RAID 1 med befintlig disk utan att förlora data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

RAID 1 med befintlig disk utan att förlora data?

Hej alla! Jag har en SSD systemdisk och en 1,5TB disk till mina dokument. Jag har också en 2TB disk till nästan bara backup. Nu har jag några frågor kring RAID. Om jag köper en identisk 2TB disk, kan jag då koppla in denna så att den kör i RAID1 med den befintliga 2TB disken? Jag förstår att det måste vara exakt samma disk samt att mitt moderkort stöder RAID. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R och det har så vitt jag förstår stöd för RAID.

Men kan jag koppla in en ny disk och köra denna i RAID 1 med den befintliga utan att datan på den befintliga disken går förlorad. Eller måste man ställa in diskarna i RAID 1 från början. Detta blev lite rörigt, men ni som läser det här är smarta så ni förstår säkert vad jag menar.

Tack på förhand!

//Lars

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av 3D-Art:

Hej alla! Jag har en SSD systemdisk och en 1,5TB disk till mina dokument. Jag har också en 2TB disk till nästan bara backup. Nu har jag några frågor kring RAID. Om jag köper en identisk 2TB disk, kan jag då koppla in denna så att den kör i RAID1 med den befintliga 2TB disken? Jag förstår att det måste vara exakt samma disk samt att mitt moderkort stöder RAID. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R och det har så vitt jag förstår stöd för RAID.

Men kan jag koppla in en ny disk och köra denna i RAID 1 med den befintliga utan att datan på den befintliga disken går förlorad. Eller måste man ställa in diskarna i RAID 1 från början. Detta blev lite rörigt, men ni som läser det här är smarta så ni förstår säkert vad jag menar.

Tack på förhand!

//Lars

Min första tanke är: Ja. Kommer ta en sjuhelsikes tid att synka dem dock. Och om du väljer fel HD att synka från...så raidar du med den nya disken som original = du förlorar all data. Så en varningens ord för det.

Det är samma procedur som när en spegling går sönder (endera går en HD sönder eller så tappar den synken). Det är logiskt att man kan skapa om speglingen utan att förlora data, eller hur?

Lycka till med raidandet

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Tack för ditt svar! Ja, det har du naturligtvis rätt i, det borde vara samma sak som om en disk i en befintlig RAID-konfiguration rasar. Det är jag som är så otroligt okunnig bara. Men hur gör man, jag monterar och ansluter hårddisken, men hur får jag diskarna att köra i RAID. Jag har inte en aning om hur det fungerar. Är det något man gör i BIOS eller finns det mjukvara som gör jobbet?

Och sedan en mycket viktig fråga. Om man har två diskar i RAID 1 och den ena disken går sönder, hur märker man det? Så man inte tror man är säker utan att vara det. Man vill ju gärna få en varning som inte går att missa om ena disken rasar. Och finns det någon mjukvara som är användbar för att hålla ordning på RAID-diskar o.dyl?

Och slutligen, hur lång tid tar det att kopiera över 2TB data från en vanlig intern disk till en annan? Om vi leker med tanken att disken är helt full. Och med vilken hastighet kopieras data mellan två interna 7200rpm-diskar?

Tack! // Lars

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av 3D-Art:

Tack för ditt svar! Ja, det har du naturligtvis rätt i, det borde vara samma sak som om en disk i en befintlig RAID-konfiguration rasar. Det är jag som är så otroligt okunnig bara. Men hur gör man, jag monterar och ansluter hårddisken, men hur får jag diskarna att köra i RAID. Jag har inte en aning om hur det fungerar. Är det något man gör i BIOS eller finns det mjukvara som gör jobbet?

Och sedan en mycket viktig fråga. Om man har två diskar i RAID 1 och den ena disken går sönder, hur märker man det? Så man inte tror man är säker utan att vara det. Man vill ju gärna få en varning som inte går att missa om ena disken rasar. Och finns det någon mjukvara som är användbar för att hålla ordning på RAID-diskar o.dyl?

