HP NC6400 CPU/Mainboard Multiplier Problem! "Konstigaste dator problem"
Hej!
Det kan börja så här ; Jag svär på heder och samvete, att Jag har läst och sökt på Sweclockers och många andra sidor som resultat av timmars av Googling innan Jag bestämde mig för att skapa ny tråd och be om er hjälp!
Först kommer Jag berätta hur det gick till med att hamna i det situtationen, och sedan kommer jag beskriva Problemet , Ni som inte har tid eller intresse av att veta hur situationen uppkomm vill jag att läsa från Punkt 2 och Ni andra som brukar ställa frågor och analysera situationen kring Problemet kommer jag beskriva det i Punkt 1.
Då kör vi igång!
# Punkt 1 #
Jag har haft min HP NC6400 (Nummer 1) i 3-4 År nu och har alltid varit nöjd och "stolt" över den Compaq Business Notebook som jag vill beskriva här strax:
Property Value
Manufacturer Hewlett-Packard
Family 103C_5336AN
Product Name HP Compaq nc6400 (UY5737TX9)
Version F.0B
Mainboard
Model 30AD
Version KBC Version 56.34
North Bridge Intel i945GM Revision 03
South Bridge Intel 82801GHM (ICH7-M/U) Revision A1
BIOS
BIOS Vendor Hewlett-Packard
Serial Number KJH1727ED8
BIOS Version 68YCU Ver. F.0B
Firmware Version 86.52
BIOS Date 09/05/2007
BIOS Size 1024 KB
BIOS Starting Segment E000h
DMI Version 2.4
CPU
Name Intel(R) Core(TM)2 CPU T7200 @ 2.00GHz
Cpu Socket Socket 479 mPGA
Max CPU Speed 2000 MHz
Memory
Maximum Capacity 4096 MBytes
Manufacturer Kingston HyperX
Memory Slots 2
Memory Type DDR2 PC5300
Som ni har förstått har den delad graphic Intel 945GM vilket gör att den drar mindre ström i jämför med de liknande modeller som har ATI graphic.
För ett bra tag sen så surfade Jag runt och sökte om artiklar angående NC6400 och då såg Jag rätt många som hade haft problem med en halv trasig eller bättre sagt svag Nätadaptern vilket levererade mindre Volt/Ampere och Datorn hade då blivit Oerhört seg och att CPU skulle överbelstas till 99% och att den skulle köra på mycket lägre frekvens än det som den var tillverkat för.
När jag köpte min NC6400 (Nummer 1) så kom den med Orginal Nätadaptern 65W 18,5V och Batteri 6Cell 55W som räckte till cirka 2-3 timmar. Med tiden så visade det sig att batteriet blir svagare men det var inget som Jag brydde mig om då Jaganvände datorn stationärt kan man säga! För cirka 1 år sen så slutade batteriet laddas eller så trodde Jag iallafall. Och efter ett tag fick jag problem med Nätadapterns Kontakt som gjorde att så fort man rörde sladden eller försökte flytta datorn så stängdes datorn av alltså någonting i kontakten var glapp men det var från Nätadapterns sida och inte Datorn.
Jag köpte ett nytt från 24.se för 300kr , hade inte råd med en Orginal som kostade 800kr !!!!! och vågade inte köpa en begagnad hellre...
Datorn funkade fint med den nya fake Adaptern och batteriet var fortfarande död!
Jag måste lägga till att jag Hade själv bytt CPU o HDD o Ram minne som tidigare var 1.6Ghz Dual / 80GB 5400Rpm/ 2Gb HP Nanya Technoligy och hade även lite extra reserv delar från min gamla NC6000 och lite mer Dator kunskaper än vanliga användare och stort intresse för bärbara datorns reparation mm!
För någon månad sen så såg Jag en annons på en NC6400 (Nummer 2) från en privat person som påstod att Datorn startas och WinXP kommer upp efter cirka 4-5 minuter men den är Oerhört seg och att han inte kunde åtgärda felet!
Det var som en gnista i hjärnan , tanken dök upp att Jag skulle köpa den och byta Nätadaptern och ha den som reserv datorn eller låta min Nc6400 #1 vila medan Jag kör med det nya NC6400 vilket har 512MB ATI graphic x1300 (64MB + resten delad) och bättre skärm WVGA+ !
Jag köpte datorn för ett ganska högt pris då den var "Defekt" !
