Promise Fast Trak TX4310 eller Intel Rapid Storage Technology för RAID5?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jan 2010

Promise Fast Trak TX4310 eller Intel Rapid Storage Technology för RAID5?

Jag försöker att på bästa sätt konfigurera en ny dator.

Min config är:

Win 7 (64)
Asus P8Z68 Deluxe.
Intel Core i7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155.
Asus ENGTX 560 TI.
Corsair CSSD-F120GB2.
4 HDD: 2 st SAMSUNG HD501LJ + 2 st SAMSUNG HD502HJ.
2 x Corsair 8GB DDR3 XMS3 hämnd PC3-12800 1600MHz CL8.

I min gamla dator kör jag RAID 5 med de ovan nämnda fyra Samsung 500 GB hårddiskarna i ett separat Promise FastTrak TX4310 PCI-kort.
Nu undrar jag om jag ska fortsätta använda Promise Fasttrakkortet eller installera diskarna med moderkortets Intel ICH SATA-kontroller istället? I den gamla datorn har jag Win 7 (64) installerat på Corsair SSD-enheten och Mina dokument, bilder mm på RAID5-lösning som D-enhet. Jag planerar att ha en liknande enhet lösning i den nya datorn.

Tack

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Byter du raid-krets måste du med all säkerhet göra om hela raid:en. Behåll kortet, hade jag gjort.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jan 2010

Så om jag installerar Fasttrakkortet så behöver jag inte konfigurera om den befintliga RAID volymen - eller ...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Borde gå om du kopplar kablarna på samma sätt och inställningarna i RAID-BIOS är desamma.
Installera adminprogget oxå.

Skall man vara på den absolut säkraste sidan - ta en backup på det viktigaste innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jan 2010

OK - nu har jag flyttat över såväl c-driven, Corsair SSD F120GB2, som d-driven i form av Promise kortet (RAID5). Till min stora förvåning och glädje fungerade det alldeles utmärkt. Den nya datorn startade igång och botade upp utan problem!