SSD i gammal dator?

Permalänk

SSD i gammal dator?

Tjenix!
Skall hjälp min kusins fader med hans dator, och då jag tycker det är onödigt för honom att köpa en helt ny dator (den är ca 5 år gammal, och han surfar i princip bara på den), så letade jag runt lite efter hur det blev med en SSD i en gammal dator.

Jag hittade en sida där man påstod ett resultat på 470% bättre prestanda i benchmark ((Se här), men då man skall vara kritisk ville jag kolla här på forumet - Vad tycker ni?
Skall man tipsa om det, eller skall jag sätta ihop en billigare ny dator? (Om det nu är så att en uppgradering blir på tal om när jag rensat i registret mm).
Jag tror nämligen att det är det jag helst skulle vilja uppgradera på en äldre dator - det är ju trots allt den långsammaste komponenten.

Ang. Specifikationer på datorn:
Det var ett tag sedan jag kollade på dem, men jag är rätt säker på att den är en AMD, 2,4 GHz, och 512 MB DDR2/1 - mer kan jag inte minnas.

Tack på förhand!:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Om han nu inte ska ha en ny dator så skulle ju mer ram sitta fint också.

Permalänk
Medlem

SSD i gammal dator är en bra uppgradering, lite mer RAM-minne i den datorn skulle oxå sitta nice imho

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Knäckfrågan är varför han (du) vill uppgradera... Om det är långa laddtider för OS:et/program, då är en SSD rätt. Eller upplevs OS:et "segt", då kan det som nämnts ovan hjälpa med mer internminne (och/eller att byta processor). Men SSD kommer knappast utföra några under med datorns prestanda, du refererar till ett benchmark - men är det verkligen laddtiderna som är problemet med hans dator? Sedan, om du skall använda en SSD måste du ha "rätt" OS (anpassat för SSD) för att slippa fippla med alingment m.m.

Mitt tips är att prova med en ominstallation av OS:et först, brukar vara den största prestandahöjaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathanael:

Tjenix!
Skall hjälp min kusins fader med hans dator, och då jag tycker det är onödigt för honom att köpa en helt ny dator (den är ca 5 år gammal, och han surfar i princip bara på den), så letade jag runt lite efter hur det blev med en SSD i en gammal dator.

Jag hittade en sida där man påstod ett resultat på 470% bättre prestanda i benchmark ((Se här), men då man skall vara kritisk ville jag kolla här på forumet - Vad tycker ni?
Skall man tipsa om det, eller skall jag sätta ihop en billigare ny dator? (Om det nu är så att en uppgradering blir på tal om när jag rensat i registret mm).
Jag tror nämligen att det är det jag helst skulle vilja uppgradera på en äldre dator - det är ju trots allt den långsammaste komponenten.

Ang. Specifikationer på datorn:
Det var ett tag sedan jag kollade på dem, men jag är rätt säker på att den är en AMD, 2,4 GHz, och 512 MB DDR2/1 - mer kan jag inte minnas.

Tack på förhand!:D

Jag hade lagt pengarna på en billigare ny kontorsdator istället då komponenterna i den absolut billigaste datorn ofta utklassar de gamla datorerna. Speciellt om den gamla datorn också var en kontors/familjedator från början.

Ta denna t.ex: http://www.inet.se/artikel/1969658/hp-compaq-sg3-220sc
Jag är inte mycket för HP men den är betydligt mer prisvärd än en enstaka SSD till den gamla datorn. Dessutom så får ni en Win7 64-bit licens. Bara den är dyr i sig själv.

Men visst. Man kan ju inskaffa sig en SSD under tusenlappen och göra en ren ominstallation så bör det bli en tydlig prestandahöjning från vad man är van vid.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att en ominstallation skulle räcka till att datorn bra märkbart rappare. Äldre fäder är inte kända för att installera om datorerna så ofta så det kanske inte hänt på 5 år. Och detta kostar ju inget.
Som tidigare talare skrivit så är RAM minnet är det andra jag tänkte på men surfar han bara så borde 512Mb räcka, men visst han kanske har många läsare öppna samtidigt och tar minnet slut så börjar ju datorn swappa och då går det riktigt långsamt.
Tog en snabbtitt och mina 6st google chrome har tagit 400Mb av minnet.

Vet inte vilket windows han kör men prova oxå att stänga av allt färgglatt lull-lull i windows. Tror det ligger nånstans under Kontrollpanelen -> System -> System Settings -> Performance och tryck i "Adjust for best performance".
På en ny datorn märks det knappt men på gamla datorer med ont om minne kunde det göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Snålspara nu inte, sätt ihop en jäkeldator åt farsan så han får se på vad fräs innebär! e.x denna: http://www.inet.se/artikel/1517095/taurus-overkill-gamer-gtx5...

Skämt åsido så lär ju en ssd se till att det går snabbare för fashan, även ram (som tidigare nämnt) så blire speed off light

"Oh jävlar va snabb den blev!"

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

re

Med tanke på överig prestanda och värde i datorn (0-500:- beroende på vem du lurar ) så tycker jag att det är helt jävla onödigt med SSD då det kostar för mycket % sett.

Jag skulle köpa beg ramminne för en spottstyvel så han får 2gb iallafall möjligtvis köpa en ny vanlig disk och självklart installera om OS.