2 partitioner på en hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011

2 partitioner på en hårddisk.

Hej

Det är så att jag har delat in min externa hårddisk i 2 partitioner, i den ena är det en massa film, spel osv och i den andra Ubuntu. Men hur bootar jag den andra partitionen så att Ubuntu startas i början? Har försökt i BIOS men datorn bara bootar från min C: interna hårddisk som jag har windows 7 på då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Maj 2010

BIOS bootar från en disk inte en partition. Sen får man lägga på en bootladdare på den disken som har stöd för flera typer av OS. Den som finns med Ubuntu, GRUB, kan boota både linux och windows. Sök på typ "installing grub" så hittar du säkert nån bra guide...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Hej

Det är så att jag har delat in min externa hårddisk i 2 partitioner, i den ena är det en massa film, spel osv och i den andra Ubuntu. Men hur bootar jag den andra partitionen så att Ubuntu startas i början? Har försökt i BIOS men datorn bara bootar från min C: interna hårddisk som jag har windows 7 på då.

Installera wubi, då känner CMOS igen att det finns 2 OS och du får välja vilket du vill starta innan något av dem bootas

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011

Tror inte att ni förstog hur jag menade :). Jag har 2 hårddiskar i min dator. En intern med windows 7 på och en extern med 2 partitioner. alltså ena med film osv och andra partitionen med ubuntu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Eftersom att den är extern behöver du dessutom aktivera USB-boot i BIOS. Sedan behöver du bara ställa in så att BIOS väljer att boota ifrån din externa disk. GRUB ska på så sätt startas och boota Ubuntu.

Skickades från m.sweclockers.com