Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2011

Boxee eller XBMC?

Hejsan alla swec polare

Jag har en rejält fet fil server, behöver inte gå in i detalj.. Där emot vill jag säga att jag har 4 st "klienter" som jag äger ( 2 htpc´s och 2 stycken vanliga burkar) som jag dagligen streamar till ifrån filservern.. Plus ett antal kompisar har några tunnlar så att dom också kan glutta film ifrån mig.. Hur som helst så har jag alltid kört Boxee´s mjukvara. vilket är mycket simpelt och andvändarvänligt. Programmet hittar "covers" till filmerna och jag kan styra allt från mobilen

Men jag märker att många andvänder XBMC och det måste ju finnas en andledning, så säg vad ni tycker.. om ni nu har andvänt båda det vill säga

MVH // Kevin

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

Ja så här efter semestern har man ju några timmar heminspelad film från utflykterna till stranden man gärna vill dela med sig av.
Jag kör själv med Xtreamer så jag har inte så mycket till erfarenhet att dela med mig av. Kan ju dock säga att efter några minuters testande av XBMC på datorn så ville jag ju slänga ut Xtreamern genom fönstret.

Jag tycker du ska dra hem det och testa. Inte på hela samlingen, men någon utvald mapp. Kanske gillar du inte ens gränssnittet över huvud taget. Och då är det ju inte ens att tänka på att byta. Känns det bra däremot är det ju bara kika vidare på vad det finns för funktioner.

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Tänk dock på att XBMC har s.k "skins" och du kan därmed ändra det grafiska gränssnittet. Se detta: http://xbmc.org/skins/

Asus Sabertooth P67 | Intel i5 2500k | Gainward 570 Phantom | Corsair Vengeance 2 x 4GB | Intel 510 SSD | Corsair AX1200 | Fractal Design Define XL | Dell U2311H | Logitech G510 | Razer Naga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Finns även andra program som detta att kolla upp, t ex Plex

Förövrigt är ju Boxee en spin-off av xbmc, så dom är rätt så lika i funktion, fast den stora skillnaden är väl att boxee är mer inriktad på att streama film från någon sorts tjänst, mycket enklare gränssnitt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I ditt huvud.
Registrerad
Aug 2008

Både plex och boxee bygger på xbmc. Själv så gillar jag xbmc som det är dvs utan de båda företagens påbyggnader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Frankensteiner:

Både plex och boxee bygger på xbmc. Själv så gillar jag xbmc som det är dvs utan de båda företagens påbyggnader.

Föredrar också XBMC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlanda!
Registrerad
Nov 2002

Applikationerna till Boxee ser väldigt mycket bättre ut visuellt och känns som de fungerar bättre rent generellt men ifall man bara kör lokal media så är helt klart XBMC mycket bättre och snyggare skins.