Tv-kort till HTPC:n, hur funkar det?

Permalänk

Tv-kort till HTPC:n, hur funkar det?

Tänkte kolla om någon kunde förklara lite snabbt hur det funkar med tv-kort.

Idag sitter jag på en HTPC jag byggt och det funkar prima till min full HD tv. Jag har comhem bas inbyggt i hyran dvs 1,2,3,4,5,6,8:an, och några skit kanaler som kommer analogt via ett vanligt tv uttag. Om jag skulle vilja ha mera kanaler och skaffar de kommer kortet automatiska koda av dessa eller krävs de massa saker för att koda av signalen eller hur funkar det?

Dock är de bara 1 kanal jag är ute efter och det är Animal Planet, gärna HD om de funkar via tv-kortet och de anloga uttaget. Någon som kan upplysa mig? Och i sånafall också ett tvkort som inte kostar så mycket.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

tjena:)

jag äger två 2 kort, 1 digital och 1 analogt/digitalt (både analogt och digitalt i ett), och jag kan endast använda det analoga till min vägg då det är analog signal därifrån.
Och om jag fattat det rätt så vill du ha från analogt till hdtv?
Om det är så, så tror jag det blir svårt, men du kan ju alltid köpa ett dvb-t kort som gör att du får signal från luften istället och inte kontakten i väggen.
Om du vill ha ett fullt Hd-tv kort, dvs dvb-t2 som är det nyaste, så kostar det en del idag (c:a 600-700 kr) pg.a av att det inte finns många (senast var det 2 på prisjakt).
Och jag har själv försökt att ta tv-signalen från boxen-tv kortet (i mediaportal) och det klarade inte min, utan då tror jag man får köpa en usb-kortläsare som kodar av signalen, och dom brukar också kosta en slant (osäker på vad).
Och en sådan kodar av signalen via usb, medan du kör ditt andra tv-kort också via usb eller pci.

OCh ber om ursäkt för konstigt skrivet, och fråga om jag förklarat dålig någon stans.

Och någon får gärna rätta mig om jag har fel någonstans.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

tjena:)

jag äger två 2 kort, 1 digital och 1 analogt/digitalt (både analogt och digitalt i ett), och jag kan endast använda det analoga till min vägg då det är analog signal därifrån.
Och om jag fattat det rätt så vill du ha från analogt till hdtv?
Om det är så, så tror jag det blir svårt, men du kan ju alltid köpa ett dvb-t kort som gör att du får signal från luften istället och inte kontakten i väggen.
Om du vill ha ett fullt Hd-tv kort, dvs dvb-t2 som är det nyaste, så kostar det en del idag (c:a 600-700 kr) pg.a av att det inte finns många (senast var det 2 på prisjakt).
Och jag har själv försökt att ta tv-signalen från boxen-tv kortet (i mediaportal) och det klarade inte min, utan då tror jag man får köpa en usb-kortläsare som kodar av signalen, och dom brukar också kosta en slant (osäker på vad).
Och en sådan kodar av signalen via usb, medan du kör ditt andra tv-kort också via usb eller pci.

OCh ber om ursäkt för konstigt skrivet, och fråga om jag förklarat dålig någon stans.

Och någon får gärna rätta mig om jag har fel någonstans.

Ok. Tror jag fattar hälften

Grejen är att jag vill ha 1 kanal i princip som inte finns med i bas utbudet från comhem som ingår i hyran och jag tror inte de säljer 1 kanal löst vilket suger då jag måste köpa flera för att just få den.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Ok. Tror jag fattar hälften

Grejen är att jag vill ha 1 kanal i princip som inte finns med i bas utbudet från comhem som ingår i hyran och jag tror inte de säljer 1 kanal löst vilket suger då jag måste köpa flera för att just få den.