Och slutligen, hur lång tid tar det att kopiera över 2TB data från en vanlig intern disk till en annan? Om vi leker med tanken att disken är helt full. Och med vilken hastighet kopieras data mellan två interna 7200rpm-diskar?

Tack! // Lars

Oj oj, mycket nu. Ska svara så gott jag men men det finns garanterat folk där ute med mer erfarenhet än mig:

Hur du sätter upp en raid beror på vilken typ du väljer att använda. Om du vill använda den raid som finns på moderkortet så har jag för mig att du måste in i bios eller i Raid settings när du bootar. Bör stå i din manual till moderkortet Om du vill använda mjukvaru raid (windows sköter raiden) så:
högerklicka på Dator -> Hantera -> diskhanteraren (osäker på namn). Där kan du göra allt som behövs.

Om du har ett separat raid-kort så är det antagligen vid uppstart som du initierar det också.

Tror du får varningar i windows om du skapat en raid. Om du kör hårdvaru raid så får du lov att installera drivrutiner i windows för det och det varnar i så fall, och mjukvaruraid så varnar windows.

Att skapa en 2 TB spegling...oj, timmar...:D

I7930@3.90 | RX480 | Intel 320 - 160 GB | 12 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Tänk på att RAID inte är synonymt med backup. Det är många som åkt på total dataförlust trots RAID.

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av davyp3:

Tänk på att RAID inte är synonymt med backup. Det är många som åkt på total dataförlust trots RAID.

Helt klart viktigt att tänka på. En annan sak på samma ämne är följande: en ny hårddisk är aldrig att lita på. Personligen litar jag mer på mina 300 (även om den börjar bli lite till åren och snart ska bytas ut) och 500 gig HD's än min relativt nya 1 TB HD. Om en hårddisk går sönder så är det nästan jämt under de första månaderna av användning. Om du köper 2 st HD's, helt nya, så är min rekommendation att bara lägga saker som du skulle stå ut med att förlora på dem. Åtminstone de första månaderna.

Du hade en 2 TB disk nu som har några månader på nacken? I så fall borde den ha gått förbi sin kritiska period *håller tummarna*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2004

Varför är inte raid synonymt med backup? Förklara gärna

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

kör 6x 10k rpm 300gb diskar i RAID 0 går fortarre en mina SSD i raid 0

Dock accesstiden är långsam ;D

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Danneboy:

Varför är inte raid synonymt med backup? Förklara gärna

För att det enbart skyddar på diskhaveri och inte alla andra saker som kan förstöra data. Några exempel är elaka virus som helt enkelt äter upp alla filer på båda diskarna, korrupta filer speglas på samma sätt som hela filer och korrupta filsystem slår ut båda diskarna lika effektivt. Vidare är det lite vanskligt att ha backup i datorn eftersom det fortfarande bara i princip skyddar mot ett rent haveri av en hårddisk. Mycket bättre att ha sina backuper på externa diskar som sedan ligger urkopplade i ett skåp. Då är det lugnt om det kommer en strömspik som grillar alla hårddiskarna eller om ett virus tuggar i sig exakt all data i hela datorn. Helst ska man ta två identiska backuper och förvara den ena i ett annat hus som ligger minst ett par hundra meter bort. Till exempel hemma hos föräldrarna eller hos en kompis. Det kan vara smidigt att göra en deal med en kompis så förvarar han din backup hos sig och du förvarar hans hemma hos dig. Då kan inte ens en brand förstöra alla viktiga filer. Själv förvarar jag en extern hårddisk i ett bankfack för det var smidigast för mig. Sen har jag en RAID1 i datorn som varje vecka kopieras till en NAS med RAID5 och dessutom tar jag periodvis backuper till två USB-diskar som ligger i ett skåp, detta utöver disken som ligger i ett bankfack.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24