Permalänk

Plugg och videoredigering

Tjena jag skapade en tråd för ett tag sedan men undrar fortfarande lite småsaker.

Jag har en budget på (numera) runt 10-11k och behöver en dator till mestadels videoredigering och studier men även till lättare spel (typ Heroes of newerth m.m) och har kollat på massor av datorer men kan inte särskilt mycket om laptopar.

Dock har det nu kommit ett tips som dykt upp i varje affär jag gått till och vänner jag pratat med, och det är att köpa en Macbook Pro för 10 490. Är det värt att göra det köpet eller ska jag försöka satsa på att få tag på en vanlig PC istället och isåfall vilken borde man satsa på?

PS: jag tackar så mycket för men jag åker iväg i två veckor till fjällen tidigt imorgon så jag kommer nog inte att svara på ett tag men är tacksam för alla som hjälper mig hitta rätt!

Permalänk
Medlem

Mac är inte särskilt prisvärda, om du inte värdesätter att det är just en Mac väldigt högt.

http://www.inet.se/artikel/1968980/msi-ge620dx-293ne-geforce-... - Där har du något att börja med iaf.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Det är inte jätteviktigt med Mac men jag har hört att dom ska vara bättre på just videoredigering än vad en vanlig PC är. Datorn du visade verkade rätt så bra, tack för snabbt svar btw.

Permalänk
Medlem

skulle ju hellre köpa en macbook air 13 tum för samma pris då, är väl samma prestanda?
Jag vet dock inte hur det går att spela spel med utan dedikerat grafikkort.
Frågan var du värdesätter, Apple kostar mycket, men ser bra ut och är lätta och bra batteritid. Men är inte speciellt tåliga datorer du får vara rädd om den så den inte går sönder helt enkelt.

Skulle du värdesätta hållbarhet och garanti,skulle jag köpa Lenovo x220.(såklart bra battritid och lätta också) Utseendet är tycke och smak. Dom är i särklass dom mest hållbara datorerna som finns, 3års garanti mot Apples ynkliga 1år.
kostar http://www.dustinhome.se/lenovo-thinkpad-x220-ci5-25-4gb-320-...
Utan IPS skärm 13 000kr

Vilket är för mycket pengar, men om du köper genom http://campusdiscount.de/ som är väldigt populärt på sweclockers bland annat. Så kan du som student köpa denna dator för 9000kr med i5 sandy bridge processor, 10timmar batteritd, 12,5tums IPS skärm, 1,5kg
Och då får du världsgaranti i 3år, svenskt tangentbord (spillskyddat), allt skickar direkt från lenovo's fabrik, Du kan konfiguera datorn bäst du vill, antal ram, hårdisk,ssd, Du kan ha båda hårddisk och SSD samtidigt, men då kan du inte ha 3G då den tar upp den platsen. etc!

EDIT: fördelen med Mac framför dom flesta andra datorer på märknanden är att dom har IPS skärm= bättre bildkvalite,betrakningsvinklar. Det är allt, mjukvaru mässigt är knappast apple bättre, snarare säme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa1000:

Det är inte jätteviktigt med Mac men jag har hört att dom ska vara bättre på just videoredigering än vad en vanlig PC är. Datorn du visade verkade rätt så bra, tack för snabbt svar btw.

Det beror ju på vilken mjukvara du använder, vill du ha något som är Mac-exklusivt så blir det väl svårt, men har svårt att se att något som finns till Mac inte skulle finnas till windows? Däremot har du ett extremt mycket större utbud till Win.

Thinkpads är ett hyfsat säkert kort ifall man vill ha något som är mer hållbart än normen!

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Jag har kollat upp lite med mjukvaror och sett att Final Cut bara finns till Macen men det ska väl inte vara något problem då man kan duel boota datorn till både Mac och PC? så just nu tänker jag bara på så mycket prestanda för pengarna som möjligt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa1000:

Jag har kollat upp lite med mjukvaror och sett att Final Cut bara finns till Macen men det ska väl inte vara något problem då man kan duel boota datorn till både Mac och PC? så just nu tänker jag bara på så mycket prestanda för pengarna som möjligt xD

dock blir batteritiden sämre, kanske andra problem också.

ja men vill du ha så mycket prestanda för pengarna så behöver du inte våran hjälp då är det bara att jämföra komponenter
självklart är Apple uteslutet

kolla in MSI som sagt, deras nya serie som webhallen bland annat har.

lycka till