Okej, vilken kanal är det?:)
Kan annars kolla på comhems sida och se vad som står där:D

Men det är nog mycket möjligt att du måste köpa ett helt kanalpaket för att få den, men det kan gå kanske:D:D

EDIT: det kanske är någon av domma?
http://www.comhem.se/comhem/tv/tv-kanaler/-/6446/6446/-/index...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, vilken kanal är det?:)
Kan annars kolla på comhems sida och se vad som står där:D

Men det är nog mycket möjligt att du måste köpa ett helt kanalpaket för att få den, men det kan gå kanske:D:D

EDIT: det kanske är någon av domma?
http://www.comhem.se/comhem/tv/tv-kanaler/-/6446/6446/-/index...

Animal planet är den jag vill ha. Jag har juh en full hd tv men eftersom jag har analogt kan jag inte få HD via den vanliga kabeln eller går de på något sett?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Animal planet är den jag vill ha. Jag har juh en full hd tv men eftersom jag har analogt kan jag inte få HD via den vanliga kabeln eller går de på något sett?

Verkar ju gå att beställa bara Animal Planet för 29 kr i månaden? Animal Planet verkar dock inte finnas i HD här i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Verkar ju gå att beställa bara Animal Planet för 29 kr i månaden? Animal Planet verkar dock inte finnas i HD här i sverige.

Animal planet HD finns hos comhem och canal digital

Det är lite svårare dock att få in "betal" kanaler i en dator. Man behöver en CA modul + tv kort. Det finns/fanns något som hette FireDTV, vet dock inte hur väl det fungerar/fungerade

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Animal planet HD finns hos comhem och canal digital

Det är lite svårare dock att få in "betal" kanaler i en dator. Man behöver en CA modul + tv kort. Det finns/fanns något som hette FireDTV, vet dock inte hur väl det fungerar/fungerade

AHa, var två olika kanaler. Kostade lika mycket

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att kunna titta på Animal Planet HD via en HTPC om du har Comhem som leverantör.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Animal planet är den jag vill ha. Jag har juh en full hd tv men eftersom jag har analogt kan jag inte få HD via den vanliga kabeln eller går de på något sett?

Okej,jag är inte speciellt säker på att animal planet finns som hd läge, men det ska säkert gå att få tag i från com hem tror jag dock:D

bilden med analogt i tv-en har jag ingen större koll på men det blir nog hyfsat (dock en bit kvar till hd).

Och om du ska se den i din dator så behöver du ett analogt tv-kort, men jag är inte säker på om du behöver en ca-modul om du tar signalen direkt från väggen (och inte luften, då behöver du en) så det skulle jag kollat upp mer noga först (själv får jag animal planet i min dator från vårat kanalutbud utan problem, med analogt)

Om du ska ha tv-kort, vill du ha usb eller pci isåfall?:)

Själv kör jag på detta, dock inget jag skulle rekommendera till dig pga nyare och billigare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63376

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

tjena:)

jag äger två 2 kort, 1 digital och 1 analogt/digitalt (både analogt och digitalt i ett), och jag kan endast använda det analoga till min vägg då det är analog signal därifrån.
Och om jag fattat det rätt så vill du ha från analogt till hdtv?
Om det är så, så tror jag det blir svårt, men du kan ju alltid köpa ett dvb-t kort som gör att du får signal från luften istället och inte kontakten i väggen.
Om du vill ha ett fullt Hd-tv kort, dvs dvb-t2 som är det nyaste, så kostar det en del idag (c:a 600-700 kr) pg.a av att det inte finns många (senast var det 2 på prisjakt).
Och jag har själv försökt att ta tv-signalen från boxen-tv kortet (i mediaportal) och det klarade inte min, utan då tror jag man får köpa en usb-kortläsare som kodar av signalen, och dom brukar också kosta en slant (osäker på vad).
Och en sådan kodar av signalen via usb, medan du kör ditt andra tv-kort också via usb eller pci.

OCh ber om ursäkt för konstigt skrivet, och fråga om jag förklarat dålig någon stans.

Och någon får gärna rätta mig om jag har fel någonstans.

