SSD Raid-funderingar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Feb 2010

SSD Raid-funderingar

Tjena, På en av mina grabbars dator börjar utrymmet på hans Intel X25-V G2 40GB att stadigt minska. Trots att det inte ligger några spel där. Bara operativet Win 7 och ett antal "vanliga" program. Varje gång man uppdaterar något eller lägger in tex en ny grafikdrivrutin, minskar stadigt det lediga utrymmet på disken. Värst var nog installationen av sericepack 1, tog många Gb. Själva Windows blir allt större och större, skitskumt.

Nu till frågan, jag bytte ut en annan likadan Intel 40Gb på min laptop nyligen. Funderar nu på om man skulle göra en Raid 0 partition av de båda diskarna och ha som systemdisk till grabbens dator.

1 Blir det någon ökning prestandamässigt att Raid:a 2 SSD diskar? Jag är i och för sig mest ute efter det extra utrymmet.
2 Finns det några nackdelar/faror?
3 Hur går man till väga? Ska man ändra från AHCI till RAID i Bios, funkar inte SSD:n bäst i AHCI-mode?
4 Kommer man att kunna använda TRIM-verktyget på en Raid-partition?

Tacksam för hjälp.!

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av FFredrikk:

Tjena, På en av mina grabbars dator börjar utrymmet på hans Intel X25-V G2 40GB att stadigt minska. Trots att det inte ligger några spel där. Bara operativet Win 7 och ett antal "vanliga" program. Varje gång man uppdaterar något eller lägger in tex en ny grafikdrivrutin, minskar stadigt det lediga utrymmet på disken. Värst var nog installationen av sericepack 1, tog många Gb. Själva Windows blir allt större och större, skitskumt.
Tacksam för hjälp.!

Ber om ursäkt men jag ska inte svara på dina raid-frågor utan kan tyvärr bara ge dig en liten förklaring på varför windows växer.

C:\Windows\winsxs

Ovanstående katalog sparar windows alla DLL-filer (filer som program behöver för att fungera) och det är microsofts lösning på DLL-Hell. Så den sparar massa olika versioner av DLL-filer från alla program som du installerar på datorn. Tyvärr tar den inte alltid bort dem...därav den ökande storleken av windows. Ju längre du har haft windows installerat ju större blir den. Mitt nyinstallerade win är typ 6 gig, men jag vet att min gamla installation var bra bit över 10 om jag inte missminner mig.

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER