Mozilla påbörjar utvecklingen av nytt operativsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Mozilla påbörjar utvecklingen av nytt operativsystem för mobiltelefoner

På Mozillas epostlista avslöjas att organisationen drar igång ett nytt projekt med syftet att "bygga ett komplett, fristående operativsystem för den öppna webben".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nått för Nokia att hoppa på när dom failat med M$

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Känns som att alla ska göra ett eget mobil-OS... När kommer SweC-OS? Kanske YahoOS...

Permalänk
Medlem

Den va inte vacker Men kul idéer annars

Permalänk
Medlem

Känns som de är lite för sent ute, samt tycker jag att den första bilden de visar av OS:et på telefonen ibörjan av videon får det att se ut precis som Android i standard utförande.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Någon mer som tycker att det låter som ChromeOS?

Häftig video i vilket fall.

Skrivet av Eltarion:

Känns som de är lite för sent ute, samt tycker jag att den första bilden de visar av OS:et på telefonen ibörjan av videon får det att se ut precis som Android i standard utförande.

Vad jag förstod så ska de först få det att köras ifrån Android, dvs. inte helt fristående, så det är nog därför.

Citat:

I det första steget ska Mozilla ta fram ett basal testmiljö som gör det möjligt att starta operativsystemet från Android-kompatibla enheter. Dessutom behövs nya gränssnitt för att göra hårdvarufinesser (telefoni, SMS, kamera, USB, Bluetooth, NFC, etc.) tillgängliga i webbläsaren.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Den va inte vacker Men kul idéer annars

Du vet att artikeln inte har något med filmen att göra? Observera att filmen snart är ett år gammal.

Permalänk
Medlem

Om filmen inte har nåt med artikeln att göra, varför lägger man isf in dom tillsammans...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Älskar det där klippet, tycker det där konceptet slår allt!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Älskar det där klippet, tycker det där konceptet slår allt!

Sjuka är att tekniken finns redan, fast man använder inte den i någon större utsträckning än...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Grymt med de 2 mini-projektorerna på sidorna, stora möjligheter finns i det helt klart!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

de här va ju inget nytt... filmen har jag sätt förr, va på sweclockers för länge sen, vet inte om de stod exakt samma sak dock

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Potential att bli riktigt bra, men lite för sent. Jag skulle tippa på att det inte kommer bli så jättestort om inte typ nokia hoppar på tåget.

Permalänk
Medlem

Om de lyckas göra en bra produkt så tror jag många är intresserade av den. Om det snabbt och lätt går att porta appar till den så har de goda möjligheter. Ingen vill väll egentligen använda ett proprietärt OS på sin mobil eller dator om det finns ett öppet OS som är lika bra och har lika många appar och möjligheter tillgängliga.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jo videon är gammal, men fortfarande rätt frän, om än ful tele. Vore väl dock dags för lite nya batterier snart!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Videon är när personer fick skicka in vad de ville ha i sin mobil till Mozilla och sen pysslade Mozilla ihop denna koncept mobilen.

Det låter ju bra, bara till att hoppas att de verkligen slår igenom

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Den va inte vacker Men kul idéer annars

Men vad säger du!? Jag och en kollega/kompis satt och kikade på den förra veckan och vi blir hänförda varje gång vi ser filmen. Det är så läckert alltihop!

Tilläggas kan göra att han är inne på sin 4e iPhone och jag är Android-fanatiker ;>

OnT så har jag blandade känslor om detta. Jag hade tyckt att en Mozilla-ROM av vanliga Android versioner hade varit mer intressant. Det kommer bli väldigt tröttsamt med splittringen som en mängd av mobil-operativ medför när vi redan har 3st som jag tycker fyller marknaden jättebra. (iOS, Android och Win7) Symbian är väl också med på ett hörn men när Nokia nu flyttar sitt fokus kommer väl det att dö ut.

Permalänk

Tror det kommer vara svårt att få tillverkare, apputvecklare och konsumenter att nappa på idéen.

Annars tycker jag ideén är bra. Mozilla känns inte lika överdominerande som Google.

Permalänk

Gillar starkt hur dom tänker, hoppas inte det blir jätte mycket ändringar till dom släpper telefonen i videon

Permalänk
Medlem

Diggar designen, riktigt sexig. Sedan gillar jag även att Android och iOS får lite konkurrens!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hur många öppna standarder kan vi behöva?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bacon:

Hur många öppna standarder kan vi behöva?

Jag förstår inte vad du menar. Ju fler standarder som är öppna desto bättre, eller hur? Att standarder blir fler är naturligt - även s k stängda standarder blir fler - eftersom vi ständigt får fler tekniker att hantera och fler konkurrerande alternativ.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Och sen när det är färdigt, så är nog molnaplikationer mer utvecklade, dvs det spelar mindre roll om din mobil har de senaste "apparna", och betydelsen av ett specifikt OS minskar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Android är bra men det känns som att det här tar ett steg till när det gäller öppenhet. Det va ju nåt sånt här som meego skulle blivit om inte nokia hoppat det och satsat på M$ istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Känns som att alla ska göra ett eget mobil-OS... När kommer SweC-OS? Kanske YahoOS...

The horror... Kan du tänka dig försöka använda YahoOS? 10 minuter för att starta och reklam hela tiden............

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Hur många öppna standarder kan vi behöva?

Hur många det än blir i framtiden, så kan det inte bli för många!!

Tänk om det bara skulle finnas 3 bilmärke att välja på! Och, du fick inte ens bygga om bilen som du vill.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Till Swec: Det var lite dumt att lägga till den videon när den inte har något som helst att göra med artikeln.. Det verkar ha gjort att folk tror att det är en telefon med Android som det handlar om.

För att tydligöra, Artikeln handlar endast om ett operativsystem, det är inte Android, det ska inte startas från android. Men eftersom Android-telefoner ofta är ganska öppna eller lätta att låsa upp bootloadern på så är det ett smart val för Mozilla att utveckla testversion av OS för dessa telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hur många det än blir i framtiden, så kan det inte bli för många!!

Tänk om det bara skulle finnas 3 bilmärke att välja på! Och, du fick inte ens bygga om bilen som du vill.

Nämn en biltillverkare som inte har en hel hög med mönsterskydd och patent som hindrar någon från att göra samma bil.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Nämn en biltillverkare som inte har en hel hög med mönsterskydd och patent som hindrar någon från att göra samma bil.

Finns ändå massvis med tillverkare, alla med sin nisch. Så borde det vara inom mobila-OS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag förstår inte vad du menar. Ju fler standarder som är öppna desto bättre, eller hur? Att standarder blir fler är naturligt - även s k stängda standarder blir fler - eftersom vi ständigt får fler tekniker att hantera och fler konkurrerande alternativ.

Skrivet av skog1s:

Hur många det än blir i framtiden, så kan det inte bli för många!!...

Klart det kan bli för många "standarder"!
När det finns för många specifikationer för något så finns det ju ingen standard längre och som konsument har du ingen aning om ditt angry birds (jag antar att vanliga konsumenter spelar angry birds ) kommer att fungera på en dator/mobiltelefon av en viss modell. Dessutom blir utbudet extremt begränsat (fragmenterat) eftersom få tillverkare skulle lägga tid på att portera sin app till allt för många plattformar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.