Du har ganska mycket fel i det du skriver. Att få comhems digitala utbud in i en HTPC är väldigt enkelt. Dock måste du ha ett DVB-C tv kort med en CA modul. Jag hade detta när jag bodde i ett comhem hus och fick in det digitala utan problem. När det gäller HD kanalerna så är det en annan sak. För det måste du använda comhems box och då paras kortet med boxen tyvärr.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Du har ganska mycket fel i det du skriver. Att få comhems digitala utbud in i en HTPC är väldigt enkelt. Dock måste du ha ett DVB-C tv kort med en CA modul. Jag hade detta när jag bodde i ett comhem hus och fick in det digitala utan problem. När det gäller HD kanalerna så är det en annan sak. För det måste du använda comhems box och då paras kortet med boxen tyvärr.

asså, då har jag missuppfattat...

Om han har alla kanaler från väggen analogt, hur hade du tänkt att han skulle få digitalt då??????:O:O
Jag har själv bott i ett comhem hus och där funkade endast mitt analoga kort, men kan ju vara olika.
hd-tv kan ha få om han beställer alla sina kanaler i hd, dock så tror jag att det blir en rejäl hacka dyrare.
om han tar och lägger till animal planet till sitt analoga utbud genom väggen så tror jag han kan skippa det, men kan ha fel.
Och ja, om han skulle få in digital-tv i sin vägg så så är det dvb-c som han ska ta i datorn:D

Hoppas jag skrev bättre denna gång:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det är klart dom skickar digitala signalerna via väggen med. Hur skulle annars digitalboxen funka Har man ingen digital box så får man bara in dom analoga signalerna om inte ens tv även klarar av digitala.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Det är klart dom skickar digitala signalerna via väggen med. Hur skulle annars digitalboxen funka Har man ingen digital box så får man bara in dom analoga signalerna om inte ens tv även klarar av digitala.

där jag bor nu, och förra stället så fick jag bara analoga signaler, dock så ska jag testa med en digitalbox för skojjs skull:D

TS: ring till comhem och se vad dom säger, och får du digital sändning så är det ett dvb-c kort du ska ha och får du analog så är det analogt kort (pal tror jag det heter)=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av Torach:

Du har ganska mycket fel i det du skriver. Att få comhems digitala utbud in i en HTPC är väldigt enkelt. Dock måste du ha ett DVB-C tv kort med en CA modul. Jag hade detta när jag bodde i ett comhem hus och fick in det digitala utan problem. När det gäller HD kanalerna så är det en annan sak. För det måste du använda comhems box och då paras kortet med boxen tyvärr.

Skrivet av bourne94:

asså, då har jag missuppfattat...

Om han har alla kanaler från väggen analogt, hur hade du tänkt att han skulle få digitalt då??????:O:O
Jag har själv bott i ett comhem hus och där funkade endast mitt analoga kort, men kan ju vara olika.
hd-tv kan ha få om han beställer alla sina kanaler i hd, dock så tror jag att det blir en rejäl hacka dyrare.
om han tar och lägger till animal planet till sitt analoga utbud genom väggen så tror jag han kan skippa det, men kan ha fel.
Och ja, om han skulle få in digital-tv i sin vägg så så är det dvb-c som han ska ta i datorn:D

Hoppas jag skrev bättre denna gång:D

Skrivet av bourne94:

där jag bor nu, och förra stället så fick jag bara analoga signaler, dock så ska jag testa med en digitalbox för skojjs skull:D

TS: ring till comhem och se vad dom säger, och får du digital sändning så är det ett dvb-c kort du ska ha och får du analog så är det analogt kort (pal tror jag det heter)=)

Okej. Ska kolla med comhem om de går att köpa till den och om de går i HD.

Sitter på en LG LD450 Full HD tv som ska ha slot in för en sådan tv modul. Samt min HTPC som är kopplad via supra HD kabel och den är kopplad till 100mbit nätet. Så jag skulle kunna dra signalen antingen via analoga nätet i huset som kommer från bottenvåning där har comhem något "serverum aktigt" eller dra den via nätet om de går. Dock vill jag hellre belasta analoga linan.

