Nån ide att byta från sata 2 till 3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungskile
Registrerad
Jan 2006

Nån ide att byta från sata 2 till 3?

Sitter med en corsair force 60 i min spelburk nu men börjar få platsbrist på den, dessutom så har jag en mekanisk disk i min htpc...den låter väldigt mycke i förhållande till allt annat i htpcn så därför funderar på att byta upp mig till en 120 i spelburken och sätta F60 i htpcn istället.

Men då kommer ju den stora frågan om det är nån ide att köpa en sata 3 disk eller om det "räcker" med en sata 2? Kommer jag märka nån skillnad i windows / spel?
Eller är det fel ställe att spara en 500 lapp?

Gärna feedback från nån som bytt från 2 till 3. Vet att den är snabbare men märker man det?

Kanske ska nämna att det är vertex 2 eller 3 jag har funderat på, verkar ju enligt http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011 som att vertex är bättre än force diskarna.

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg/Vimmerby
Registrerad
Jan 2011

SATA-gränssnittet gör ingen skillnad, det är disken som gör det. Sedan finns en del med SATA 2 som är så snabba att de slår i taket vilket brukar ske runt 270MB/sek. Ta en titt i Sweclockers SSD-test och jämför med den du har. Den verkar dock inte vara testad på Swec. Länkar från Prisjakt.

Huruvida man märker det kan jag inte svara på.

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Det är skillnad mellan en bra disk som kör med sata 6gbit/s och en som kör 3gbit/s. Hur mycket man märker av det är omöjligt att säga, men skillnaden en vanlig disk och din F60 kommer troligen att upplevas som större. Vill man ha en vettig disk med sata 3gbit/s så är det nog intel 320 som gäller i dagsläget, vertex 2 120gb och Corsairs motsvarighet presterar inte så bra som dom var en gång i tiden. I samband med övergång till 25nm så blev prestandan klart sämre för de modellerna.

Vid sata 6gbit/s så är Crucials m4 i mitt tycke den mest prisvärda, billigare än intels 510 och ungefär samma prestanda. Vill man ha den snabbaste disken i den storleken så är det Vertex 3 MI som presterar bäst, dock ska man vara medveten om att det finns de som har problem med de diskarna. Verkar vara fixat för de flesta iom senaste firmware, men har man otur så...

Kort sagt, i mitt tycke denna ranking:

Sata 3gbit/s:
Intel 320: ok prestanda och stabil (trots firmwarebuggen som drabbat ett fåtal)

Sata 6gbit/s:
Crucial m4 (mest prisvärd, bra prestanda och bra pris)
Vertex 3 MI (snabbast men med problem för vissa)

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.