Skrivet av Knightstreet:
En SSD i den vore ju riktigt fett tror du att det är enkelt att sätta in en SSD i n55sf? Jag har bara bytt ramminne i en eee, det var busenkelt. Hur svårt är det me SSD? bryter man garantin?
Väldigt simpelt att byta både HHD och RAM. Du lossar på två skruvar i en lucka undertill, sedan ytterligare 4st skruvar till vaggan med HHDn i.
Kompletterade sedan med en Intel 320 120GB SSD som sagt, och här är en liten prestandajämförelse:
Original N55SF; 4GB RAM, 640GB 5400rpm HDD, Windows Home premium
Windows Experience index
Processor: 6,9
Minne (RAM) : 5,9
Grafik: 4,7
Spelgrafik: 6,8
Primär hårddisk: 5,9
Gjorde även ett boot-test, där jag tog tid från att jag tryckte på ON-knappen till att datorn var inne i Windows och hade autostartat CPU-z (inget direkt krävande program, men en bra måttstock på när datorn laddat klart allt initiellt).
N55SF i originalutförande kvalade in på: 1min 21s
Och sen till det roliga
N55SF uppgraderad till totalt 8GB RAM, 120GB SSD, Windows Ultimate
Windows Experience index
Processor: 6,9
Minne (RAM) : 7,4
Grafik: 6,9 (5,9 med integrerade Intel-kretsen)
Spelgrafik: 6,9
Primär hårddisk: 7,7
Och boot-testet? Uppgraderad och fräsch var skönheten klar på 25sekunder blankt. Nästan en hel minut avkapad bara i uppstart, och laddning av ett lättare program.
Att RAM och HDD skulle få bättre värdering i Windows rating var ingen överraskning, men kul att se att även grafikprestandan får sig en skjuts vid en total urblåsning av datorer direkt från butik.