Hjälp: 2600k Stabil i Prime95 men BSOD i IDLE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om det står ADD MORE V CORE i fel beskrivningen... VARFÖR inte testat det då? xDD

Det är klart jag har testat det, men utan resultat. Och det står inte i beskrivningen "add more vcore" det står bara felmeddelande x101 vilket har löst sig för dem flesta igenom att öka vcore.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är egentligen inte förvånad att det kraschar under normal användning och idle, men stabilt i prime95, är mina erfarenheter också med många datorer, numera använder jag bara prime95 ca 10 minuter för att få nått slags riktvärde hur tempen hamnar.

För att testa stabilitet använder jag andra program som mer emulerar verkliga förhållanden och belastningar, prime95 är på tok för snällt mot CPU.
Använd tex intel Burn test på maximum, även aida är bra

Dock så används ju alla Threads till 100% när man kör prime95, så jätte skonsamt är det ändå inte. Men absolut förstår hur du menar - att köra regelbundna waves av stresstest som är ganska enformliga är väll inte det man bör gå efter, men jag brukar i.a.f. köra prime95 i 8-10 timmar bara för att få någon "grundstabilitet" men som du säger betyder inte det att det kommer vara stabilt, flera testa bör köras samt eventuellt spel osv.

EDIT: Ska köra intel burn test sedan Hur länge bör man köra det för att man ska kunna känna att det är stabilt?

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

hmm, nu testade jag intel burn test på maximum och fick bsod efter c.a 10 minuter. Ökade vcore och testar igen.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Undrar om du egentligen vinner något på att köra minnena med tajtare timings? Kan ju prova att ladda XMP inställningarna för 1600mhz och börja där om det inte löser sig.

På min gamla bettan (I7-860) så verkade det som att Intel Burn test främst gav fel om vcore var för lågt medans Prime95 ändå kunde ge fel efter nån timmes användning om minne och minneskontrollern var ostabila. Tycker det är bäst att köra båda samt memtest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Undrar om du egentligen vinner något på att köra minnena med tajtare timings? Kan ju prova att ladda XMP inställningarna för 1600mhz och börja där om det inte löser sig.

På min gamla bettan (I7-860) så verkade det som att Intel Burn test främst gav fel om vcore var för lågt medans Prime95 ändå kunde ge fel efter nån timmes användning om minne och minneskontrollern var ostabila. Tycker det är bäst att köra båda samt memtest.

Ska göra som du sa, köra båda ett x antal gånger / timmar.

Och ja, man vinner en del på att köra lägre timings. När jag körde 8-8-8-24 fick jag 7.8 i Windows Experience, sedan när jag körde 8-8-8-16 fick jag 7.9 i Windows Experience

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

1.4v är väldigt hög spänning för den överklocken. Jag har den på 4.6Ghz med 1.29v, jag kör dock med voltage offset och inte fixed. Om du vill att processorn skall hålla ett tag hade jag försökt att minska spänningen. Personligen tycker jag att man inte behöver överklocka minnen, det ger så lite. Så mitt tips är att sätta minnena på stock och jobba med att sänka spänningen över processorn, för jag misstänker att det är dina minnen som strular.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

1.4v är väldigt hög spänning för den överklocken. Jag har den på 4.6Ghz med 1.29v, jag kör dock med voltage offset och inte fixed. Om du vill att processorn skall hålla ett tag hade jag försökt att minska spänningen. Personligen tycker jag att man inte behöver överklocka minnen, det ger så lite. Så mitt tips är att sätta minnena på stock och jobba med att sänka spänningen över processorn, för jag misstänker att det är dina minnen som strular.

Nope, det var min cpu. Har kört intel burn test nu och fått bsod, ökat vcore så blev den stabilare tills jag ökade vcore till 1.45 då blev den HELT stabil i intel burn test

Och så länge cpun är kall så spelar det ingen roll hur mycket volt man kör. cpu samt cores ligger på 35 idle och runt 60-70c i full load. (Har vattenkylning med 360 rad)

Jag skall testa lite "idle action" nu och se hur stabilt det är! sedan ska prime95 få köra under natten

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Fel.. Jag har "bara för att" kört en 2600k på 1.700V (VCore) på 34x100.00.
Den dog efter en månad. Ja ungefär 29 dagar. Och med belastning på minimal nivå.
4.0-4.8Ghz ska inte behöva mer än 1.400V. Om mer så har du ett dåligt chip, tyvärr.

Och timings. Siktar du plats på hwbot? Förmodligen inte med den CPU överklockningen. Då om vi ska vara lite realistiska. Pilla gärna timings men INTE på volten för dina minnen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

EDIT: Ska köra intel burn test sedan Hur länge bör man köra det för att man ska kunna känna att det är stabilt?

En timme i IBT (max stress) kan väl jämföras med 24h i Prime95 så är du stabil i en timme i IBT så bör du kunna säga att du har en stabil överklockning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om det står ADD MORE V CORE i fel beskrivningen... VARFÖR inte testat det då? xDD

Vet inte hur jag ska formulera mig utan att totalt såga dig, men om du läst tråden så får TS BSOD i idle. Jag vet inte vad du har för propp som drar mer kräm i idle än i full load. Även om det hade funkat så vill man helst hitta annan lösning då man kan hålla tempen nere

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

TACK ALLIHOPA SOM HAR HJÄLPT MIG!

