Permalänk
Medlem

Sjukt varm processor!

Tjena! Jag har en Intel i5 3,3Ghz 2500K processor, köpt för drygt 2 månader sedan. Jag har alltid tyckt att processorn varit väldigt varm (Normal läge med lite smått uppe ~60. Aldrig kallare än 40) så jag körde ett Prime 95 test, där jag fick upp skrämmande siffror. (Vill notera att jag stängde ner Prime 95 efter att processorn visat sjuka siffror, vilket hände på 3 sekunder.)

Core 0: 98 Grader
Core 1: 98 Grader
Core 2: 97 Grader
Core 3: 91 Grader

Vad är fel? Är det något fel?

Vill tillägga att på "Real Temp 3.60" visar:

Core 0: LOG
Core 1: LOG
Core 2: LOG
Core 3: OK

/Kr1lle

Permalänk
Medlem

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Real-Temp.sht...

ladda ner betan.

Men sitter processor kyllarn ordentligt?

Orginal kylarn?
Du kan ha för mycket/förlite kylpasta. (la du dit egen kylpasta?)

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Jag fick bara hem processorn och har ingen kylarpasta där. Ska kika om den sitter åt ordentligt. Inget överklockat. Original kylare, ja.

Permalänk
Skrivet av Kr1lle:

Jag fick bara hem processorn och har ingen kylarpasta där. Ska kika om den sitter åt ordentligt. Inget överklockat. Original kylare, ja.

Ingen kylpasta = döden

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

orginal kylarn har redan påsatt kylpasta. Så det bör vara att den sitter löst.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

Jag fick bara hem processorn och har ingen kylarpasta där. Ska kika om den sitter åt ordentligt. Inget överklockat. Original kylare, ja.

Beror helt klart på originalkylaren. Det sitter redan (en mindre bra) kylpasta applicerad på kylaren som följer med och varken den eller kylaren lämpar sig särskilt bra för stresstest likt Prime95.

Ett förslag är att du letar reda på en annan CPU-kylare som har bättre värmeledningsförmåga, exempelvis Cooler Master 212+.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Windir87:

Beror helt klart på originalkylaren. Det sitter redan (en mindre bra) kylpasta applicerad på kylaren som följer med och varken den eller kylaren lämpar sig särskilt bra för stresstest likt Prime95.

Ett förslag är att du letar reda på en annan CPU-kylare som har bättre värmeledningsförmåga, exempelvis Cooler Master 212+.

Fast att det inte är bästa möjliga kylpasta gör inte så stor skillnad. Kan skilja 2-3 grader med sämre kylpasta mot de riktigt bra sorterna.

Jag hade testat att montera om processorkylaren. Och tagit bort eventuellt damm såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag satte i den lite hårdare. Var tydligen så att när jag klickat i den hade bara ena hörnet klickat i ordentligt, så de andra tre har fått mindre kylning, vilket visar att bara en kärna var okej.

Jag tryckte i den lite hårdare, och har snart kört klart hela Prime 95 testet. Maximalt var den uppe på 90, och låg runt 88 grader i några minuter, dock var den nere på 33 när jag startade datorn (dvs en drastisk sjunkning)

Är 90 onormalt för min kylare, eller helt normalt? Ska se om jag inte kan trycka i den ännu bättre, tror den fortfarande sitter lite löst. Men en klar bättring blev det ju i alla fall, från 98 grader på 3 sekunder, till helt Prime 95 test på maximalt 90 grader.

Vad för grader på processorn är normalt för ett Prime 95 test?

Alla kärnor har hela tiden visat "OK" istället för "HOT" eller "LOG" som innan.

Permalänk
Medlem

Med stockkylaren så kan jag tänka mig att 90 är normalt.
Jag rekommenderar att du byter till en bättre kylare, det gör nog de flesta för en processor, de som hänger med i lådan är aldrig speciellt bra. 90 grader är väldigt, väldigt varmt för en CPU.

Permalänk
Medlem

Intel kylarna kan vara lite trixiga ibland att få på. Grejen är att push pinsen måste vara skruvade i rätt läge när du sätter i den. Bör vara pilar på pinsen. Och dom pilarna visar vilket håll dom ska vara skruvade när man plockar av dom. Så i ditt fall ska dom vara skruvade åt andra hållet pilen pekar.

Normal temp för en oklockad intel bör ligga på runt 70-75 vid prime 95 stress test.

Över 80 grader är icke bra.

EDIT: prova också kör Coretemp. Den ger väldigt bra temp mätningar på kärnorna

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Min 2500k hade jag i +90grader de första dagarna, tryckte lite på kylaren och vipps 65grader.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Satsar nog på en bättre kylare.
Angående kylaren och Intel har jag bara ett ord att säga - SKIT.

Jag höll på 1h med att försöka fixa den, tillslut gav jag upp, gick o la mig och bad pappa kolla på det. Med ljus, speglar under kylaren och två mejslar lyckades vi bända upp spärren och få upp den sista. (Tre stycken gick att få upp normalt, den sista var otroligt svår).

När vi fått upp dom såg vi till vår förskräckelse att åt det håll pilarna pekar, låser man upp spärrarna. (I 99% av alla grejer här i världen visar pilarna hur den ska LÅSAS och inte öppnas.) Så vi har alltså slösat bort 2h av våra liv på en skitsak. Lite komiskt dock, haha

Tack i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr1lle:

Tack för svaren! Satsar nog på en bättre kylare.
Angående kylaren och Intel har jag bara ett ord att säga - SKIT.

Jag höll på 1h med att försöka fixa den, tillslut gav jag upp, gick o la mig och bad pappa kolla på det. Med ljus, speglar under kylaren och två mejslar lyckades vi bända upp spärren och få upp den sista. (Tre stycken gick att få upp normalt, den sista var otroligt svår).

När vi fått upp dom såg vi till vår förskräckelse att åt det håll pilarna pekar, låser man upp spärrarna. (I 99% av alla grejer här i världen visar pilarna hur den ska LÅSAS och inte öppnas.) Så vi har alltså slösat bort 2h av våra liv på en skitsak. Lite komiskt dock, haha

Tack i alla fall!

Det står väl annars i manualen hur man ska göra?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Haha faktiskt inte. Inte den jag hittade i alla fall. Den visade bara att skruvarna skulle ner och vridas, har jag för mig. Kollade det efter 10min nämligen.

Permalänk
Skrivet av Kr1lle:

Haha faktiskt inte. Inte den jag hittade i alla fall. Den visade bara att skruvarna skulle ner och vridas, har jag för mig. Kollade det efter 10min nämligen.

hade du läst, ParasiteX inlägg så hade du sparat 2h arbete

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w