Corsair Force GT 120 BSOD

Permalänk
Medlem

Härligt att höra att det funkar med FW-uppdateringen för er! Funderar själv på en GT men jag har varit lite rädd för att köpa en då jag hörde om problemen med sandforcekontrollern.

Permalänk

Har kört en force GT 120 i ca en månad nu i min laptop utan problem, trodde nästan att force GTn inte hade några BSOD problem, men tydligen har vissa det iaf.

Undrar om jag borde uppgradera firmware till 1,3 som tydligen skall fixa BSOD problem om jag inte har några problem med disken. Kanske lika bra att göra det innan något problem dyker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanderWilliams:

Har kört en force GT 120 i ca en månad nu i min laptop utan problem, trodde nästan att force GTn inte hade några BSOD problem, men tydligen har vissa det iaf.

Undrar om jag borde uppgradera firmware till 1,3 som tydligen skall fixa BSOD problem om jag inte har några problem med disken. Kanske lika bra att göra det innan något problem dyker upp?

"If you are stable with the current 1.2 firmware and do not have issues, we suggest that you do not flash your firmware."

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=97417

Visa signatur

Asus Maximus VI Extreme - i7 4790k - Corsair Dominator Platinum 32GB 1600MHz - EVGA GTX 980Ti Hybrid - Samsung 830 256GB - EVGA Supernova G2 1000W - Corsair Carbide Air 540 - EK Predator 240 - Asus Swift PG279Q - Dell U2711

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite tveksam. Har funderat på att köpa en Corsair Force 3 120 GB, men efter era problem vågar jag nästan inte köpa den längre. När det kommer till flasha i BIOS, så är jag helt grön, och vågar knappt göra det. Tittade sen på Crucial m4 SSD 2,5" 128GB, och den verkar vara lite stabilare. Men, ingen som har tips till vilken SSD som är snabb och stabil för runt max 2000 kr? (Ville inte skapa en ny tråd, så lånade denna lite )

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Har precis köpt ny dator med en GT och den började krångla redan i början först så hände inget när jag försökte partiornera disken den bara stannade och muspekarn snurrade. Så Satt vi Disken i 3Gbit porten ist och installationen gick som den skulle, efter det såg jag en Marvell update i windows update. Körde den och startade sedan om på 6 Gbit sen nästa dag och framöver har jag fått BCOD och ibland frys (förmodligen frys före BCOD) när jag kopplar om den till 3 Gbit porten så funkar det utan problem. Thoughts?

Jag har ett ASUS P8P67 Deluxe moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerEdge:

Har precis köpt ny dator med en GT och den började krångla redan i början först så hände inget när jag försökte partiornera disken den bara stannade och muspekarn snurrade. Så Satt vi Disken i 3Gbit porten ist och installationen gick som den skulle, efter det såg jag en Marvell update i windows update. Körde den och startade sedan om på 6 Gbit sen nästa dag och framöver har jag fått BCOD och ibland frys (förmodligen frys före BCOD) när jag kopplar om den till 3 Gbit porten så funkar det utan problem. Thoughts?

Jag har ett ASUS P8P67 Deluxe moderkort.

Updatera firmware?

Permalänk

Jag hade också BSOD-problem med min Force GT 120 GB tidigare. Efter att ha aktiverat "hot plugging / hot swapping" i BIOS för disken, installerat senaste versionen av "Intel rapid storage technology" och utfört "LPM-fix:en" har den nu fungerar felfritt i några veckor. I samband med nästa ominstallation ska jag dock uppdatera till senaste firmware, men detta hjälpte i alla fall för mig så länge.

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem

FW + LPM (Hittar ingenting om hot-plug i BIOS) men nu fungerar min iaf.
Inga fel sedan nya firmwaren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag kör 1.3 sen ett par dagar tillbaka på min Force GT 60GB.
Fick tyvärr en ny låsning idag, följt av en BSOD, och efter reboot kan inte systemet hitta SSD disken. (precis likadant som när jag körde FW1.2)

Efter en powercycle så lirar allt igen. (oxå precis som innan)

Så verkar inte ha hjälpt fullt ut för mig iaf. Ser dock en skillnad: har inte fått några "iaStor - The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period." i eventloggen sedan jag uppgraderade till 1.3, innan hade jag sånna varje dag, och en precis innan varje BSOD.

Har efter lite läsande oxå ändrat på controllern (intel) så att den står i hot swap enable. Får se om det blir bättre med det. Annars får det väl bli en RMA...

Update: Har nu haft ännu en BSOD följt av en försvunnen SSD, så att sätta hot swap enable gjorde inte någon skillnad för mig.

Uppdatering