Samtidigt passade Jag på att köpa ett Orginal Batteri 55W för att kunna använda den ena eller andra datorn utomhus också!
# Punkt 2 #
Family 103C_5336AN
Product Name HP Compaq nc6400 (RH484EA#ABD)
Version F.0B
Serial Number CND80129L0
SKU Number RH484EA#ABD
Mainboard
Model 30AC
Version KBC Version 56.36
North Bridge Intel i945PM Revision 03
South Bridge Intel 82801GHM (ICH7-M/U) Revision A1
CPU
CPU Name Intel(R) Core(TM)2 CPU T7200 @ 2.00GHz
CPU Code Name Merom
Vendor GenuineIntel
Number of Bits 64
Instruction Set MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, ET64, VMX, EST
Platform Name Socket 479 mPGA
Revision B2
Technology 65 nm
Original Clock 2000 MHz
Original System Clock 166 MHz
Original Multiplier 12.1
CPU Clock 2000 MHz
System Clock 165.9 MHz
FSB 663.4 MHz
Number of Cores 2
Core #1
Speed 995.1 MHz
Multiplier 6.0
Core #2
Speed 1990.3 MHz
Multiplier 12.0
Turbo Boost Not Supported
Virtual Technology Disabled
Hyper Threading Not Supported
Cache
L1 Data Cache 2 x 32 KBytes
L1 Instructions Cache 2 x 32 KBytes
L2 Cache 4096 KBytes
Memory
Memory Manufacturer HP - Nanya Technologii
Memory Capacity 2048 MBytes
Memory Slots 2
Memory Type DDR2 PC5200
Batteri
Current Voltage 11.15 V 11.15 V 11.15 V
Designed Capacity 55588 mWh 55588 mWh 55588 mWh
Full Charge Capacity 55588 mWh 55588 mWh 55588 mWh
Current Capacity 0 mWh
Levels
Wear Level 0 %
Charge Level 0 %
Bios
BIOS Vendor Hewlett-Packard
Serial Number CND80129L0
BIOS Version 68YCD Ver. F.0B
Firmware Version 86.54
BIOS Date 09/05/2007
BIOS Size 1024 KB
BIOS Starting Segment E000h
DMI Version 2.4
Graphic Card
Name ATI Technologies Inc Mobility Radeon X1300 [Hewlett-Packard Company]
HP NC6400 (Nummer 2) startar men är mycket långsam och så mycket som Jag har förstått så är det något fel på Multiplier då den har låst sig på 6X vid start men kan tvingas till 10 o 12 X med program så som RMClock men tänk på att installera Win7 Starter eller XP Professinal tar 3 timmar cirka då RMclock körs i Windows och inte när man installerar eller försöker starta OS !
Jag kollar CPUn med CPUZ / SIW / Everest Temp Multiplier Throttle Frekvens och Voltage , Det ser ut att Datorn startar med 6X Multiplier 997Mhz och är belastat med 99% och undervoltat till 0.95V i Windows eller innan starten, men Med hjälp av RMClock har Jag kunnat tvinga datorn att köra i Performance Läge och då bestämde Jag i "Performance Läge" in i RMClock Programmet för "Maximum Of ALL CPU Load" "P State 6 , 12X 1,175V" Och Trottle lika mycket som CPU Frekvensen !
Har försökt med många Överclock program att Överclocka till 10 eller 12 X för att slippa köra RMClock men Kan inte komma åt PLL !
Saker som Jag har testat eller gjort på datorn för att försöka fixa eller hitta felet på den datorn.
1. Har provat med annan HDD / Minnen / CPU (1.6Ghz T5500 och 2.0Ghz T7200 Liknande) och även Annan Heatsink och Fan från min andra NC6400(Nummer1).
2. Den datorn har en Nätadaptern på 18.5V 95W 4.7Ampere som startar datorn men är mycket långsam, Har försökt med min andra Nätadaptern på 18.5 65W 3.5Ampere och datorn startar blir kanske 5-10% snabbare men fortfarande oanvändbar , även RMClock inte kan hjälpa i det läget!
Den 95W Nätadaptern kan inte starta min Nc6400(Nummer1) även om den drar mindre ström 65W istället än 95W !!! Konstigt vad??
Jag hade tänkt mig att skaffa en Nätadaptern 19 95W från 24.se vilket kostar 400Kr men sen så såg Jag att Jag har även en Nätadaptern som tillhörde en Asus G91 gaming dator som min kompis hade och han fick problem med kontakt/sladden i den och fick ett nytt från Asus då det fanns garanti kvar, och av en slump så hamnade hans gamla Nätadaptern hos mig.
