Permalänk
Medlem

Vart plocka ström till en led diod?

Satt och funderade lite på ang led dioder.
funderar på vart är smidigaste att plocka ström ifrån i datorn?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det klassiska är väl att ansluta dom till molex?

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Det klassiska är väl att ansluta dom till molex?

Brukar man inte behöva ha någon sorts converter då, iom att strömmen från en molex är ganska stark? De behöver jag till mina lysrör iaf!
Du kan ju koppla de till en fläktkontakt på moderkortet också kanske?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Brukar man inte behöva ha någon sorts converter då, iom att strömmen från en molex är ganska stark? De behöver jag till mina lysrör iaf!
Du kan ju koppla de till en fläktkontakt på moderkortet också kanske?

Anledningen till att du behöver en converter till lysrör är att de behöver hundratals volt, alltså är spänningen för låg på molex.

Du kan få ut 5 volt från molex. Beroende på vilka LEDs du använder bör det funka.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Anledningen till att du behöver en converter till lysrör är att de behöver hundratals volt, alltså är spänningen för låg på molex.

Du kan få ut 5 volt från molex. Beroende på vilka LEDs du använder bör det funka.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/molex_9192.jp...

Nu menade du väll inte endast 5v får jag hoppas? För det finns ju även 12v dioder..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Jag har kört med vita 5mm Twin LED som du hittar här.
De är färdiga med molex-kontakt och går på 5v.

Har du till exempel 3.5v dioder så kan du ta 5v från molex men att du sätter dit en resistor så du får ner spänningen.
Allt har å göra med vad du har för dioder.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Rekordmedlem

Ledarna ska ha rätt låg spänning, kring 1-1.5 volt, men en del har inbyggda spänningsomvandlare för att kunna matas med tex 12V som är vanligt på många ställen ,tex halogenarmaturer och fordon, och datorer, beroende på vad du köper för nått så får du beräkna hur du ska driva dem, det står i databladen, ett yttre drivsteg, eller resistorer eller inget alls beroende på modellen, läs databladet !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt mina färdiga med Molex, men jag kan förstå intresset att löda ihop själv. Som jag förstår det bör det vara enkelt om du kopplar några resistorer i serie. Bara du ser till att du inte ger dem för mycket kräm. Lite för lite gör ingenting däremot.

Hittade denna trevliga tråd på Overclockers där de diskuterar detta:
http://www.overclock.net/case-mods-general-discussion/318384-...

Permalänk

Vilken lysdiod handlar det om? Samt hur många?

Permalänk
Medlem

vet inte alls vilka dioder då det finns ju hur många som helst :S
1-2 st vita isåfall, det ska vara en 5mm diod

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Använd Ohms-lag för att beräkna resistorns storlek, så att lysdioden får rätt ström/spänning.
T.ex en lysdiod på 2V 20mA som ska kopplas ( i serie med en resistor) till 5V på datorn.
Spänningsfallet över resistorn blir således 3V och strömmen är 20mA (enligt lysdiodens specifikation).