Som svar på vissa saker:

Jag har inga problem att hålla mig nykter 1 månad om jag vill, juni var nyktert så inga problem med ett beroende. Jag har även som personlig regel att aldrig dricka under vardagar och heller inte dricka när jag är själv eller om det inte är i festsammanhang. Detta följer jag stenhårt.
Jag har heller aldrig skadat någon eller gjort dumma saker under en fylla, jag snetänder alltså inte det är bara minnet som kapsejsar.
Det konstigaste stället jag vaknat upp på är hemma hos en polare så inga problem så heller, jag känner själv när jag fått i mig för mycket och säger tack och adjö då. Problemet är att jag inte minns detta.

Speciellt tack till Alakai för bra tips och glimten i ögat

Zotamedu: Jag klarar av att dricka en eller två öl om jag skulle vilja, saken är mer den att jag dricker med andra, när dom tar en öl så tar jag en öl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

de där sista sexorna(tex jäger) man SKA ta innan man går hem är ganska onödiga. jag brukar dock ha bra koll på mig själv. har bara haft ett par minnesluckor och dricker inte så ofta, nån gång i månaden.

en kalsong fylla måste alla uppleva (eller tros fylla om man är kvinna)

var ute igår och mötte då en hel nykterist som vi festade med, han drack enbart vatten hela kvällen men han hade roligt endå och dansade till och med vilket inte jag skulle göra nykter, men det är jag det.
det kanske man ska pröva nån gång och se hur det går? man slipper om inte annat må som jag gör nu :/

Ryzen 1700 @ 3.89ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Går du på andra droger ( mediciner) nu ?
Kan du druckit så mycket under en lång period att du skadat din hjärna därav får sämre minne ?

Att du får minnesluckor är väl att du (dricker) har för mycket alkohol i hjärnan samtidigt så den har problem med att skapa minnen men att du klarar dig tyder på att du är psykiskt stabil.

Tror många dricker för mycket för de är ute efter samma lycko känsla de haft en annan gång men inte kan uppnå för kroppen vant sig vid alkoholen och man får ej samma kick, precis som heroinister när de jagar drakar.

Droger skadar dig, tar du mindre droger skadar du dig mindre Det bästa man kan göra är att ta långa uppehåll eller låta bli att dricka för att hjärnan ska ta minimal skada.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Var på grillfest igår. Ganska lugn tillställning. Det plockades fram whisky framåt kvällen så min begränsning på 9 öl(33cl ca 5.2% alk) som var vad jag hade med blev lite rubbad. Har sedan inte något minne av hur jag kom hem eller hur slutskedet av festen var.

Att det är ett alkoholproblem är ju ganska givet då det är ett problem som har att göra med alkohol.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av gabriel15:

Går du på andra droger ( mediciner) nu ?
Kan du druckit så mycket under en lång period att du skadat din hjärna därav får sämre minne ?

Att du får minnesluckor är väl att du (dricker) har för mycket alkohol i hjärnan samtidigt så den har problem med att skapa minnen men att du klarar dig tyder på att du är psykiskt stabil.

Tror många dricker för mycket för de är ute efter samma lycko känsla de haft en annan gång men inte kan uppnå för kroppen vant sig vid alkoholen och man får ej samma kick, precis som heroinister när de jagar drakar.

Droger skadar dig, tar du mindre droger skadar du dig mindre Det bästa man kan göra är att ta långa uppehåll eller låta bli att dricka för att hjärnan ska ta minimal skada.

Tar inget annat, varken mediciner eller roligare saker.

Mitt minne i övrigt är det inget fel på, skulle nästan våga säga att jag minns mer än dom flesta av sånt jag läser, ser och hör. T.ex. när det kommer till skolsaker så läser jag aldrig samma text två gånger för jag behöver inte. Det är just på fyllan som minnet kortsluter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Älska mer och låt ej spriten i strupen rinna ner! På detta vis blir du ej en alkis och kan dina luckor genom älskog kväva och allt för dig enbart kommer att sväva!:D:)^^

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2005

Jag va väll i liknande sitation som dig förrut. Efter jag började jobba 3 skift så har arbetet inte riktigt tillåtit mig att kröka lika hårt. Dessutom så bor jag 3mil från jobbet och måste köra bil, inge bra att köra bil bakis..

Sluta dricka tvärt är ingen bra ide, men börja dricka mer matig öl som mättar ordentligt, tex Guinness.

Nu för tiden har jag väll 5-10 råfyllor per år. Och då förberreder jag mig innan ordentligt

Ryzen 2700X - Asus X370 Prime - 32gb 2800mhz - 1080TI - 960 Evo 1tb
Asus Strix GL502VM - i7 7700HQ - 24 gb - GTX 1060 6gb - 512gb M.2
Lenovo Thinkpad T470p - i7 7820HQ - 32gb - 512gb M.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Haziza:

Verkar som du är en person som inte kan hantera sprit, sluta helt enkelt. Innan något dumt händer.

This. Även om jag gladeligen skulle "tappa kontrollen" mer än vad jag gör på fyllan så är det du beskriver inte okej. För din och andras skull, lägg av.