På Asus Nätadaptern står 19,5V 7.7Ampere 150W... Jag tyckte att det är inte hela världen med 0,5Volt för datorn, på undersidan av NC6400 står det 18,5-19 Volt 3,5-4,7 Ampere.
Och angående högre Ampere och därmed högre Watt så tolkade Jag så här att eftersom det är DC vi talar om så kan man tänka på en personbil som har ett bilbatteri på 12 Volt och 64Ampere, Har man ljudanläggning och många extra utrustning eller om man bara vill, så kan man stoppa i en 12Volt 100 eller 120 Ampere batteri , det gör inget! Det enda som är skillnaden är att man kanske kommer kunna lyssna eller ha radio/cdspelaren på i dubbelt så lång tid innan batteriet dör i jämför med 64Ampere batteriet!
Jag tog fram 95W Nätadaptern och klippte sladden och såg att det fanns 3tråd i den provade med Voltmätaren och såg att det är bara Svart och Röd som används där Svart är - och Röd + , Blåa hade ingen funktion tror Jag!
Sladden till Asus Nätadaptern var redan klippt där fanns det bara två tråd + och minus. Jag kopplade min 95W sladd(Röd o Svart) till Asus Nätadaptern och startade datorn den var kanske 5-10 % bättre än den gamla 95W Adaptern!
Jag provade met att koppla den till min NC6400(Nummer1) och den startade inte ! Ser ut som att den inte vill ha mer än 65W eller har överspännings skydd på något sätt!
3. Angående datorns Batteri så har jag köpt en 55W 6Cell Orginal , och det hade den lite laddning från början jag provade i båda datorer som Jag har och upplevt någonting mycket Konstigt att även min Gamla NC6400(Nummer1) Blir lika långsam med Batteriet inkopplad och samma med den andra !
Föröskte ladda batteriet , men det går inte Båda datorer visar att Batteriet laddas men den bara sjunker , Jag googlade mycket om det och såg att det är ett fel på Mainbord ;et på vissa NC6400 som uppkommer senare att de inte längre kan ladda batteriet men ingenting om att även en fungerande dator ska bli Långsam att köra på ett nytt batteri!!
Men glöm batteriet , det är ingenting som Jag bryr mig om ,Bara nämde det för att säga att Jag har provat det också!
Jag tror INTE att en ny Nätadaptern skulle lösa problemet, Jag måste säga att den inte ens drar 100W för att ASUS Nätadaptern som är 150W blir inte alls Värm ! När den var kopplad till ASUS G91 då var den så värmt att man inte kunde tro, Nu misstolka inte mig även min kompis nya ASUS Nätadaptern som han fick av ASUS blir lika värmt! Då den där datorn hade Quadcore och värsting graphic och 2HDD , external PCI-Ex Card Ljudkort och massa andra komponenter!!
Har du en bra förklaring till att varför just Nätadaptern skulle vara problemet blir Jag tacksam om du skriver här eller till mig.
4.Jag flashade Bios ;et igen till samma/sista version med bootable CD och det är ingenting. Jag gick in i Bios sidan och provade allt som Jag hade läst på nätet att Aktivera eller Avaktivera SATA Native Mode och ... Till slut så satte Jag inställningarna exakt som min Gamla NC6400 som funkar fint, men det hjälpte inte.
5.Jag tog UT HDD och DVD-ROM och av aktiverade Infrared och Wireless och Cardreader och andra fuktioner som inte var nödvändiga och försökte med att starta datorn med Live Linux varianter som Linspire och ERD och andra program men det hjälpte inte även i de OS som tar lång tid att starta är datorn Lika långsam som WIN XP och WIN7 Starter...
Men däremot när Jag kör med RMClock i WIN XP eller WIN7 Starter så är datorn felfritt så länge Windows är igång CPU Z visar att Multiplier växlar mellan 6x och 12x med 2.0Ghz CPU och med 1.6Ghz CPU mellan 6x och 10x och CPU Voltage är mellan 1.075 och 1.3 V det ör olika vid varje omstart, Ibland kan man välja i RMClock då har jag föröskt att välja lägsta/högsta någt där i mellan men datorn är lika snabbt som min Gamla NC6400(Nummer1) med RMClock igång !
Finns det några som har haft liknande problem eller någon som har något förslag?
Tack på förhand för era svar!