Permalänk
Medlem

Vart plocka ström till en led diod?

Satt och funderade lite på ang led dioder.
funderar på vart är smidigaste att plocka ström ifrån i datorn?

Permalänk
Medlem

Det klassiska är väl att ansluta dom till molex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det klassiska är väl att ansluta dom till molex?

Brukar man inte behöva ha någon sorts converter då, iom att strömmen från en molex är ganska stark? De behöver jag till mina lysrör iaf!
Du kan ju koppla de till en fläktkontakt på moderkortet också kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Brukar man inte behöva ha någon sorts converter då, iom att strömmen från en molex är ganska stark? De behöver jag till mina lysrör iaf!
Du kan ju koppla de till en fläktkontakt på moderkortet också kanske?

Anledningen till att du behöver en converter till lysrör är att de behöver hundratals volt, alltså är spänningen för låg på molex.

Du kan få ut 5 volt från molex. Beroende på vilka LEDs du använder bör det funka.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Anledningen till att du behöver en converter till lysrör är att de behöver hundratals volt, alltså är spänningen för låg på molex.

Du kan få ut 5 volt från molex. Beroende på vilka LEDs du använder bör det funka.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/molex_9192.jp...

Nu menade du väll inte endast 5v får jag hoppas? För det finns ju även 12v dioder..

Permalänk

Jag har kört med vita 5mm Twin LED som du hittar här.
De är färdiga med molex-kontakt och går på 5v.

Har du till exempel 3.5v dioder så kan du ta 5v från molex men att du sätter dit en resistor så du får ner spänningen.
Allt har å göra med vad du har för dioder.

//BG

Permalänk
Rekordmedlem

Ledarna ska ha rätt låg spänning, kring 1-1.5 volt, men en del har inbyggda spänningsomvandlare för att kunna matas med tex 12V som är vanligt på många ställen ,tex halogenarmaturer och fordon, och datorer, beroende på vad du köper för nått så får du beräkna hur du ska driva dem, det står i databladen, ett yttre drivsteg, eller resistorer eller inget alls beroende på modellen, läs databladet !

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt mina färdiga med Molex, men jag kan förstå intresset att löda ihop själv. Som jag förstår det bör det vara enkelt om du kopplar några resistorer i serie. Bara du ser till att du inte ger dem för mycket kräm. Lite för lite gör ingenting däremot.

Hittade denna trevliga tråd på Overclockers där de diskuterar detta:
http://www.overclock.net/case-mods-general-discussion/318384-...

Permalänk

Vilken lysdiod handlar det om? Samt hur många?

Permalänk
Medlem

vet inte alls vilka dioder då det finns ju hur många som helst :S
1-2 st vita isåfall, det ska vara en 5mm diod

Permalänk

Använd Ohms-lag för att beräkna resistorns storlek, så att lysdioden får rätt ström/spänning.
T.ex en lysdiod på 2V 20mA som ska kopplas ( i serie med en resistor) till 5V på datorn.
Spänningsfallet över resistorn blir således 3V och strömmen är 20mA (enligt lysdiodens specifikation).