USB 3.0 lönt till externa diskar?

Permalänk
Medlem

USB 3.0 lönt till externa diskar?

Är på jakt efter en extern 2 tb disk och är lite konfunderad ifall jag ska välja en med USB 3 eller 2. Prisskillnaderna är ganska stora och såvitt jag vet har man väl knappt maxat USB 2 än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är på jakt efter en extern 2 tb disk och är lite konfunderad ifall jag ska välja en med USB 3 eller 2. Prisskillnaderna är ganska stora och såvitt jag vet har man väl knappt maxat USB 2 än?

HDDs klarar av hastigheter det dubbla av vad USB2 klarar av. Problemet är att extremt få USB2 kontrollers klarar av att hålla specifikationens max hastighet, och ofta hamnar runt hastigheter av 30-40mb/s exclusive overhead. En vettig HDD klarar hastigheter av +100mb/s.

Permalänk
Medlem

480 / 8 = 60Mb/s
Som eXale skriver så är nog 30-40Mb/s mer troligt, min samsung 2TB (innehåller iofs bara en 5400rpm disk) ligger ungefär på den hastigheten.
Behöver du snabbare än så?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Beror även på rotationshastighet, men vissa diskar, som min 5900rpm 2TB seagate klarar 140+ MB/s längre perioder. Du hittar ofta diskar av denna typ i externa enheter. USB 2.0 är speccat för 480Mb/s, vilket ger 60 MB/s, vilket är i bästa fall.
USB 3.0 klarar mycket högre hastigheter, och om disken även klarar de (långsamma 2,5"-diskar maxar ofta bara precis USB 2.0, då är det ingen poäng) så lär du få mycket högre hastigheter.

Permalänk
Medlem

En jämförande test med en ganska slö disk:

USB 3.0:

USB 2.0:

En ganska stor skillnad som vore ännu större med en snabbare disk. USB3.0 ger i princip samma hastighet som man får med SATA medans USB2.0 endast ger 33 MB/s.

Testet gjordes med en gammal WD 1TB 5400-varvs Green disk monterad i ett Hiyatek Aurora USB3.0 chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593947

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha, ja då var det rätt stor skillnad ändå. KAnske är värt att investera i en USB 3 då. Tackar för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaha, ja då var det rätt stor skillnad ändå. KAnske är värt att investera i en USB 3 då. Tackar för all hjälp.

Ja, å andra sidan så kan man ju som sagt hitta fynd när det gäller USB 2.0 diskar. Skall den inte användas så mycket/ofta så kanske den hastigheten räcker.

Men för USB 3.0 så kan jag varmt rekommendera det Hiyatek chassi som jag använder i testen ovan. Har man en hårddisk över så är det ett billigt alternativ men även med köp av en ny HD så blir det kanske inte mycket dyrare än en färdig lösning (i en del fall rent av billigare) och det tar typ 5 minuter att sätta ihop. Det chassiet är lite bastantare och har en trevlig finess - strömbrytare så man kan låta kablarna sitta i om man vill.

Hade tänkt skriva en liten recension på bloggen om den men det verkar som att bloggaren i mig tagit semester... ;/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

480 / 8 = 60Mb/s
Som eXale skriver så är nog 30-40Mb/s mer troligt, min samsung 2TB (innehåller iofs bara en 5400rpm disk) ligger ungefär på den hastigheten.
Behöver du snabbare än så?

Faktum är att tillverkarna bakom USB ljuger lite. Det är 60 MB/s som du skriver, det är halv-duplex, vilket betyder att du bara kan skicka cirka 30 MB/s i vardera håll samtidigt. Normalt så brukar man komma lite över detta (typ 35 MB/s som mest). Så USB 2.0 är väldigt, väldigt utdaterat på externa hårddiskar i min mening.

USB 3.0 känns också fattigt då det ligger på 5 Gbit/s, men den råa datahastigheten ligger på cirka 4 Gbit/s, och efter protokoll overhead ligger man på cirka 3.2 Gbit/s vilket är cirka 400 MB/s. Något som dagens SSD-enheter kan prestera utan problem. Därför kör vissa tillverkare på exempelvis Thunderbolt/extern mSAS för större lagringssystem.

Oavsett, ska man köpa en disk idag bör man köpa USB 3.0 enligt min mening. USB 2.0 är som tidigare sagt otroligt utdaterat och bör undvikas så gott som det går.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+