Lära sig programmering vart ska jag börja??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fnorken:

Det finns säkert fler som erbjuder liknande information.

Den här är rätt klassisk (och följer en av de legendariska böckerna): http://groups.csail.mit.edu/mac/classes/6.001/abelson-sussman...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Hej jag är 15 år och tänkte mig att jag skulle börja lära mig lite programmering och då är det ju ett par frågor först men jag börjar med vilken kunskap jag redan har inom programmering.

Det ändå jag kan är skriva lite i HTML då är det saker som att lägga ditt text, bilder, knappar, linka hemsidor via bilder, text eller knappar och lite till.

Frågor.
-Vart ska jag börja?? (testar lite HTML och JavaScript nu)
-Vad ska jag använda för programvara när jag programmerar?? (använder TextWrangler och funderar på XCode 4)
-Finns det något bra och gratis eller billigt program till mac för nybörjare?
-Finns det någon bra plats fysiskt eller virtuellt att lära sig lite (Ska börja 9an så inga gymnasium förslag)

Bara för att slippa vissa kommentarer ska jag göra det klart för mig att jag är INTE intresserad av att lära mig att göra spel (om inte det är ett bra sätt för att lära sig programmering) utan jag vill lära mig att göra program och arbeta mig uppåt med att göra mer och mer avancerade program med olika programmerings språk.
Är väl medveten om att man inte blir expert på en dag väl medveten om att man måste träna i år för att bli nå bra alls.

TheNewBoston på YouTube har flera tusen videos med Java,HTLM,mm.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ja men kan jag fortfarande göra ett sånt program i java?

Permalänk
Medlem

Själv började jag med python, insåg ganska snart att det inte var något för mig, specifikt då jag vill ha färdiga program för Windows och inte filer som måste köras via en konsol (kanske är möjligt nu?)

Hoppade direkt in på c++ och lärde mig lite grunder och gick nästan direkt vidare till win32...

Vissa säger att det är bra att göra det svårt för sig i början, andra tycker inte det, desamma gäller vilket språk du ska välja.
Men en sak är säker, lär du dig ett språk har du det lättare för ett annat.

Permalänk
Medlem

Then lets go java

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirtualIntent:

Tror du verkligen det är realistiskt att när man ska börja programmera för första gången i sitt liv att man börjar med att utvärdera de språken du nämnde? Antagligen har man inte ens någon idé om vad man vill göra mer än att man vill kunna skriva "något slags program".

Ja, egentligen. Lite basic research där man själv kommer fram till något intressant är aldrig fel, sen kan han ju fråga här och om det är ett av språken som kanske är mindre lämpligt så kan man ju länka till ett lite mer mainstream som verkar ha ungefär samma möjligheter.

För att göra det hela mera konkret, låt säga följande: regeringen bestämmer att programmering är en sån strategiskt viktig kunskap för landet så att det införs som ett ämne i grundskolan bredvid matematik, fysik, svenska, engelska, etc. Vilket programmeringsspråk (och programmeringsmiljö) ska skolorna använda för att lära ut detta ämne?

Om frågan hade varit "om du fått något mer påtvingat i grundskolan, vad tror du skulle hjälpa dig mest personligen?" så skulle jag nog svara spreadsheets/excel. Men programmering i grundskolan där folk har jättesvårt att förstå och är till stor del ointresserade av hur 3^3 räknas som 3*3*3 eller (2/3) + (1/6) = 5/6... Att introducera ett par andra baser att räkna i och försöka folk tänka i funktioner, klasser och med variabler samtidigt, Du inser att vi är ganska nichade som faktiskt tycker sånt är roligt?

Edit: Jag är ytterst allvarlig med att jag gärna hade lärt mig spreadsheets typ excel i grundskolan, i alla fall i gymnasiet utöver "datorkunskap" som ska trycka in väldigt dåliga förklaringar av hur datorer och OS fungerar, tillsammans med word/excel/powerpoint, webbläsare, etc., etc. i en 50p kurs... Kanske skulle kolla lite på det faktiskt, data är kul!

Min senaste giv är att HTML+Javascript är bra därför att det finns på alla datorer utan att man behöver installera nått extra och att det har en direkt praktisk relevans i meningen att en person som lärt sig det och är duktig på det kan i många fall få jobb utan vidare utbildning (även fast vidare utbildning antagligen är en bra idé).

Jag tycker att html och javascript introducerar en onödigt komplexitet, du ska lära dig html som inte har något med programmering att göra, kräver en webbrowser (alltid? misstänker inte men ändå) och det ger dig en ovanligt "interaktiv miljö" jämfört med andra språk (events och liknande), vilket jag tror kan göra övergången Javascript till ex. C onödigt svår, jämfört med andra hållet runt. Sedan vet jag inte om Javascript har fil-IO som brukar anses väldigt standard, eller interaktion med en databas. Jag tror just Html+javascript målar in TS onödigt mycket i ett webbutvecklingsfack.

Det var inte meningen att diskutera ett språk i en tråd som hittills sluppit "x vs y". Förlåt! =(

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Neh va fan ingen av er verkar ju kunna bestämma er för vad som är en bra start så jag tänker ladda hem Xcode och lära mig Objekt C hur svårt det än är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Neh va fan ingen av er verkar ju kunna bestämma er för vad som är en bra start så jag tänker ladda hem Xcode och lära mig Objekt C hur svårt det än är!

Haha, helt rätt! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Brukar vara exakt så! Jag tycker du dessutom gör helt rätt!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Skrivet av Fredras:

Nu börjar du tänka som en programmerare.