SSD - skiljer mycket mellan SATA2 och SATA3

Permalänk
Medlem

SSD - skiljer mycket mellan SATA2 och SATA3

Jag har precis beställt ett mini-itx moderkort och tänkte köra windows7 och då även en SSD disk. Moderkortet´s SATA kanal stöder 6 GB/s (det är väl sata3) och då undrar jag förstås om jag kommer märka någon direkt skillnad mellan e SSD disk med gamla gränssnittet SATA2 eller om man skall satsa på en SATA3 SSD disk istället.

Jag kommer endast ha operativsystemet på denna disk så ingen data kommer att kopieras till och från SSD´n till något datalager.

glömt text
Permalänk
Medlem

När det gäller responsen och själva uppstarten av datorn, är det sak samma, men i tunga spel såsom Civ V och Shogun 2 så räkna med att det går på halva tiden på ett ungefär att starta spelen detsamma gäller för BFBC2. Givetvis gäller ju detta enbart om spelen ligger installerade på SSD disken. Är det bara operativet som ligger på SSDn så kommer du inte att märka någon som helst skillnad gränssnitten emellan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl inte så stor prisskillnad på dem nu för tiden? Man kanske inte märker nån jätteskillnad, men varför inte ta emot 50-85% högre överföringshastighet när du ändå har stöd för det "gratis"?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl inte så stor prisskillnad på dem nu för tiden? Man kanske inte märker nån jätteskillnad, men varför inte ta emot 50-85% högre överföringshastighet när du ändå har stöd för det "gratis"?

ja, det blev en sata3 disk istället. Men sedan kom nästa fråga, är dom gamla sata kablarna samma som till sata3?

Permalänk
Hedersmedlem