Permalänk
Medlem

En fråga ang nätaggerat

Då jag kopplade ur mitt nätaggerat ur min dator, så slutade den fungera. Jag vet doc inte varför och jag undrar om ni kan ge mig en förklarning.

Så här gick det till, jag skulle koppla in mitt grafikkort i datorn, och utav en anledning kopplade jag ur mitt nätaggerat, (lång histroia). Då jag kopplade in nätaggeratet så började den pippa och låta, datorn startade heller inte :(. Jag kom doc på ett fel som jag gjorde då jag kopplade in nätaggeratet, i datorn. Jag glömde sitta i alla sladdarna, de sladarna jag glömde var de som skulle sitta i bränaren, (där du lägger i CD).

Men ialla fall jag undrar om det skadade några av mina andra delar i datorn, så som hårddisken, grafikkortet eller nåt annat ? Har köpt ett nytt nätaggerat och hoppas på att det kommer att funka, tror ni att det kommer att funka ? :S

/tack.

Permalänk
Medlem

det beror på hade du Antistatiskt-armband när du hållde på i datorn?

Permalänk
Medlem

Nej, det hade jag inte, då jag aldrig hört talats om det. :S

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrostatisk_urladdning

Kan också vara som så att nätaggregatet inte har tillräcklig kraft för att driva ditt nya grafikkort.

En del moderkort kör igång en del tester när du startar datorn och meddelar fel genom ljud (ett beep för fel 1, två beep för fel 2, osv), titta i manualen om du hittar någon information om det (om du inte httar manualen kan du möjligtvis hitta manualen som pdf på tillverkarens hemsida).

Permalänk
Medlem

Det är väll bara testa å koppla in, datorn ska förstöras bara för att du glömmer koppla in en optisk enhet.

Låter som att nätagget eller något annat kanske gjort sitt. ESD är lite långsökt då skadan oftast inte visar sig direkt utan sen har jag pillat i min dator som jag har nu i några år utan ESD armband utan att något är kajko vad jag vet än så länge.

Permalänk
Skrivet av tabbys:

Då jag kopplade ur mitt nätaggerat ur min dator, så slutade den fungera. Jag vet doc inte varför och jag undrar om ni kan ge mig en förklarning.

Så här gick det till, jag skulle koppla in mitt grafikkort i datorn, och utav en anledning kopplade jag ur mitt nätaggerat, (lång histroia). Då jag kopplade in nätaggeratet så började den pippa och låta, datorn startade heller inte :(. Jag kom doc på ett fel som jag gjorde då jag kopplade in nätaggeratet, i datorn. Jag glömde sitta i alla sladdarna, de sladarna jag glömde var de som skulle sitta i bränaren, (där du lägger i CD).

Men ialla fall jag undrar om det skadade några av mina andra delar i datorn, så som hårddisken, grafikkortet eller nåt annat ? Har köpt ett nytt nätaggerat och hoppas på att det kommer att funka, tror ni att det kommer att funka ? :S

/tack.

Vad är det för grejer du har?

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Vad är det för nättagregat?
Vilket grafikkort stoppa du in?

Gärna resten av systemet också

Permalänk
Medlem

Kopplade du alltså ur alla sladdarna till nätagget när du bytte grafikkort?
Är du helt säker på att du kopplat i alla sladdarna rätt igen? Har du kopplat i både 20/24 pinskontakten och 4/8pinskontakten på moderkortet tex.

Att glömma att koppla in en CD/DVD ska inte ha sönder agget... Låter som du gjort även något annat?

Statisk urladdning tror jag inte är problemet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

tror du har förstört komonenterna om du inte använde Antistatiskt-armband så då om du pillar i datorn kan det bli en statisk urladding som han skrev här ovan. Det som händer om du inte använder det är att du kan va statisk och när du rör komponenterna så kan det förstörars