60GB SSD, installera windows?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

60GB SSD, installera windows?

Hur stor plats tar ungefär en full installation av windows 7 ultimate x64 ? funderar på om jag ska välja större disk så den inte blir full direkt efter installation

Sen undrar jag om SSD:er är som mekaniska, att dem kommer upp direkt i bios så man kan installera windows direkt, så man inte behöver flasha bios eller så :s och funderar på att ha en sekundär lagringsdisk på 1TB, kan dock ingenting och hårddiskar i raid mm

Ni får gärna förklara för mig då ja är villig att lära mig mer om SSD och fler HDD's i raid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006

har w7 64 bit på en 40GB SSD, med mina program och lite filer lagrat på den har jag 19GB ledigt.
borde bara vara att stoppa i och installera, som vilken annan hårddisk som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av solger:

har w7 64 bit på en 40GB SSD, med mina program och lite filer lagrat på den har jag 19GB ledigt.
borde bara vara att stoppa i och installera, som vilken annan hårddisk som helst.

Okej! men hur gör man med andra hårdisken, kan man bara partitonera den i windows då ? eller måste man göra något speciellt för att få det funka ?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag brukar köra med 15Gb partitioner på mina virtuella testmaskiner, då tar installationen upp ca 12 GByte, och har då 2GByte page men för allmänt bruk kanske det inte är nån höjdare att köra med så liten partition, men själva win 7 ryms alltså på 10GByte, men blir ju rätt oanvändbart om man inte trixar med var det ska göra av tempfiler o liknande, för tester är det perfekt med en liten virtuell maskin som man kan kvadda o sedan bara ladda in en image igen och vara på banan.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av ygd3n:

Okej! men hur gör man med andra hårdisken, kan man bara partitonera den i windows då ? eller måste man göra något speciellt för att få det funka ?

du får la upp den som en egen enhet i Dator