Burken totaldör plötsligt, Asus E35M1-I + Morex T3500

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Burken totaldör plötsligt, Asus E35M1-I + Morex T3500

Har nyss byggt ihop en Fusion-HTPC bestående av följande delar:

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB DDR3-minnen
Morex T3500 80W
Asus E35M1-I Deluxe
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB

Under tung belastning (XBMC-indexering + filmvisning + surfning) så totaldör datorn, dvs allt stängs av och bilden blir svart. Sedan måste man dra ut strömsladden för att kunna starta den igen. Kan det vara nätdelen som är dålig, eller är det något slags värmeskydd som hoppar in? Processorn ligger runt 70 grader vid tung belastning.

Tacksam för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Nu är det förmodligen inte det som är felet men dina minnen finns inte på Asus QVL för ditt moderkort.
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I_DELU...

Låter som värme, sök lite på forumet för tester och lösningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Tornado2251:

Nu är det förmodligen inte det som är felet men dina minnen finns inte på Asus QVL för ditt moderkort.
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_CPU_on_Board/E35M1I_DELU...

Låter som värme, sök lite på forumet för tester och lösningar.

Ja det verkar faktiskt vara minnena som spökar. Har läst en del nu och detta moderkort är riktigt kinkigt när det gäller minnen och deras inställningar. Har ställt in det mesta minnesrelaterat manuellt nu och hittills fungerar det! Jag lägger upp inställningarna här om det visar sig vara lösningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2007

70° låter inte som värmeproblem, även om symtomen låter som typiska värmeproblem.
Om du lyckas återstarta datorn fort, så gå in i bios och kolla temperaturen på CPU mm där.
Säger den fortfarande bara 70°C så är det något annat än värme som orsakar problemen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Moderkort med integrerade processorer är av någon anledning generellt sett extremt kinkiga med minnen, både när det gäller Intel och AMD. I vanliga datorbyggen bryr ju inte en själ sig om QVL-listan, men för integrerade system är det nästan ett krav att man håller sig till exakta produktnummer på listan. Asus "MemOK!"-finess är i sammanhanget ganska rolig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Jag kör samma moderkort och samma minnen och hitils har jag inte märkt något problem förutom att ljudet är osynkat till bilden. Men det chansar jag beror mer på min TV än minnena.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det var minnena som bråkade! Nu fungerar allt fint när jag ställde hastighet, spänning mm manuellt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Mr_Flash:

Det var minnena som bråkade! Nu fungerar allt fint när jag ställde hastighet, spänning mm manuellt!

Gött att det löste sig till slut! Vilka minnesinställningar kör du med nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av opt1:

Gött att det löste sig till slut! Vilka minnesinställningar kör du med nu?

Yes, riktigt skönt! Dessa kör jag med:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Jag har en en setup med samma moderkort och liknande minnen som du på gång. Får la se om jag behöver ställa om något för att det ska funka. Tack för att du delar med dig!