Lite hjälp men SSD innan win 7 installation

Permalänk
Medlem

Lite hjälp men SSD innan win 7 installation

Idag skaffade jag mig en SSD (OCZ Agility 3 60GB), har kopplat och formaterat i "dator hantering" så datorn hittar den och de fungerar.
Jag har också tänk uppdatera den till den nya firmwiren men hur kan man kolla vilken man redan har? Prövade att ladda ner ToolBox från OCZ hemsida men de programet hittar inte SSDn :S

Jag vill uppdatera SSDn innan ja installerar Win 7 på den, kan någon hjälpa mig och förklara hur man gör.

Tack!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem

om du har köpt ditt windows 7 kommer du inte kunna installera den på din SSD för det tar 70gig på hårddisken men om du har piratkopierat så går det för det tar runt 20gig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ploj02:

om du har köpt ditt windows 7 kommer du inte kunna installera den på din SSD för det tar 70gig på hårddisken men om du har piratkopierat så går det för det tar runt 20gig

Nu får du ge dig, en win 7 tar ca 10GByte när det är installerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, måste man formattera SSD disken innan sådär genom dator innan man installerar ? känns lite onödigt då man kan formattera med windows skivan ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej du gör det som vanligt under installationen.

Ultimate tar ca 30GB

Permalänk
Medlem

Anledningen till att OCZ Toolbox inte hittar din SSD är för att du kör IDE mode istället för AHCI på dina sata portar.
Så oavsett vilken metod du använder för att uppdatera måste du ändra till AHCI, vill du uppdatera i Windows måste du dock innan du ändrar i BIOS ändra i registret i Windows, annars är lösningen att ta ner deras bootbara toolbox för USB http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670-...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Ultimate tar ca 30GB

Nej det tar ca 10GByte när installationen är klar, lite mer när den håller på installera eftersom den packar upp cabinett o dyl, läs vad ms själva säger om du inte tror mig, det är ju faktiskt någon timme sedan jag senast kollade http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/system-r... där står det så här:

16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

men det går bra med 15, ( jag har 2 såna maskiner )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat i BIOS till AHCI men hur ändrar man i Windows registret som tiasE nämde, finns de nån guide eller kan nån förklara om de inte är för komplicerat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakioso:

Jag har ändrat i BIOS till AHCI men hur ändrar man i Windows registret som tiasE nämde, finns de nån guide eller kan nån förklara om de inte är för komplicerat

Skickades från m.sweclockers.com

http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dakioso:

Idag skaffade jag mig en SSD (OCZ Agility 3 60GB), har kopplat och formaterat i "dator hantering" så datorn hittar den och de fungerar.
Jag har också tänk uppdatera den till den nya firmwiren men hur kan man kolla vilken man redan har? Prövade att ladda ner ToolBox från OCZ hemsida men de programet hittar inte SSDn :S

Jag vill uppdatera SSDn innan ja installerar Win 7 på den, kan någon hjälpa mig och förklara hur man gör.

Tack!

bara öppna enhetshanteraren/divice manager leta upp disken höger klicka välja egenskaper välj fliken detaljerat sen väljer du hårdvaru id
står något liknande DiskOCZ-VERTEX___________1.30_____
där sifforna är ver för firmwire

uräskta den dåliga översättningen vad sakerna heter på svenska har alltid kört eng win

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu får du ge dig, en win 7 tar ca 10GByte när det är installerat.

nej jag har laddat ner windows 7 från microsoft hemsida och köpt en laglig cd-nyckel och för mig tar det 70gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det tar ca 10GByte när installationen är klar, lite mer när den håller på installera eftersom den packar upp cabinett o dyl, läs vad ms själva säger om du inte tror mig, det är ju faktiskt någon timme sedan jag senast kollade http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/system-r... där står det så här:

16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

men det går bra med 15, ( jag har 2 såna maskiner )

vad i helvete har jag för verision då?

Permalänk
Medlem

Tack! Jag ställde in ACHI i BIOS innan ja instalerade windows 7 behöver jag göra alla steg som de står där eller hoppa över att ställa om ACHI i BIOS eftersom de redan är där?

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakioso:

Tack! Jag ställde in ACHI i BIOS innan ja instalerade windows 7 behöver jag göra alla steg som de står där eller hoppa över att ställa om ACHI i BIOS eftersom de redan är där?

Men om AHCI var till när du installerade Win 7 så är allt klart och du behöver inte göra nånting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Men om AHCI var till när du installerade Win 7 så är allt klart och du behöver inte göra nånting.

Nähä, så ja behöver inte pilla med regedit eller så?

Då blir de väl bara att uppdatera firmwiren

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ploj02:

vad i helvete har jag för verision då?

Du har inte en massa sparade filer, program, räknar med hiberfile och pagefile?, tänk på alla tempfiler som blir efter ett tag och så, 10Gbyte är endast win och inga prog eller tempfiler, utan mätt direkt efter installationen. Gjorde du en ren installation eller uppgradering, ? vore det 70 Gbyte stort så skulle inte många köra det på "små" ssder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan man uppdatera direkt till FW 2.09 eller måste man uppdatera först till 2.08 och sen till 2.09?

Undrar det eftersom jag har FW 2.06.

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem

Fixat! Thx för alla svar!

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ploj02:

nej jag har laddat ner windows 7 från microsoft hemsida och köpt en laglig cd-nyckel och för mig tar det 70gig

Skitsnack att windows tar 70 GB.. Mitt ultimate 64 tar nu ca 30 GB. Med div program installerat vill säga.
Kan tänka mig att du har en hel del program och spel installerat på C:\

Från MS hemsida? Dem har bara 7 enterprise som testversion och en sådan MAK nyckel lär kosta en del.
Har du MSDN från skolan eller köpt själv får du nycklar.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Win7 Home Premium och alla uppdateringar på min 60GB ssd nu har jag 35GB kvar, tycker det är helt OK, får plats med lite krävande program samt nåt spel.

Vet någon hur man ställer in sin andra HDD att vara den standars disken där allt ska laddas ner och installeras, så man slipper ändra varje gång man ska installera nåt eller ladda ner.

Behöver man defragmentera SSD diskar?

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White