Men går de att t.ex bara få HD på animal planet och skita resten eller?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Okej. Ska kolla med comhem om de går att köpa till den och om de går i HD.

Sitter på en LG LD450 Full HD tv som ska ha slot in för en sådan tv modul. Samt min HTPC som är kopplad via supra HD kabel och den är kopplad till 100mbit nätet. Så jag skulle kunna dra signalen antingen via analoga nätet i huset som kommer från bottenvåning där har comhem något "serverum aktigt" eller dra den via nätet om de går. Dock vill jag hellre belasta analoga linan.

Men går de att t.ex bara få HD på animal planet och skita resten eller?

Okej, jag tror du inte kan få animal planet via hd (om det går) och sedan resten som du har i samma uttag, dock om du kanske kör med 2 olika anslutningar men är lite tveksam på den saken.
Men fråga comhem först för att vara på den säkra sidan, och kom tillbaka och skriv vad dom sa:D:D

Men du skall ha det via din htpc, eller direkt till tv-en?:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, jag tror du inte kan få animal planet via hd (om det går) och sedan resten som du har i samma uttag, dock om du kanske kör med 2 olika anslutningar men är lite tveksam på den saken.
Men fråga comhem först för att vara på den säkra sidan, och kom tillbaka och skriv vad dom sa:D:D

Men du skall ha det via din htpc, eller direkt till tv-en?:D

Kan ta de till båda men till tvn direkt är juh enklast då min LD450 har alla ingångar som behövs och finns de inte kan man alltid skaffa ett pci express kort och koppla till datan så de går via hdmi till tvn.

Min LD450 klarar av en s.k.a DVB-C modul men de kostar massa extra antar jag att skaffa en sån och sen ha extra kanaler på abonemanget men de kanske är billigare än skaffa ett bra tvkort och dra allt via datorn eller vad tror ni?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Kan ta de till båda men till tvn direkt är juh enklast då min LD450 har alla ingångar som behövs och finns de inte kan man alltid skaffa ett pci express kort och koppla till datan så de går via hdmi till tvn.

Min LD450 klarar av en s.k.a DVB-C modul men de kostar massa extra antar jag att skaffa en sån och sen ha extra kanaler på abonemanget men de kanske är billigare än skaffa ett bra tvkort och dra allt via datorn eller vad tror ni?

jag har ingen koll på hur det är med en ca-modul direkt till tv-en då jag inte ens har platt tv:P

Men om du ska ha dvb-c kort till datorn så tror jag att jag skulle tagit detta:)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=253783
Värkar funka fint:)

Lite offT kanske, men är inte detta väldigt billigt? (passar nog kanske inte ts)
http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:2813206

EDIT: såg att det gick lite snabbt i slutet, fanns inte på lager.
Så det tar jag tillbaka:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Comhem har förutom det analoga basutbudet också ett digitalt basutbud som är okrypterat. Men det är i princip samma kanaler som finns i det marksända digitala nätet okrypterade, alltså några SVT-kanaler, TV4 och TV6 tror jag. Med abonnemang kan man få fler kanaler digitalt, även Animal Planet men det är bara standardupplösta versionen som funkar i dator. Enda HD-kanalerna som funkar i dator är SVT1HD och SVT2HD. För att få in betalkanaler i datorn behöver man en kortläsare till datorn förutom ett DVB-C kort.

Tyvärr är Animal planet ganska hårt komprimerad, ingen större upplevelse att kolla på naturprogram i den kanalen (åtminstone SD-versionen). HD-versionen av kanalen har jag tyvärr inte. Jag har inte koll om Animal Planet HD finns i comhem men finns det så är det en HD-box från comhem med abonnemang som du behöver för att kunna se på den. Har ingen aning om den är hårt komprimerad även i HD.