Nu är allting 24/7 stabilt i IDLE och Prime95 samt Intel burn test!

Det jag var tvungen att göra var att dra upp vcore 4-5 snäpp.
Nu körs vcore mellan 1.42-1.45 beroende på hur mycket load. Men allting är super stabilt, inte en enda bsod!

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Du kommer att få köpa en ny cpu rätt snart dock, det är HÖGA spänningar du har över processorn.
Du måste ställa dig frågan huruvida du måste ha din processor så högt klockad. Med tanke på att du endast har ett 480 så lär inte processorn vara flaskhalsen i spel i alla fall.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Jo den CPU kommer kanske inte hålla så länge, över 1.4 är direkt skadligt för denna CPU i längden, 1.38 brukar anses max för en volt som inte sliter onödigt mycket på CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alldeles för hög volt som många andra säger, beställ en till CPU redan nu så du snabbt kan skifta när den du har ger upp.

Permalänk
Medlem

Han får hoppas att den håller till Ivy-bridge, vilket inte är helt omöjligt...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att öka volten på minneskontrollern (inte minnet utan kontrollern, IMC, vtt, osv) och se om du då kan minska vcore.

1.43 i vcore känns rätt extremt som sagt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tjena, jag blev avstängd ifrån mitt andra konto (MarcusNO) då jag lade upp en säljes produkt bland massa skänkes.

i.a.f. Så har jag kontaktat dem jag köpte den av. Hoppas på att få min processor utbytt, det är ju helt klart något fel på den, då den käkar vcore. Jag läste på forum då en del hade samma fall, dem köpte nya som krävde MYCKET mindre vcore. Får se hur det går, skriver till så fort jag får besked om bytet.

@Bengan Jag har testat att fippla med allt det, det ända som gör skillnad på stabiliteten är när jag ändrar på vcore.

Visa signatur

[ 800D | 2600k @4,7GHz | GTX480 | Crucial M4 128GB | Asrock Fatal1ty Pro | 8GB 1600MHz Vengeance CL8 | Thermaltake TP 1200W ]

Custom Watercooling Build.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengansBlogg:

Jag hade testat att öka volten på minneskontrollern (inte minnet utan kontrollern, IMC, vtt, osv) och se om du då kan minska vcore.

1.43 i vcore känns rätt extremt som sagt.

1.45 var det t.o.m. jag var tvungen att köra för 100% stabilitet.. : /

Men som sagt, kanske ska få den utbytt - detta är ju helt klart ett dåligt chip jag fått. Jag anser det som delvis defekt.

Visa signatur

[ 800D | 2600k @4,7GHz | GTX480 | Crucial M4 128GB | Asrock Fatal1ty Pro | 8GB 1600MHz Vengeance CL8 | Thermaltake TP 1200W ]

Custom Watercooling Build.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haibane:

Han får hoppas att den håller till Ivy-bridge, vilket inte är helt omöjligt...

Jag är inte nybörjare vad det gäller överklockning. Den håller nog i 1-2 år med 1.45v om den ligger runt 30c

Dock så skulle jag också säga MAX 1-2år då detta är 32nm som är lite känsligare för övervolt.
Skall som jag nämnt till en massa försöka få den utbytt då jag fått ett riktigt sketet chip. Annars köper jag ett nytt och skickar denna åt h-**vete

Visa signatur

[ 800D | 2600k @4,7GHz | GTX480 | Crucial M4 128GB | Asrock Fatal1ty Pro | 8GB 1600MHz Vengeance CL8 | Thermaltake TP 1200W ]

Custom Watercooling Build.

Permalänk
Skrivet av Super-Mario:

1.45 var det t.o.m. jag var tvungen att köra för 100% stabilitet.. : /

Men som sagt, kanske ska få den utbytt - detta är ju helt klart ett dåligt chip jag fått. Jag anser det som delvis defekt.

Du kan inte säga att du vill ha en ny cpu för att den överklockar dåligt, inte en chans att dom byter ut den.

Permalänk
Medlem

Att försöka pricka in en batch pga bättre binning är också bevisat att det är ett stort slös på tid.
Och 1.45V är fortfarande 1.45V oavsett temp på kärnorna.
Du kör 1.45V med LLC, rätt? Då går du över 1.45V trotts ett värde på 1.45 i bios. Du har snarare effekten av 1.5V beroende på hur högt vdroop du "lider" av.
Föresten, den som kan något alls bör veta att "safe" enligt intel är CPU VIDen. Allt över det är osäkert. Dom räknar inte in LLC som ett exempel.

Satt allt över VIDen kan orsaka skada. Sen hur mycket beror på chip från chip.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

hade så med min 2500k och fipplade med vcore hit och dit utan resultat, sen drog jag upp de flesta andra volter lite vilket löste problemet så vcore brukar det inte vara. många som lider av detta problem.

ska kika närmre på exact vilken av alla volterna jag drog på som fick den att sluta crasha. när det var som värst crashade den flera ggr om dagen men enbart i idle. spelade jag så kunde jag köra i timmar utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oftast kan man öka PLL Voltage till 1.8+. VCCIO samt VDIMM osv ska man inte pilla på i onödan

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Hade det för att LLC bara sänker volten på cpu:n under load ALDRIG höjer den.. eftersom du måste köra på Extreme för att den ej ska sänka volten något alls under load..