Permalänk
Medlem

HJÄLP tog in en fågel

det var en fågel utanför huset och den flög inte iväg, och en katt gick och cirkulerade runt den, visste inte vad jag skulle göra så tog in den i en kartong...

vad gör jag nu?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

lever den? är det en unge eller vuxen?

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

ja den lever, jag tror det är en duvunge, tycker dock den har lång näbb för att vara en duva?

den har några strån som sticker upp igenom fjäderdräkten så den är nog inte långt ifrån vuxen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sätt ut den igen- Det är illegalt att innehava vilja djur i fångenskap i Sverige

Permalänk
Medlem

Är det en duva så kan du lika gärna nacka den.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sätt ut den igen- Det är illegalt att innehava vilja djur i fångenskap i Sverige

jag ska inte behålla den, visst får man a in djur temporärt för vård och/eller att köra dom till någon som får?
tror det är 48 timmar.

jag tror dock bara den behöver torka för att kunna flyga, ska prova imorgon då borde den vara torr, annars tar jag den till någon som har tillstånd att ta hand om vilda djur

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Sätt ut den igen- Det är illegalt att innehava vilja djur i fångenskap i Sverige

Förvisso , men hur kommer SÄPO märka att du har en duvunge i en kartong som du matar med sockerlösning eller nåt..? Tills grannarna klagar lär det vara rätt lugnt, och 0 chans att den kommer låta mer än en kakadua?

Naturen har överraskningar ibland; en är att alla fågelungar inte överlever. Vissa sparkas ur sina bon.
Men du kan prova att ge den kattmat och sedan sätta ut den.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Förvisso , men hur kommer SÄPO märka att du har en duvunge i en kartong som du matar med sockerlösning eller nåt..? Tills grannarna klagar lär det vara rätt lugnt, och 0 chans att den kommer låta mer än en kakadua?

Naturen har överraskningar ibland; en är att alla fågelungar inte överlever. Vissa sparkas ur sina bon.
Men du kan prova att ge den kattmat och sedan sätta ut den.

mjo, men jag vile inte ha en död duva, eller resterna av en, precis utanför dörren heller.
har ingen kattmat hemma då jag inte har katt, har provat med små brödbitar men den rör inte dom, kanske när den blir hungrigare?

köttfärs (rå)?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jag hittade en apatisk gråsparvunge en gång. Jag tog hem den för att skydda den och lade den i badkaret (utan vatten) för att den skulle kunna bajsa inomhus utan att det gjorde något. Den bara satt där och gjorde ingenting tills den välte och dog efter några timmar.
Jag tror det blir svårt för dig att föda upp fågeln du hittade. Är de inte födda i fångenskap och man fångar in dem så vägrar de äta och bara sitter och väntar på döden.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem


Hoppas jag hinner ta den till KFV person innan den välter då...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Förvisso , men hur kommer SÄPO märka att du har en duvunge i en kartong som du matar med sockerlösning eller nåt..? Tills grannarna klagar lär det vara rätt lugnt, och 0 chans att den kommer låta mer än en kakadua?

Naturen har överraskningar ibland; en är att alla fågelungar inte överlever. Vissa sparkas ur sina bon.
Men du kan prova att ge den kattmat och sedan sätta ut den.

Som om SÄPO skulle bry sig ^^, Nej men visst man vill vara snäll men naturen har sin gång.

Skrivet av GizmoTheGreen:

mjo, men jag vile inte ha en död duva, eller resterna av en, precis utanför dörren heller.
har ingen kattmat hemma då jag inte har katt, har provat med små brödbitar men den rör inte dom, kanske när den blir hungrigare?

köttfärs (rå)?

Ge den en skål vatten för sånt behöver den i övrigt vet jag inte vad den käkar, köp lite solrosfrön kanske?

Permalänk
Medlem

man kan väll tvångsmata djur med en spruta i munnen eller liknande, fast det är ganska elakt om dom inte vill äta. brukade ta hem fåglar när jag var mindre som rammlat ut ur sina bon eller liknande, vissa klarade sig men vissa var apatiska och ville nog dö eller var för svaga/rädda för att göra något.
har hjälpt en del djur med hjälp av föräldrarna när man var yngre. hjälpte en igelkott familj som verkade må dåligt. en mor och dess 2 barn. brukar räcka med att dom får lite mat och sova några timmar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Fåglar som mår dåligt kan ibland kvickna till om de får vila i ett litet mörkt utrymme, t.ex. en låda, några timmar. Vill minnas att vi gjorde så med någon eller några fåglar som kraschat in i fönstret när jag var liten. Kanske kan man prova att ge dem lite vatten och t.ex. solrosfrön också. Om det inte hjälper är det nog bara att låta naturen ha sin gång... Minns att en gammal granne faktiskt lyckades föda upp en ensam svalunge för några år sedan, men det var ett heltidsarbete...

Permalänk
Medlem

Har nu släppt ut den igen, tippade lite på lådan och den flög faktiskt, bara några meter... men den försvann snabbt in i buskaget så nu får naturen ha sing gång...

Slapp i alla fall att den blev dödad precis vid dörren. hoppas den klarar sig nu

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Som några redan påpekat så brukar det oftast vara svårt att få fågelungar att överleva. Naturen har sin gång. Är det en vuxen fågel kan man sätta in den i en buske eller lite i skydd så den får återhämta sig efter eventuell kraschlandning Är det en vuxen svala kan man försöka kasta upp den rätt högt upp i luften då när dessa kraschar till marken så kan de inte lyfta igen för egen maskin, har jag för mig.

Permalänk
Medlem

När jag var ung och dum så "räddade" jag och min syster en "övergiven" fågelunge. Vi tvångsmatade den och så fick han även drick efter varje gång han fick mat. Han lärde sig drillen efter ett litet tag och doppade huvudet i vattnet varje gång efter han hade fått mat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b