Behöver jag 7200 rpm?

Permalänk
Medlem

Behöver jag 7200 rpm?

Hej svejs, har en dator som jag är jättenöjd med! MEN petigt som jag är såg jag att jag missat att ta en 7200 lagrings/speldisk vid beställningen, råkade ta en 5400 rpm.

Har en intel ssd för windows och något ströspel, använder STEAM mycket så det fylls upp snabbt därför kör jag spel mest på 5400 rpm disken.

Nu till frågan tycker ni det är värt att skaffa en 7200 rpm? det är inte alls så jag upplever att något fungerar slött eller så, är mest ute efter om det blir någon skillnad. Vilken disk är mest värd då? kanske 10000 rpm tom?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/559842/2011-06-25

här är hela köpet, jag tycker allt fungerar bra, köpa en ny hårddisk och lägga till är inte så dyrt det är därför min petighet nosar på mig hela tiden Lika bra att göra det nu när man inte hunnit fylla allt för mycket.

Sen en sekundär fråga, om jag nu skulle köpa en ny disk. Slänger i den, kan jag då flytta över spelmappen som den är till nya disken eller måste jag ominstallera allt?

Mvh

Adrian

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h... som steamdisk. Kör själv numera endast spel från en sån disk, funkar perfekt.

Jag har kört spel på en äldre green disk(nån WD från 2006 eller så), och det var ingen trevlig upplevelse(microstutter hela tiden i princip, beroende på spel då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ah tack och bock beställer nog direkt haha fan blir mycket utrymma nu Har ju en bärbar också som bara har 2 år på nacken, den agerar filmdator

Hur funkar det då med att bara flytta över katalogerna? funkar det eller är det bara reinstall som gäller?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Jag notera att den du länka är en 3 gigs sata, är det värt att köra med en 6:a? om jag ändå ska köpa en ny tänkte jag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrii:

Jag notera att den du länka är en 3 gigs sata, är det värt att köra med en 6:a? om jag ändå ska köpa en ny tänkte jag.

Nej. Mekaniska hårddiskar i 7200RPM kan inte ens nå taket på s-ATA 1.5Gbps. s-ATA 3.0Gbps kommer duga bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag har kört spel på en äldre green disk(nån WD från 2006 eller så), och det var ingen trevlig upplevelse(microstutter hela tiden i princip, beroende på spel då).

Vad spelade du då..?

Lyckades utan problem spela (När spelen väl kom igång...) på en MAXTOR 120 Gb IDE 5400 rpm...tror den har iaf 5 - 10 år på nacken :)(satt i en gammal P4)

Edit*

Spelen var bla L4D2/CSS och BF BC2.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad spelade du då..?

Lyckades utan problem spela (När spelen väl kom igång...) på en MAXTOR 120 Gb IDE 5400 rpm...tror den har iaf 5 - 10 år på nacken :)(satt i en gammal P4)

Edit*

Spelen var bla L4D2/CSS och BF BC2.

Crysis var det nog då, hade visserligen en rätt dålig dator i övrigt så det var nog inte bara disken..

Skrivet av adrii:

Ah tack och bock beställer nog direkt haha fan blir mycket utrymma nu Har ju en bärbar också som bara har 2 år på nacken, den agerar filmdator

Hur funkar det då med att bara flytta över katalogerna? funkar det eller är det bara reinstall som gäller?

Steam kan man flytta över utan problem(inkl. alla spel som finns där då), andra spel beror det lite på, men oftast funkar det. Det är bara att testa.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

tack och bock!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34